Till helgen körs XXVII Rallye Elba Storico med 10 specialsträckor i de Italienska bergen - totalt 13,5 mil - man inleder med sex sträckor under fredagen och tar målgång lördag eftermiddag efter avslutande fyra sträckor.
Totalt handlar det om ett 70-tal bilar i flertalet klasser - två av dem Svenska ekipage som jagar EM medaljer. Med nummer åtta på dörren rullar Mats Myrsell och Esko Junttila iväg, de är på god väg mot EM guldet igen efter silvermedaljen under fjolårssäsongen.
Några bilar senare startar Anders och Ingrid Johnsen i samma klass, även de rattar Porsche 911.
- Två gånger tidigare har vi kört Rally Elba Storico och det har inte gått så bra. Italienska bergsvägar är minst sagt annorlunda mot svenska grusvägar. I första försöket, 2013, krökte vi en bakre bärarm tidigt mot en kantsten på insidan av en sväng. 2014 hade vi börjat förstå mycket mer av vägkaraktären i bergssträckorna med många hårnålar. Men så fick vi direkt problem med bränsletillförseln och tappade mycket tid innan det gick att fixa. Sedan på en av de sista sträckorna så skar ett vevlager och så var det till att bryta även den gången.
- Nu känner vi oss bättre förberedda och "Ferdinand" säger att han är i perfekt form efter stångandet med ett räcke i Rally Alpi senast. P-A Wiklund har kratsat och trimmat hovarna och Tomas "Lången" har kliat honom på magen och bytt framskärm, styrstag och styrväxel så nu är bilen redo för race igen, säger Anders.
Tävlingen körs på omväxlande och roliga vägar som ringlar upp och ner längs bergssidorna med grusig och trasig asfalt blandat med mer raka och snabba vägar, dessa med tvära stup utan räcken här och var.
- SS2 i Capoliveri är kul. Sträckan går delvis inne i staden där man på ett ställe kör över ett litet torg med restaurangernas matgäster sitter bara några meter från bilarna när de kör förbi - endast "skyddade" av några halmbalar - kanske inte riktigt i linje med "FIA Action for Road Safety", avslutar Anders.
Träningen inför tävlingen startade under onsdagsmorgonen - men redan under måndagen uppges hemmaåkarna synts ute på sträckorna.
Först ut på vägarna när tävlingen drar igång är Nicholas Montini i en vass Porsche 911, en av favoriterna om segern. Massimo Pedretti är tillbaka med Lancia Delta Integrale, det samma för Luigi Battistolli och Fabrizia Pons - de är tillbaka efter kraschen i San Remo Rallyt under våren där de båda skadades allvarligt.
Publicerad: 2015-09-15 22:07