Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Pressrelease

Pressinfo från Patrik Sandell, www.patriksandell.com.



2006-12-08: JVM-mästarna: Målbilden blir verklighet.
Imorgon håller FIA, det internationella bilsportförbundet, sin stora prisgala i Monte Carlo. Galan är närmast att betrakta som firmafest för världsstjärnor som Schumacher, Alonso, Loeb och Grönholm. I år får de sällskap av 24-årige Patrik Sandell och hans kartläsare Emil Axelsson, som i söndags blev juniorvärldsmästare i Rally.

Det känns lite konstigt att åka på smokinggala tillsammans med såna namn. Det har nog inte sjunkit in riktigt än att vi är ditbjudna som segrare säger Patrik Sandell.

Men lite hyllningsträning har de fått de senaste dagarna. Svenska Bilsportförbundet höll mottagning och pressträff för dem i Stockholm i tisdags. När Patrik dagen efter kom hem till Östersund överraskades han av en stor mottagningskommitté på rådhustrappan, med kommunalrådet Jens Nilsson i spetsen.

Och Emil Axelsson, som redan som femåring bestämde sig för att bli kartläsare, vet nog även han vad det handlar om. När han för flera år sedan ombads att rita upp en målbild för rallykarriären valde han:

... att få gå på FIA Prize Giving Gala i Monte Carlo. Om jag någon gång skulle få komma dit, då visste jag att jag hade något riktigt bra säger Emil Axelsson.




2006-12-03: Sandell JVM-mästare i Rally!
Nu är det klart. Patrik Sandell och hans kartläsare Emil Axelsson är nya Juniorvärldsmästare i Rally. Men det blev onödigt spännande och ovisst...

Patrik låg tvåa inför sista dagen av Wales VM-rally. En placering han bara behövde hålla för att bärga guldet. När ledaren Mölder dessutom drabbades av en punktering övertog Patrik ledningen och såg ut att kunna defilera i mål som världsmästare.

Då hände det som inte fick hända.

Bakänden släppte och jag fick sladd åt fel håll på väg in i en kurva. Jag trodde att jag klarat det precis när jag märkte att vi började glida nerför slänten och bilen hamnade på taket berättar Patrik Sandell, som sedan bara kunde stå och titta på när de andra förarna passerade.

Men efter lite huvudräkning vid vägkanten insåg Patrik och Emil att det ännu inte var kört. Om de bara lyckades bärga bilen och få den till Parc Fermé i Cardif kl 18.45 skulle de kunna tillgodoräkna sig en femteplats. De skulle ge dem värdefulla poäng och göra att de landade på samma totalpoäng som estländaren Urmo Aava. Men i kraft av fler andraplatser under säsongen skulle guldet landa i Sverige.

Så istället för att deppa över ett missat guld arrangerades bärgning av teamets Renault Clio och biltransport in till Cardif. Dit anlände man kl 18.00, med 45 minuters marginal. Det var kanske inte den segerentré som Patrik och Emil hade tänkt sig, men de anlände som världsmästare.

Vi har kastats mellan hopp och förtvivlan här under eftermiddagen. Men när det nu är klart är det så otroligt skönt. En helt fantastisk avslutning på en lika fantastiskt säsong jublar Patrik Sandell innan han försvinner iväg mot prisceremonin.




2006-12-02: Sandell i guldsits.
Patrik Sandell ligger på 2:a-plats inför sista dagen av Rally Wales GB. Före honom ligger estländaren Mölder som inte har med guldstriden att göra. Om ställningen står sig när rallyt avslutas i morgon kan Patrik och hans kartläsare Emil Axelsson titulera sig Juniorvärldsmästare i Rally.

Redan innan rallyt sa Sandell att den som vinner en sträcka i regel har kört lite för fort. Förr eller senare leder det ofta till förarmisstag eller att materialet går sönder.

Den 24-årige landslagsföraren verkar veta vad han pratar om. En efter en har hans rivaler om Junior-VM-titeln trillat ifrån; Urmo Aava, P-G Andersson, Kris Meeke och Guy Wilks har alla fått problem av olika slag och trillat ner i startfältet.

Det har varit en kanondag. Vi har kört precis så fort som behövs. Vi ville inte gå om Mölder idag för då måste vi gå ut som första 2-hjulsdrivna bil efter de 4-hjulsdrivna imorgon. Då är risken stor att vi får ploga väg bland lösa stenar som den andra rivit upp. Vi gjorde det i Finland och Turkiet, och tappade massor av tid säger Patrik Sandell.

Söndagens 4 sträckor är både rallyts längsta och tuffaste, så mycket kan hända. Men fortsätter Patrik och Emil som hittills så kan Sverige ha två nya Juniorvärldsmäster i Rally i morgon.




2006-12-02: Sandell följer sin taktik.
Hemmaförarna har som väntat inte varit lätta att rå på. Efter första dagen av Rally Wales GB är det brittiskt i topp med Kris Meeke i ledning före Guy Wilks i junior-VM-klassen.

"Min taktik har varit att inte göra misstag, men det gick nog lite till överdrift på ett par sträckor idag, då jag mest kryssade mellan stenarna. Min förhoppning var att ligga 3:a idag, men nu är jag 5:a. Men jag vet att jag kan fixa en tredjeplats imorgon" säger Patrik sandell, som också ligger på tredjeplats i tabellen bara två poäng efter ettan.

Både tabell-ledande Urmo Aava och tvåan P-G Andersson ligger dock bakom Sandell efter första dagen, så Patriks taktik att köra försiktigt kanske ändå visar sig vara vinnande i längden.




2006-12-01: Oavsett resultatet: Sandell är en vinnare i år.
Imorgon är det dags för VM-final i JWRC (Juniorrally-VM) för Patrik Sandell och hans parhäst kartläsaren Emil Axelsson. Vid niotiden på morgonen ger de sig ut på den första specialsträckan i Wales Rally GB i trakterna av Cardif.

Fredagen består av tre olika specialsträckor som alla körs två gånger. Och det innebär att vägarna kan bli riktigt hala till andra genomkörningen, då det översta jordlagret är bortkört och den klassiska engelska stenhällen kommer fram. Dessutom talar väderprognoserna om regn.

Det blir nästan som att köra på blöt kullersten. Men inte mig emot, jag gillar när det är halt säger landslagsföraren Patrik Sandell.

Patrik som ligger trea i tabellen har bara två poäng upp till ledaren, estländaren Urmo Aava. Det innebär att han är en av kandidaterna till att bli Juniorvärldsmästare i Rally redan under sin första säsong. Men oavsett hur det går i helgen så kan Patrik se tillbaka på en fantastisk säsong.

Vi var lite nervösa när starten gick i Svenska Rallyt i februari, som var den första deltävlingen i VM. Vi visste inte riktigt var vi stod jämfört med de andra och vårt mål var egentligen bara att inte skämma ut oss. När vi sen ledde efter tre sträckor var det helt fantastiskt säger Patrik.

Hela det här året har varit otroligt utvecklande. Första året utanför Sverige betyder alltid väldigt mycket. Och att samtidigt vara med och slåss i toppen av tabellen och ta minst tre pallplatser det här är utan tvekan min bästa säsong i karriären avslutar Patrik.




2006-11-28: Sandell kör för att vinna.
Vägarna passar mig perfekt, de är snabba och ibland blir det riktigt krokigt. Men det är riktigt bra vägar? säger Patrik Sandell efter rekognosceringen inför Wales Rally i helgen som kommer.

Deltävlingen är den sista i junior-VM och landslagsföraren Sandell ligger på en tredjeplats med bara 2 poäng upp till ledaren.

Patrik och hans kartläsare Emil Axelsson hade problem med bilen i Turkiet senast, då den understyrde ut ur kurvorna. För att få bukt med problemet hade teamet planerat in en test i förra veckan, men då gick fläktremmen sönder några hundra meter in på första sträckan, och hela motor rasade. Så istället för att ägna sig åt finjusteringar blev det iltransport för motorn ner till fabriken i Frankrike, och Patrik och Emil fick åka till Wales och bara hoppas på det bästa.

Men vi tror att vi har hittat felet redan och de sista finjusteringarna gör vi på shakedown på torsdag? säger Patrik.

Jag brukar känna i kroppen redan på rekognosceringen hur det kommer att gå, och nu har jag en j-vligt bra känsla i kroppen säger Patrik. Jag tror att min upptagna höst, då jag jobbat för att få ihop satsningen till nästa år, har varit den bästa uppladdningen för mig, istället för att gå och tänka på att det är final.

Men final är det, och att Patrik och Emil skulle vara med i guldstriden redan den första säsongen trodde de inte ens själva. Tanken var att vara med och lära och efterhand slåss om poängen. Men redan från start var Patrik och Emil med och slogs om segrar. Två andraplatser och en seger gör att de inför finalen alltså ligger på tredjeplats, bara två poäng bakom ledande estländaren Urmo Aavo.
Nu kör jag inte för att lära mig, utan för att vinna. I den här klassen kör alla lite för fort. Den som vinner en sträcka har egentligen ofta tagit lite för mycket risker. Varken förarna eller materialet brukar hålla en hel tävling i det tempot. Det viktiga är inte att vinna första sträckan utan att vara med när poängen delas ut på söndagen, och då ska jag vara med!? säger Patrik Sandell.




2006-10-15: Rally Turkiet - nya upplevelser för Patrik och Emil!
Rally Turkiet blev en lärorik upplevelse för Patrik Sandell och Emil Axelsson. De hade väntat sig ett tufft rally med värmen som en av de största motståndarna. Istället möttes de av ett långvarigt skyfall som gjorde de leriga vägarna fruktansvärt hala. Arrangören tvingades stryka de två första sträckorna pga halkan. Trots att de tävlande tog det lugnt och sakta körde igenom sträckorna var de nära att köra av vägen. När tävlingen väl startade tog Patrik och Emil det lugnt för att ha lite marginal på de oförutsägbara vägarna. Trots detta, avslutades fredagen med en lättare avkörning. I en osynlig kurva nära mål var vägen fylld med 10 cm lera och Clion blev hängandes på kanten till stup.

Med hjälp av Superrally-reglerna startade grabbarna om på lördagen, men redan på första sträckan körde de punktering och fick byta hjul på sträckan. Sedan blev det dock roligare för Patrik och Emil, på ss 12 och 13 lyckades de sätta andra tid. Men sedan så vände det igen och på Superspecialen inne i Antalya strulade både motorn och bromsarna. Tack vare mekanikerna (som alltid, gjorde de ett kanonjobb) kunde grabbarna komma igen på söndagen med en snabbrenoverad bil.

Detta hjälpte tyvärr inte så länge. Efter ett par kilometer in på söndagens första sträcka körde de på en stor sten som låg mitt i vägen. Fälgen slogs sönder och delades i två delar, så det var bara att stanna och byta. Med nytt mod fortsatte Patrik och Emil till nästa sträcka, men halvvägs in fortsatte oturen att grina grabbarna i ansiktet. En drivaxel gick av och så var den dagen och tävlingen avslutad. Med hjälp av Superrally-reglerna hamnar Patrik och Emil på en 11:e plats i JWRC.

- Tävlingen har varit väldigt lärorik. Förutsättningarna har varit hemska, jag har aldrig varit med om så hala vägar och greppet har skiftat från kurva till kurva. Det har varit mer än ett "scary moment" under de här dagarna. Trots detta så är rally det roligaste som finns, säger Patrik.

Nu gäller det för grabbarna att ta nya tag och lära sig av erfarenheterna som de samlat på sig under helgen. Nästa tävling, Rally of Wales, avgörs första helgen i december och då kan Patrik och Emil troligtvis dra nytta av den nyvunna kunskapen. Just nu ser kampen om JWRC-titeln ut att vara en öppen historia. Det är ett flertal förare som har chans till dem olika medaljerna. I toppen finns fortfarande två svenskar med möjlighet till pallplats.




2006-08-23: Rally Finland gav Sandell 2 viktiga poäng!
Nu är alla hemma i Sverige igen efter en mycket tuff och utvecklande helg för Patrik, Emil och hela teamet. Rally Finland är ett av dom svårast rallyna i VM Cirkusen. Det är inte många som kommer i mål första gången dom kör tävlingen men det gjorde Patrik & Emil på 7 plats i JWRC klassen.

- Ja det här har varit en riktigt upplevelse, det svåraste med tävlingen var at hitta rätt linje över alla krönen och lyften och samtidigt inte gena för mycket. Och vi fick lära oss den tuffa vägen, vi hade totalt 4 punkteringar som kostade oss totalt ca 14 minuter. Vi var som sämst nere på en 16 plast men lyckades köra upp oss till en 7 plats som vi är nöjda med, hela teamet har jobba stenhårt för dom här poängerna. Så såhär i efterhand är jag jätte nöjd med helgen och de 2 poängen vi fick med oss. Säger Patrik.

Junior VM tabellen ser riktigt bra ut i Svensks syn vinkel nu, PG gick upp i ledningen igen gemon sin andra plats i tävlingen med totalt 29 poäng före Patrik´s 28. På en tredje plats hittar vi Gay Wilks, England på 21 poäng.

- Guldet ska till Sverige så är det bara, skrattar Patrik. Jag tycker att det är jätte roligt att det är en Svensks fajt, PG är en otroligt snabb och duktig chaufför så att vi redan i år skulle kunna konkurrera med honom om att vinna kunde jag aldrig hoppas på, avslutar Patrik.

Nästa Junior VM deltävling är Rally of Turkey den 13-15 oktober, fram till dess kommer Patrik fortsätta bygga upp lite mer kropps styrka smat förbättra konditionen ytterligare.


JWRC tabell efter 7 av 9 tävlingar!
1.PG ANDERSSON (S) 29 P
2.P. SANDELL (S) 28 p
3.G. WILKS (GB) 21 P
4.U. AAVA (EE) 20 P
5.C. RAUTENBACH (ZW) 17 P

Tävlingar kvar i mästerskapet!
Rally of Turkey 13-15 Oktober
Wales Rally of GB 1-3 December




2006-08-13: junior VM ledaren Patrik Sandell är laddad inför Rally Finland!
Efter 10 veckors uppehåll är det äntligen dags för fortsättningen av årets rally-VM, först ut den här helgen är det Rally Deutschland och en vecka senare avgörs Rally Finland. När VM-cirkusen kommer till Finland så står svenske Junior-VM ledaren, Patrik Sandell, redo att försvara de svenska färgerna. Patrik och hans co-driver, Emil Axelsson, har överraskat hela rallyvärlden under sin debutsäsong i JWRC. De har varit på pallen i samtliga tre deltävlingar och lyckades med tur och skicklighet vinna deltävlingen på Sardinien som avgjordes i maj.

Hur har uppladdningen varit inför Finland?
- Jag har trappat upp fysträningen under sommaren och kört mer styrka och kondition. Jag har känt på de tidigare tävlingarna att kroppen tar ordentligt med stryk under de tre tävlingsdagarna. Med starkare fysik hoppas jag kunna vara ännu mer koncentrerad och prestera bättre, säger Patrik

och med bilen?
- I början på augusti körde vi ett tvådagars test i Värmlandsskogarna tillsammans med Renault Sport, som vi sedan avslutade med att vara föråkare i Kils SM-deltävling. Under testet provade vi olika inställningar på bilens väghållning och fick till slut fram en set-up som tror ska passa Finland. Jag har full kontroll över bilen i varje situation och vi fick till bra traction, dvs att bilen drar sig effektivt framåt.

Jag och Emil fick många värdefulla kilometrar i bilen och vi lär oss nya saker hela tiden. Renault Sport och vårt team, Clio Junior Team Sweden, gjorde ett kanonjobb under de här dagarna. Jag har aldrig haft en så här bra känsla i bilen och det försöker jag ta med mig till Finland, avslutar Patrik.

Vad tror du om era chanser i Finland?
- Vårt mål är att köra för en så bra placering som möjligt och försöka att behålla den totala ledningen i JWRC. Man får inte glömma bort att det fortfarande är vår första säsong i Junior-VM och deltävlingarna är oerhört tuffa och krävande. Förhoppningsvis kan jag dra nytta av att jag körde rekognoseringen av rallyt förra året. På så vis har jag en föraning om vad som väntar, men det är många som vill vara med och slåss om pallplatserna, säger Patrik.

På torsdag kväll inleds Rally Finland med en publiksträcka på travbanan i centrala Jyväskylä och på söndag eftermiddag kör vinnaren över målrampen. Då vet vi hur det har gått för Patrik och Emil, fram till dess kan ni följa grabbarnas framfart på www.patriksandell.com eller www.wrc.com.




2006-06-03: Patrik Sandell vann Structosprinten i en Mitsubishi Gr N!
Patrik Sandell & Mike Gustafsson vann Structosprinten i en Mitsubishi grupp N. Micke som äger bilen fick coacha Patrik genom hans första tävling i en fyrhjulsdriven bil.

Tävlingen bestod av en sträcka som var 1,8 km. Sträckan kördes först två gånger och därefter en final för det snabbaste i varje klass.

Sträckan som börjar på en skogsbilväg fortsätter in på en folkracebana och därefter in på en trång gokartbana med däck i alla kanter varav man inte kunde gena eller göra för stora misstag i alla hörn och kurvor. Sträckan avslutas åter igen på en skogsbilväg.

Första vändan gick väldigt ryckigt och hackigt. Patrik tyckte inte alls att det kändes bra. Det var svårt att hitta rätt tempo och rätt körning.
En fyrhjulsdriven bil måste man vara bestämd med. Man kan inte ändra linje när man väl åker kurvan. De körde på tiden 1:22,26

Andra vändan gick mycket bättre. Patrik och Micke sänkte tiden med 3 sekunder gentemot första vändan. De klev nu upp från en tredje till en första plats. Tiden blev 1:19,48

Final vändan gick bra men med en miss. Patrik och Micke attackerade för fullt och minus den miss de gjorde från övergången från gokartbanan till skogsbilvägen så körde de riktigt bra. Tiden 1:18,57

I slutet utav gokartbanan är det nämligen en vinkel vänster in på skogsbilvägen. Där tappade de lite tid när de körde från asfalten in på grusvägen då de gled ut litegrann och tappade linjen. I mål var de totalt snabbaste bil.

-Detta var riktigt riktigt skoj att köra. Jag fick bra coaching utav Micke här i högerstolen. Det ska bli jättekul att få köra mer fyrhjulsdrivet fram i sommar, avslutar Patrik.






<- Tillbaka






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.