Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Andra delsegern för Andreas Magnusson i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Rapport från deltävling 4 Kvarnturen Rally den 9 augusti 2008

Andreas Magnusson tog sin andra delseger och gick upp i den totala ledningen. Tobias Gustavsson utmanade ledaren och slutade tvåa. Bara två veckor till nästa deltävling i Mitsubishimästerskapet.


Andreas Magnusson och hans co-driver Henrik Hulterskog tog sin andra seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, när de vann Kvarnturen i Motala, den fjärde deltävlingen i serien. I och med vinsten leder de nu det enda mästerskapet i Sverige för Grupp N Mitsubishi Lancer. Försprånget till tvåan är tre poäng.

Tävlingen Kvarnturen innehöll sju specialsträckor, varav den första och den sista var folkracebanan på Duntebergets Motorsportsområde, strax utanför Motala.

De andra fem sträckorna kördes på grusvägar, på militära områden, ett par mil norr och öster om Motala.

Bland de 180 startande bilarna stred sex om poängen i Evocupen. Även om det bara var en liten del av startfältet, tillhörde samtliga topp 20 och deras kamp över de 63,5 kilometrarna specialsträckor drog till sig stor uppmärksamhet.

Natten innan tävlingen regnade det, och banan på Dunteberget blev så mjuk, att arrangören beslutade stryka första specialsträckan. Därmed blev det SS2 som inledde tävlingen.

Magnusson/Hulterskog tog ledningen direkt genom att vara snabbaste Evocup-ekipage. Men avståndet var inte stort, utan Tobias Gustavsson/Fredrik Leierth var endast 1,5 sekunder efter.

Ytterligare fem sekunder bakom återfanns tredje deltävlingens vinnare, Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson. Jonas Ericsson/John Stigh och Joachim Carlström/Jörgen Norman delade fjärdeplatsen, bara sju sekunder långsammare.

Merparten av förarna ansåg att vägarna var halare än de hade väntat sig. Speciellt specialsträcka tre, där regnet startade bara någon kilometer in på sträckan och upphörde strax innan målgång. Det var nästan omöjligt för förarna att bedöma underlaget; om däcken skulle finna fäste eller ej.

Den inbördes ordningen stod sig ända till sträcka fyra, då Ericsson upptäckte att han saknade bromsar när han närmade sig första kurvan. För att nå målet måste han köra försiktigt, alltmedan sekunderna tickade iväg. På det förlorade Ericsson/Stigh fjärdeplatsen till Carlström/Norman.

Samtidigt började Magnusson/Hulterskog känna sig pressade av Gustavsson/Leierth, som ökade tempot hela tiden. Då, när det såg ut som att Gustavsson tänkte göra en attack för att ta ledningen, flöt bilen ut i en kurva på SS6. Efter att ha fått börja om tappade han några sekunder, vilket räckte för att Magnusson skulle leda komfortabelt inför den avslutande 1,2 km korta sträckan inne på Dunteberget.

För förarna var finalen på tävlingen en möjlighet att visa upp sig inför alla åskådare. Samtliga Evo-deltagare klarade den utan problem, inga repor alls på bilarna eller mekaniska problem.

“Jag är väldigt nöjd med att ha tagit en andra seger i Evo-cupen”, sa Magnusson efter målgång. ”Den här gången är till och med ännu bättre, eftersom jag nu leder mästerskapet. Jag valde att slå av på takten och säkra mästerskapsledningen istället för att vinna Grupp N totalt.”

Det visade sig att Magnusson/Hulterskog slutade på andra plats i Grupp N, efter Jimmy Joge/Mikael Johansson som inte startade i Evocupen. Istället valde han att köra på bränslet E85, vilket inte överensstämmer med FIA:s regler vilka ligger till grund för Mitsubishimästerskapet.

Gustavsson/Leierth var nöjda med sin dag, 15 sekunder efter segraren. Forna cupledarna Weng/ Fredriksson blev trea, ytterligare 18 sekunder bakom. Carlström/Norman brottades hela Kvarnturen igenom med en bil som understyrde, därför var de glada över att bli fyra trots allt. Ericsson/Stigh lyckades aldrig köra in de sekunder de förlorade på bromsproblemet, utan blev femma. Gustafsson/Persson tog sig till målet – en bedrift bara det eftersom de brutit alla tidigare tävlingar sedan mars månad.

Nästa deltävling, den femte i Mitsuibishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, körs redan om knappa två veckor den 22-23 augusti. Då handlar det om LECAB Killingen, rallytävlingen med Kil som bas. Detta tvådagarsevent ingår också i SM, och förutom de sex Evo-förare som körde Kvarnturen kommer även Joakim Borg/Erik Gustavsson och Kenneth Johnserød till Kil.

2008 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Mpart and RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden - Resultat deltävling 4
1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 38:17.9
2 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) 38:32.1
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 38:50.1
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 39:20.9
5 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) 40:38.4
6 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 41:57.8

Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Andreas Magnusson 41
2 Hans-Erik Weng 38
3 Joachim Carlström 27
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 23
6 Tobias Gustavsson 10
7 Mikael Gustafsson 8
8 Joachim Borg 6
9 Kenneth Jonsrød 5

Co-drivers
1 Henrick Hulterskog 41
2 Anders Fredriksson 38
3 Jorgen Norman 27
4 John Stigh 23
5 Mikael Johansson 12
6 Fredrik Leierth 10
7 Ola Persson 9
8 Lill-Erik Gustafsson 6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2008-08-13 18:12






Rally-SM inleder grussäsongen med spännande startfält i Rally Nyköping.
© emotorsport.seRallyt inleds redan på fredagskvällen när bilarna går över rampen på torget i Nyköping klockan 17:00. Därefter följer fyra sträckor på fredagen. Tävlingen avslutas sedan med ytterligare elva sträckor på lördagen. Totalt 15 sträckor ska köras under helgen.

Dennis Rådström från Torsby toppar tabell...

Publicerad: 2024-05-07 19:13


Bauhaus Royal Rally of Scandinavia presenterar spektakulär öppningssträcka för årets EM-rally.
© Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.När den andra upplagan av EM-rallyt ERC Bauhaus Royal Rally of Scandinavia avgörs i Sverige och Värmland den 13-15 juni blir det med en spektakulär öppningssträcka strax utanför centrala Karlstad. Årets EM-fest inleds med SS Bauhaus, som körs precis utanför Bauhaus varuhus på Välsviken.

Drömmen a...

Publicerad: 2024-05-07 17:26


Flodin och Bergsten redo för tuffa fighter i gruspremiären i Rally-SM.
© emotorsport.sePatrik Flodin och Göran Bergsten ser fram emot en hård fight i Rally Nyköping i helgen.
Det här kommer att bli en spännande och intressant tävling och jag lovar att v i ska göra vad vi kan för att ge oss in i den striden, säger Patrik.

Patrik Flodin, Ilsbo MK och Göran Bergsten, Forshag...

Publicerad: 2024-05-07 13:48


Mästerskapsledare Solberg jagar WRC2 seger.
© Oliver Solberg Rally.Oliver Solberg hoppas på en blöt start i Rally Portugal när 22-åringen kör för att överta tronen ensam i toppen av mästerskapet.

Inför säsongens tredje VM-tävling är Oliver i delad VM-ledning tillsammans med franska Yohan Rossel i mästerskapets näst största klass.
Jag skulle vilja ha regn, ...

Publicerad: 2024-05-06 23:05


Läget i Rally SM tabellerna inför Rally Nyköping.
© emotorsport.seTill helgen väntar årets tredje deltävling i Rally SM, efter två deltävlingar på snö och is väntar nu Rally Nyköping. Basen på Skavsta flygplats ger utmärkta ytor för såväl service som parkeringar för publik.

SMK Nyköping bjuder totalt 15 specialsträckor på drygt 9 mil, fyra av sträckorna körs på...

Publicerad: 2024-05-06 22:56


Inför Rally de Portugal, upplägg, startfält och länkar inför rallyt.
© Jaanus Ree / Red Bull Content PoolRally de Portugal körs med 33,7 mil special, torsdag förmiddag shakedown och klockan 20:00 svensk tid rullar superspecialen SSS Figueira da Foz igång. Fredagen går sedan med fyra sträckor dubbelt på 13 mil. Fyra sträckor dubbelt och slutligen en publiksträcka på Lousada-banan ger 14,5mil på lördagen...

Publicerad: 2024-05-06 22:39


Programförsäljning och publiktips inför Rally Nyköping.
© emotorsport.seNu närmar sig Rally Nyköping med stormsteg, rallyprogrammet till tävlingen börja säljas den 8/5 för 150kr på sex olika platser. Köp era program på Aiden hotel Skavsta, Systrarna Brådhes Nävekvarn, Preem Nyköping, Direkten Stigtomta, Coop Tystberga och Handlaren Vrena.

Rallyradion sänds live och f...

Publicerad: 2024-05-06 19:04


Svensk J-ERC ledning, tabellerna för Rally EM efter Rally Islas Canarias.
© Flat-out media.Stark start på EM serien för fransmannen Mathieu Franceschi som toppar EM serien på 56 inkörda poäng över två deltävlingar, in som tvåa med 35 poäng ses Hayden Paddon som har två poäng mer än premiärvinnaren Simone Tempestini som inte körde på Kanarieöarna.

Helgens inhoppare fransmannen Yoann Bon...

Publicerad: 2024-05-05 22:20


Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
© Oliver Solberg Rally.Rally de Portugal, årets femte WRC deltävling och årligen populärt rally som kantas av stora skaror åskådare, framför allt är avslutningen i Fafe regionen populär bland publiken.

För den Svenska publiken är det TV sändningar som gäller där TV4 Motor, Sportkanalen och TV12 är kanalerna som sänder ...

Publicerad: 2024-05-05 22:04


Snart premiär för Svenska RallyCupen, missa inte anmälan till Violen Rallyt.
© emotorsport.seNära 100-talet ekipage är anmälda exklusive föråkare för Violen-Rallyt hos Flens MS, rallyt är premiär för Svenska RallyCupen 2024 och ingår även i Östergötlands, Stockholms och Södermanland / Västmanlands DM serier.

Det är totalt 14 mil varav fyra mil är special fördelat på sex unika sträckor so...

Publicerad: 2024-05-05 21:50


Tidigare nyheter:
Så sänder Tv4 Motor, TV12, Sportkanalen och SVT från Rally de Portugal.
Snart premiär för Svenska RallyCupen, missa inte anmälan till Violen Rallyt.
Foto från Götenerundan.
Pallplats för Andersson i Rallye Sulingen, Andervang 14:e totalt.
Reiersen snabbast totalt i Rally Sörland.
Mille Johansson tar karriärens första seger i Rally-EM, leder nu mästerskapet.
Broman tog hem tät kamp genom Hammarslagets vändprov.
2wd seger i Götenerundan, Alenmalm snabbast totalt.
Stavbom körde hem Björn Waldegårds Minne.
Svensk dubbelseger i Junior ERC, Mille före Calle.
39 Volvo Euro Cup ekipage till finska Ikaalinen Spa Ralli.
Följ bland annat Björn Waldegårds Minne, Götenerundan och Islas Canarias.
Rallye Sulingen, tungt för Andervang, Andersson sjua i Rally4.
Dubbelt Svenskt i Junior EM - Mille före Carlberg i Rally Islas Canarias.
Karta, så körs Bauhaus Royal Rally of Scandinavia 2024.
Rallyradio och webTV magasin från Rally Nyköping gratis.
Strax start för fredagens etapp i Rally Islas Canarias.
Fullt startfält för lördagens E-Cups premiär i Hammarslaget.
80-talet åkare till lördagens Götenerunda, SM åkare som föråkare.
Dubbelt Svenskt på shakedown inför Rally Islas Canarias, nu startar rallyt med ss1.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skogsåket 25/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Götenerundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.