SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Emil Bergkvist Motor om bragden i Belfast.
PRESSRELEASE

Vi lämnade Sverige på fredagen 27/3 och flög till Belfast med en skön känsla i kroppen. Målsättningen med deltävling två i Junior ERC var att plocka så många poäng som möjligt. Vi kände att vi inte behövde överladda för att köra ikapp någon, utan ta det i vår fart och säkra så många poäng som möjligt.

Inför tävlingen har mycket tid lagts på att finputsa på vissa moment i rallybilen. Emil och Joakim har gått igenom det som gått bra och dåligt, för att analysera och göra allt lite bättre. För bättre kan det alltid bli, det gäller att vara noggrann och jobba med dom små detaljerna.

50 mil SS i Opel Adam R2 utan något stort fel under Rally Liepaja samt Rally Sweden hade gett oss ett lugn och en trygghet inför deltävling två Circuit of Ireland.

Vi hade med hjälp av vårt team ADAC Opel Motorsport kunnat lägga upp så bra förberedelse som möjligt inför Junior ERC Circuit of Ireland, där vi startade i en tävling som heter Midland Stage motor Rally helgen före Junior ERC. Där vi rekade under Lördagen 28/3, för att sedan starta tävlingen Söndag kl 09,40 lokal tid.

Tävlingen kördes på 3 sträckor som går 3 gånger på totalt 11 mil ss mil, och vi fick till en bra känsla direkt. Efter tre körda sträckor ledde vi klassen och allt flöt på bra. När vi kom in på service så vill vår ingenjör testa andra fjäderben, som borde passa Emils körstil bättre. Sagt och gjort, 28 minuter senare lämnade vi servicen med 4 nya fjäderben. Emil kände direkt att bilen blev stabilare och vi kunde pusha mer med den nya setupen. Tillslut vann vi tävlingen med lite mer än en minut.

Efter det så förflyttade vi oss till ett annat område för att köra dom sista testerna under Måndagen, med vägar som var mer lika de som skulle avverkas i Circuit of Ireland. Där kunde vi finjustera det sista med setupen och noterna. Och få till den där sista sköna känslan när allt stämmer.
När reccen började på Tisdagen så fick vi se hur tuffa och krävande sträckor Irland kan frambringa. Det regnade ganska mycket och var svårt att veta hur mycket information vi skulle ta med i våra noter, frågeställningen var följande. Kommer rallyt köras under våta eller torra förhållanden? Prognosen sa vått men vi fick hör av många att det kan ändra sig på några timmar. Värt att tilläga är att det började regna ca 20 gånger under Tisdagen, och där i mellan solsken och snabbt upptorkande vägar.

Onsdagen flöt på bra, vi kände att noterna satt bra, och vägarna är väldigt speciella mot vad vi har kört tidigare på asfalt. Men den sköna känslan satt kvar.

Torsdag och shakedown plus kval. Vi åkte två kval åk, för att få känna på greppet och så Jocke fick läsa lite noter i full fart. När vi väl stod på startlinjen till kvalet så var vi bestämda med att sätta en så bra tid som möjligt. Sämre tid innebar sämre startposition, vilket innebär mer grus, lera, smuts på vägarna. Vi fick till ett helt okej åk, och kvalade in som tredje bil i Junior ERC. Samtidigt förstod vi att hemma grabbarna kommer åka fort. Vi var ca 0,9 sekunder efter de snabbaste på 3 km sträcka.
Lördag och första tävlingsdag. Regn. Vi började lite försiktigt på SS1, vi hade fyrhjulsläpp i en full farts höger bland annat, men fick till en helt okej tid. Rättare sagt snabbast av alla junior ERC förare, med ca 5 sekunder. Insikten att vi var snabbast fick oss att ta det lite lugnare på de nästkommande sträckorna, vilket innebar att vi låg tvåa efter första dagen.
Söndag, avgörandet. Vi kom till servicen ca 35 minuter innan vi fick plocka ut bilen ur parc ferme. Då fick vi reda på att ledaren från fredagen hade fått 5 minuters tidstillägg för att han hade missat en däckmärkning, så var vi plötsligt i ledningen. Och vår teamkamrat Marijan Griebel var tvåa, ca 15 sekunder bakom oss. Opel etta och tvåa, intressant.

Vi åkte ut på första loopen av sträckor, 4 stycken till antal och försökte pusha lite. Men redan i 3:e svängen på SS9 (första sträckan på lördagen) så hade vi missbedömt ett lyft. Vi hade ”Håll lite vänster över litet lyft”. Det borde ha varit ”Varning håll vänster över stort lyft”. Men med Emils skicklighet att reda ut krissituationer så blev det inte värre än att vi var ca 30-40 cm från ett hus. Vi tog det lite lugnare än planerat på SS9 efter detta, men vi var fortfarande i ledningen. Vi fortsatte i vårt tempo och vid lunch uppehåll så hade ledningen krympt till 8,8 sekunder. SS13 och SS14 var samma korta stadssträcka, här fick vi rätt tid i tidkortet (vilket är det viktiga) men fel tid på internet. Sen gav vi oss ut på samma loop som på morgonen. Vi kände att vi måste sätta in ett ryck någonstans för att ta hem segern, samtidigt som det är superviktigt att ta bilen i mål. SS16 var rätt sträcka, den är lång, bitvis riktigt snabb och har sina trixiga kombinationer. Här tog vi i rejält. När vi kom i mål på sträckan stod våran ingenjör och bara skakade på huvudet åt våran tid.

De två avslutande sträckorna tog vi i vårt normala tempo, och kunde bärga segern med 15,2 sekunder före vår teamkamrat.

Känslan att vinna en tävling där inte så många tror på en är otroligt tillfredställande. Vi har nu visat att vi klarar att behärska snö/is/grus men också asfalt på högsta internationella nivå.


» Pressrelease från Emil Bergkvist Motor.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2015-04-07 18:25






Över 110 bilar till Rally Nyköping!
© emotorsport.seDen 10-11 maj avgörs den tredje deltävlingen i årets Rally-SM i Nyköping, när Rally Nyköping kommer tillbaka till SM efter fem års frånvaro. När anmälan stängde under söndagen var det med över 110 bilar i anmälningslistan.

Rally Nyköping är den fjärde deltävlingen av totalt sex i årets Rally-SM, ...

Publicerad: 2024-04-28 20:40


Andervang körde hem andra raka segern i Hässleholms GP.
© emotorsport.seTre åk på Garnisonsområdet gav 23km special för de 75 startande bilarna, Stig Andervang inledde bäst med Hyundai i20 N Rally2 och vann första omgången. Var tvåa genom det andra och vann åter avslutningen ihop med Sofie Sjöberg Karlsson. Totalsegern skrevs till 3,9 sekunder före Rolf Grybb och med Ma...

Publicerad: 2024-04-28 18:50


Foto från Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.seVilda Ryd Racet hos Ryds MK agerade andra deltävling i onotade Bilsport Rally Cup 2024, men det var också tävlande för Historiska RM serien samt Rallyklassikernas egna cuper, Klassiska & Historiska Rallycuperna.

Fyra sträckor, både kurviga och kuperade skogsvägar avgjordes i härligt vårväder med ...

Publicerad: 2024-04-28 14:58


Fartfest på Falköpings Motorstadion, fullspäckad rallysprint på onsdag.
På onsdagen 1:a maj är det dags för den traditionsrika rallysprinten ”Lill-Jumbon” då den arrangeras av Falköpings MK på Motorstadion.

Tävlingen ingår i Mega Rally cup samt Västra BSF:s Historiska Rally Cup, anmälningslistan är redan fylld till maximala 125 ekipage med deltagare från i första han...

Publicerad: 2024-04-28 12:39


Johansson tog hem Vilda Ryd Racet totalt, 21 klassvinnare genom rallyt.
© emotorsport.seEtt 150-tal ekipage startade Vilda Ryd Racet, närmare 40 bilar fick kasta in handduken under resans gång genom de fyra svängiga och kuperade sträckorna som Ryds MK plockat fram. Bilsport Rally Cup ihop med Historiska RM och Rallyklassikernas serier på startlinjen.

Johansson tog tre sträckvinst...

Publicerad: 2024-04-27 22:20


Sebastian snabbast i Hejdesprinten.
De sju snabbaste totalt i Hejdesprinten hos Gotlands MF sågs ur trimmat 2wd, årspremiär för Gotland DM och Gotland Rally Cup. Sebastian Johansson tog hand om segern knappt sex sekunder före Andreas Frölander efter de tre körningarna på den 3km långa sträckan.
Johan Holmberg och Jonny Hederstedt föl...

Publicerad: 2024-04-27 21:29


Tidemand och Kristensson fyller på till Rally Nyköping, 107 namn i listan!
© emotorsport.se108 ekipage sågs under fredagens kväll i listan till Rally Nyköping, gruspremiär för Rally SM och premiär för Nordiska Mästerskapet 2024 - det sistnämnda lockat flera utländska ekipage till rallyt.

Senaste namnen in för Internationella 4wd är två väntade namn om täten, Tom Kristensson i Skoda Fab...

Publicerad: 2024-04-26 20:15


Vilda Ryd Racet och Hejdesprinten är lördagens rallyn.
© emotorsport.seVilda Ryd Racet hos Ryds MK blir största rallyt för helgen, 150-talet åkare väntas till startlinjen när Ryds MK arrangerar årets andra deltävling i Bilsport Rally Cup. Rallyt kan följas med resultaten live under tävlingsdagen.

Hejdesprinten arrangeras av Gotlands MF BK som inleder säsongerna för ...

Publicerad: 2024-04-26 19:47


Kristensson gör Fabia RS start i Rally Nyköping.
© emotorsport.seNu är det klart att SMK Hörbys Tom Kristensson tillsammans med Andreas Johansson, tävlande för Eskilstuna MK, kommer till start i den tredje deltävlingen i Rally-SM, Rally Nyköping den 10-11 maj.

Paret kommer att tävla med en Skoda Fabia RS Rally2 från det tjeckiska teamet Keane Motorsport, som m...

Publicerad: 2024-04-26 15:07


Söndagsrally när Hässleholms GP avgörs.
© emotorsport.se Söndagsrally när Hässleholms GP körs hos Hässleholms MK, tradition med asfaltrace på Garnisonen i månadsskiftet runt april/maj där Södras RS-DM kör om poäng. Det är 23,4km special vilket är runt 8km längre än tidigare år, som vanligt varvlopp på asfalt/betong men i år med motsatt körriktning för 80...

Publicerad: 2024-04-25 20:47


Tidigare nyheter:
Vilda Ryd Racet och Hejdesprinten är lördagens rallyn.
Kristensson gör Fabia RS start i Rally Nyköping.
Söndagsrally när Hässleholms GP avgörs.
Närmare 160 åkare för Vilda Ryd Racets fyra sträckor.
WRC träning i helgen Rali Terras d´Aboboreira.
Lördagens Hejdesprinten inleder på Gotland.
Nyhet kring arrangörsnoter i Rally-SM, Jemba-noter resten av säsongen.
Populärast i sommar, redan 200 anmälda för Slottssprinten.
Sydsvenska Mästerskapet tillbaka i Sydsverige.
PG Andersson kör Drive VXOs BMW i Rally Nyköping.
48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.
WRC tabellerna efter Croatia Rally.
Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.