Trendab AB   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Ford Motor Company.
© Ford Motor Company.
Blocks nya leksak för webben.
OMSE bygger special Fiesta för nya Gymkhana 3.
PRESSRELEASE

•Ken Block kommer att köra en specialbyggd Fiesta i sin nya Gymkhanafilm. Blocks videoklipp har blivit en jättesuccé på Internet med mer än 30 miljoner visningar.
•Gymkhana THREE-Fiestan har byggts av det svenska företaget Olsbergs Motorsport Evolution (MSE) baserat i Nynäshamn, och har en specialutvecklad Olsbergs-motor som levererar 650 hästkrafter.
•Den nya Gymkhana THREE-videon släpps på nätet inför sommaren.
Göteborg, 23 april 2010 - Hösten 2008 släppte Ken Block en video på nätet "bara på kul". Det blev en verklig Internet-skräll. Filmen presenterades under namnet Gymkhana, ett begrepp och en motorsportsgren som nu identifieras med Block. Filmerna har visats mer än 30 miljoner gånger på YouTube och har gjort att Ken Block idag är en av de mest omtalade personerna inom motorsporten.

För Block, känd som förare i Fords Monster World Rally Team, är gymkana främst ett tillfälle att ha ovanligt kul. Det handlar om att pressa bilen till det yttersta samtidigt som man ska manövrera mellan koner, åka slalom, svänga i 180 och 360 grader och göra åttor. Det ställer enorma krav på förarens, och bilens, förmåga att accelerera, bromsa och sladda. Det är just därför som Block valt att använda en specialbyggd Ford Fiesta för sin hett efterlängtade tredje film, Gymkhana THREE.

"Det jag gillar med gymkhana är helt enkelt att det är så kul", säger Block. "Man får de bästa delarna av rallysporten men slipper tävlingsstressen. Jag älskar att leka - särskilt i en fantastisk bil. Jag ser verkligen fram emot att börja filma Gymkhana THREE med nya Ford Fiesta. Jag har redan testat bilen i England och det var enormt roligt. Bilen ger mig en fantastisk kontroll och är ett riktigt kraftpaket.

"Att jag började med gymkhana var faktiskt mest en slump. Jag ville få mer träningstid inför rallytävlingarna och såg att det skulle arrangeras tävlingar i gymkhana i Kalifornien", berättar Block. "Jag specialbyggde en bil för att delta där, men tyvärr lades det hela ner efter första omgången. Vad skulle jag då göra med min bil? Jo, jag hyrde ett flygfält i El Toro för att roa mig lite och tänkte att det kanske kunde vara värt att spela in. Sedan blev filmen en megahit på Internet. Resten är historia, som man brukar säga."

När Block i januari berättade att han skulle köra rally för Ford översvämmades hans Facebook-sida med oroliga frågor. Skulle han sluta köra gymkhana? Idag kan alla dessa hängivna fans ta en första titt på den bil som Block kommer att köra i sin tredje film.

"Vi tycker att det är spännande att ha med Ken Block i vårt team och vi vet att han kommer att skapa ett väldigt stort intresse för Fiesta", säger Sam De La Garza, som är varumärkesansvarig för Fiesta. "Bara den här månaden har Kens Fiesta-filmer på YouTube haft mer än en miljon visningar. Det betyder att Fiesta får mycket stor uppmärksamhet överallt på nätet. I sin andra tävling i en Fiesta tog Ken och hans team hem förstaplatsen i den amerikanska tävlingen 100 Acre Wood Rally, vilket visar att det här samarbetet är ett framgångskoncept också tävlingsmässigt."

Den Fiesta som körs i Gymkhana THREE har fått ett utseende som liknar de rallybilar som Block rattar i Monster World Rally och i rally-VM. Det "rinnande" mönstret har dock blivit större och mer framträdande.

Den hydrauliska bromsspaken i kolfiber har bytts ut mot ett specialbyggt reglage i metall prytt med Kens välkända signaturer: en "Huck Gee"-skalle och siffran 43. Blocks varumärke, 43, finns också på själva bilen men inte på dörrarna som man kan förvänta sig utan på de bakre sidorutorna.

Gymkhana THREE-Fiestan har byggts av det svenska företaget Olsbergs Motorsport Evolution (MSE) baserat i Nynäshamn, och har en specialutvecklad Olsbergs-motor som kan leverera 850 hästkrafter men dragits ned till 650 hk för att Block ska få det vridmoment han behöver för att klara konerna. Bilen har utrustats med en sekventiell växellåda i magnesium med sex så kallade paddlar (Olsbergs MSE Maktrak) och har ett vridmoment på nästan 900 Nm vid ett varvtal på 4000 varv/min och accelererar från 0 till 100 km/h på två sekunder!

Karossen har fått ny stötfångare fram som inspirerats av designen på tävlingsbilar. Den har vidare försetts med en luftsplitter (som ger bättre aerodynamik än rallymodellens stötfångare som ska tåla tuffa grusvägar). Stänkskärmarna har gjorts mycket bredare och understryker det mer aggressiva utseendet.

"Bortsett från att jag givetvis ville ha en bil med så mycket kräm som möjligt handlade det om att ta fram en Ford Fiesta som hanterar asfalt som om det vore grus", säger Block underfundigt. "De flesta tävlingsbilar för asfalt har utvecklats för att få ett så fast grepp om vägbanan som möjligt. Men här ville vi få fram en bil som reagerar snabbare och samtidigt ger mig som förare total kontroll. Det var en svår balansgång. Men vi klarade det."

Gymkhana THREE Fiestan bygger på nya Ford Fiesta och har utvecklats av det svenska företaget Olsbergs MSE, samma företag som ligger bakom Blocks Rally America-program och som i somras var med och tog guld i X Games 15 i en Fiesta. Produktionsmodellen har visat sig vara en utmärkt plattform för gymkhanabilen. De goda vägegenskaperna och den extremt starka karossen i Boron-stål kommer verkligen till sin rätt på krävande gymkhanabanor. Ett bevis på att Fiesta-karossen är något alldeles extra är för övrigt att Ford beslutat sig för att använda modellen både i rally-VM och i Rally America från och med nästa år.

Var Ken Blocks Gymkhana THREE-film kommer att spelas in är än så länge en väl bevarad hemlighet. Den kommer enligt plan att släppas inför sommaren.


Publicerad: 2010-04-23 16:02






2wd seger i Götenerundan, Alenmalm snabbast totalt.
© emotorsport.seGötene MK med en lite bantad version av Götenerundan i år, 82 startande där två sträckor gick dubbelt. 6,5km mätte Grotavägen samtidigt som andra sträckan, Kronoparken mätte 13,3km.

Nattsson snabbast i 4wd, tvåa totalt.
Först ut gick Kim Nydén som också var raskast genom första sträckan d...

Publicerad: 2024-05-04 21:26


Stavbom körde hem Björn Waldegårds Minne.
© emotorsport.seMK Rimo med Björn Waldegårds Minne, fullt startfält och härligt tempo över de fem sträckorna, snabbast genom rallyt Kenny Stavbom 8,1 sekunder före Martin Jakobsson. Vidare i listan Oskar Sundell, Carl Samzelius och Mikael Holmgren.

Den gemensamma A/B-klassen för Trimmat 2wd sågs med Johan Wesslé...

Publicerad: 2024-05-04 20:33


Svensk dubbelseger i Junior ERC, Mille före Calle.
© Flat-out media agency.Dubbelt Svenskt i Junior ERC klassen, Mille Johansson och Johan Grönvall har tagit hem nio av de 12 sträcksegrarna i rallyt något som överraskat både honom och övriga ERC konkurrenter - Svenskar i topp på asfalt.
- Det känns helt otroligt, vi visst inte hade vi hade det här tempot på asfalt och ...

Publicerad: 2024-05-04 19:51


39 Volvo Euro Cup ekipage till finska Ikaalinen Spa Ralli.
© emotorsport.se234 ekipage är anmälda för Finska Ikaalinen Spa Ralli som körs om ett par veckor, den 18:e maj. Av dessa är 39 tävlandes för den svenska serien Volvo Euro Cup. Svenskt, Norskt och Finskt för cupen där otrimmade Volvobilar samt Volvo i Appendix K klassar in för tävlande.

Sju sträckor på 87km vänta...

Publicerad: 2024-05-03 21:33


Följ bland annat Björn Waldegårds Minne, Götenerundan och Islas Canarias.
© @World / Red Bull Content Pool.En fullmatad rallylördag både i och utanför Sveriges gränser med intressanta rallyn att följa, aktuella länkar uppdateras i takt med att tjänster aktiveras inför tävlingarna.

På Svensk mark är Björn Waldegårds Minne med 130-talet tävlande för fem sträckor, Upplands DM och Finess Onotade Ra...

Publicerad: 2024-05-03 21:05


Rallye Sulingen, tungt för Andervang, Andersson sjua i Rally4.
Tre sträckor körda i tyska ADAC Actronics Rallye Sulingen, den närmare 12km Liebenau 1 har körts två gånger och den kortare Sulingen körde mellan varven.

Dubbelt Skoda med Marijan Griebel som leder rallyt 3,8 sekunder före Julius Tannert, trean Nico Knacker i Hyundai är tio sekunder bakom. På en ...

Publicerad: 2024-05-03 20:59


Dubbelt Svenskt i Junior EM - Mille före Carlberg i Rally Islas Canarias.
© @World / Red Bull Content Pool.Spanjoren Alejandro Cachón i Toyota GR Yaris Rally2 får ses som dagens överraskning i ERC deltävlingen Rally Islas Canarias, spanjoren hade en punktering som stoppade honom från ledningen av rallyt när första etappen nu är färdig för Rally2 gänget.

Nära Spansk succé.
Fyra sträcksegrar men...

Publicerad: 2024-05-03 20:41


Karta, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2024.
© Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.Så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2024
Den 13-15 juni avgörs den andra upplagan av EM-rallyt BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia. Årets upplaga innehåller en hel del spännande nyheter och klassiska sträckor.

Tävlingens nav är serviceplatsen och HQ i Karlstad. Servicen är precis som 2023 ...

Publicerad: 2024-05-03 18:30


Rallyradio och webTV magasin från Rally Nyköping gratis.
© emotorsport.seUnder Rally Nyköping kommer alla kunna lyssna gratis på den populära Rallyradion, som precis som alltid sänder hela tävlingen. SM-Magasinet som sänds efter tävlingen blir nu åter fritt via Youtube.

Målet med satsningen är att Rally-SM ska nå ut till en ännu större publik via radio och TV-sändning...

Publicerad: 2024-05-03 15:40


Strax start för fredagens etapp i Rally Islas Canarias.
© Flat-out media agency.Fredagen i Rally Islas Canarias går med tre sträckor dubbelt, dagen inleds med 14,8km vid 11:38, sedan närmare en timma mellan sträckorna fram tills man får en timmas service efter knappt fem mil special.

Vid 16:48, svensk tid, inleds andra varvet på samma sträckor vilket gör att de tävlande går...

Publicerad: 2024-05-03 05:47


Tidigare nyheter:
Strax start för fredagens etapp i Rally Islas Canarias.
Fullt startfält för lördagens E-Cups premiär i Hammarslaget.
80-talet åkare till lördagens Götenerunda, SM åkare som föråkare.
Dubbelt Svenskt på shakedown inför Rally Islas Canarias, nu startar rallyt med ss1.
Bonato bäst på kvalet inför Rally Islas Canarias, rallystart ikväll.
Följ shakedown och se kvalet inför Rally Islas Canarias live via WebTV.
Årets första asfalttävling väntar Mille Johansson i Rally-EM.
Rally Magic, rallyeliten gör upp i rallysprint under Rallycross VM i Höljes.
Fullt startfält till lördagen Björn Waldegårds Minne, DM och Finess Onotade Rallyserie.
Reiersen kör lördagens norska Rally Sörland.
Nattsson tog segern i Lill Jumbon.
Så gick det i Sveistaträffen.
Två svenska ekipage i helgens tyska Rallye Sulingen.
Lill Jumbo och Sviestaträff, onsdagens rallyn att följa.
Välfyllda startfält i SSRC-premiär.
Tre Svenska ekipage i helgens ERC-deltävling, Rally Islas Canarias.
Full startfält i Lill Jumbon, onsdagsrally på Falköpings Motorstadion.
TV tablå för helgens ERC deltävling, Rally Islas Canarias.
80-talet åkare gör upp i Sviestaträffen.
Över 110 bilar till Rally Nyköping!



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.