Det är dags för Pontus Tidemand att återigen anta VM-utmaningen på hemmaplan när Rally Sweden drar igång på torsdag. Den 24-årige landslagsföraren från Värmland är beredd på hård konkurrens, men har sikte på succé och hoppas att hans tidigare erfarenheter kan utgöra en fördel när han och co-drivern Emil Axelsson kliver in i sin M-Sportdrivna Ford Fiesta RRC för att fighta i WRC 2-klassen.
Rally Sweden är VM-seriens enda rally som uteslutande körs på snö och det är inte en slump att det ofta är skandinaver på pallen. Att köra på snö och is är en utmaning som kräver precision och år av träning; med erfarenheten kommer också framgången. Dubbdäcken är ett måste och de ger enastående grepp, men förarna tvingas att anpassa såväl bromspunkter som körstil för att hålla linjen. Däckens dubbar river även ofta upp vägbanan och exponerar grus, vilket kan skada eller till och med slita av dubbarna och därmed snabbt försämra greppet betydligt. De karaktäristiska snövallarna kan också vara förrädiska då det ofta är en hårfin balans mellan att ta hjälp av dem och riskera att köra fast.
Uppbackad av EVEN Management och Tätab samt flertalet lokala sponsorer, kommer Pontus för första gången att sitta i en Ford Fiesta RRC, en bil som kort och gott är så nära en WRC-bil man kan komma. Chassiet är identiskt med en WRC-Fiesta, men den har något mindre effekt i turbon, och jämfört med en R5:a är RRC:n en mer sofistikerad tävlingsbil med mer avancerade komponenter. Pontus gör nu sin fjärde start i Rally Sweden och de senaste två åren har han suttit i en Ford Fiesta WRC, något som han hoppas kan vara till hans fördel när han nu byter till en Fiesta RRC.
- Visst är det några små skillnader mellan en WRC och en RRC, men jag gillar verkligen känslan jag fick när vi testade i början av veckan, säger Pontus. RRC:n är riktigt kul att köra och jag hoppas kunna dra nytta av mina tidigare erfarenheter i WRC-bil på snö när tävlingen väl drar igång.
Den svenska vintern har hittills bjudit på bra snöförhållanden och Pontus har gjort en fokuserad uppladdning i en WRC-Fiesta för att vara maximalt redo för Rally Sweden. Årets första event var Finnskogsvalsen i mitten av januari och det följde han upp med att ta hem titeln 'svensk mästare i rallysprint' i slutet av månaden. Den sista finslipningen av formen skedde i SM-premiären i Sandviken under den gångna helgen, då med dispens för att få köra på VM-däck istället för nationella - ytterligare en viktig del i förberedelserna.
- Vi har gjort det mesta av träningen vi har fått inför det här och jag känner mig så förberedd jag kan vara, säger Pontus. Som tävlingsmänniska vore det dumt att säga att vi siktar på något annat än den absoluta toppen, men det kommer bli otroligt tufft i klassen med många som vill vara högst upp på pallen på söndag. Hittar vi snabbt rytmen och kan använda mina och Emils erfarenheter på rätt sätt tror jag definitivt att vi har en realistisk chans att vara med och slåss. Vi ska kämpa till den sista metern och jag kommer verkligen njuta av att se svenska flaggor ute i rallyskogen.
Rally Sweden avgörs mellan den 12 och 15 februari och starten går enligt traditionen på Färjestadstravet i Karlstad på torsdagskvällen där en superspecialsträcka i heatformat ska köras. Under de fyra dagarna ska 21 specialsträckor på totalt 308 km avverkas innan målgången på torget i Karlstad på söndag eftermiddag.
Publicerad: 2015-02-10 12:52