Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
   
____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
Mats Bilar   

   
Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

VOC SverigeSerien avgjordes med Rikspokalen.
PRESSRELEASE

Det kan nu i det närmaste beskrivas som traditionsenligt att Rikspokalen arrangerad av SMK Örebro utgör finaltävling för VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie. Årets tävling kom att mönstra ett rekordstartfält med över 80 bilar från klassen och bland dessa det största Elit A fält som någon startat i en och samma tävling under klassens långa historia. Stor orsak till det är det MästarMöte som arrangerades i samband med klassens 30-årsjubileum i år. Vi ska inte ägna mer kraft åt detta här, det kommer i eget reportage, utan istället fokusera på de fantastiska prestationerna i tävlingen i stort och slutställningen i SverigeSerien. Snabbast runt SMK Örebros 31 kilometer SS var en av klassens giganter – Elias Lundberg. Elit B segrades av Jacob Johannesson och i Cup-klassen var det Robin Bäckström som visade högst tempo. Bland klassen fantastiska juniorer var Isak Vikman snabbast.

Som det så ofta är kring Rikspokalen inleddes dagen med en krispig sval morgon för att bjuda på strålande fint väder med solen skinande på de över 80 VOC-ekipagen. Tre SS som totalt mätte 31 kilometer var slagfältet för denna finaltävling. En tävling där poängen är obligatoriska i serien varför ingen förare kunde vara helt säker på utgången. Därtill delas som vanligt mot slutet av serien, poäng ut på PowerStage vilket var tävlingens och årets sista sträcka.

– Jag hittar bara ett ord för att sammanfatta den här klassen och det är imponerade. Imponerade att vi funnits så länge och ändå är växande och så vitala. Imponerade att vi slår rekord i antal startande samtidigt som vi firar 30-års jubileum. Imponerade att så otroligt många superkompetenta rallyförare startat och i många fall driver sin karriär i klassen. Imponerade av Kristoffer Karlsson att ta hem högsta elitklassen på det sätt han gör i år. Men allra mest imponerande ändå den fantastiska stämning och sammanhållning som det finns i den här klassen, från våra alldeles på egen hand imponerade juniorer till väletablerade Elit A förare, säger klassansvarige Roger Fransson.

Jubileumsfinaltävlingen i Örebro blev också helt fantastisk.

– Klassen har ett långt samarbete med SMK Örebro och i år kunde vi verkligen bjuda tillbaka till alla bra tävlingar med ett extra stort startfält och dessutom med namnkunniga besättningar som gjorde inramningen till årets finaltävling extra festligt. Och det är ju faktiskt vårt trettioårsjubileum varför jag skulle kunna fylla spaltmeter med historier från våra år av tävlande. MEN, de tänker jag inte göra, istället ska jag fokusera på en mycket välorganiserad tävling med härlig inramning. Trots att lokalerna krockade med ett gäng som tydligen skulle tävla i löpning, ve och fasa, så hade klubbarna snyggt delat på lokalerna och allt fungerade fint. Resultanten blev lite annorlunda än vi är vana vid dessutom med så många startande. Möjligen var det dessutom vissa som såg chansen att här plocka på sig ordentligt med poäng i den obligatoriska tävlingen för att vandra upp några platser i serielistan samtidigt som somliga andra var tvungna att hålla igen lite och köra för serien inte för den enskilda tävlingen.

Elias Lundberg segrar i Elit A men Kristoffer Karlsson segrar i SverigeSerien

Elias Lundberg har skaffat sig en VOC igen för att få mer körtid utöver sin internationella satsning. Första tävlingarna fick unge Elias kämpa lite med att få till farten men i Örebro visade han varför han hör hemma i världseliten. En lugn start för att benchmarka konkurrenterna innan han fäller ned på SS2 och tar en betryggande ledning. Närmast jagade André Nygren som därmed var snabbast i MästarMötet följd av Patrik Fredriksson som återkommit till serien och kört andra tävlingar som krockat iskallt beräknande att dessa tävlingar ändå kunde komma att räknas bort från hans serie.

Kristoffer Karlsson behövde egentligen inget superresultat för att ta hem SverigeSerien men då närmast jagande Emil Andersson oturligt nog fick bryta med trasig vattenpump, bara fem poäng och rasande till en fjärde plats i serien fanns det egentligen ingen som kunde hota och segern var klar. Äntligen, får vi tillägga å Kristoffers vägnar. Patrik Fredrikssons iskalla kalkylerande gick hem och med en tredjeplats kunde han säkra andraplatsen i SverigeSerien före Tobias Isaksson.

– Jag måste börja med att få säga jubla ÄNTLIGEN för Kristoffers skull. Som han har kämpat med att ta hem SverigeSerien och fallit på målsnöret men i år var det verkligen Kristoffers år. Som han har kört. Jag kan inte låta bli att tro att det finns en koppling till att han flyttat till Värmland, det är något i vattnet, eller luften. Och lika mycket måste jag säga att jag lider med Emil Andersson som varit en nagel i ögat och verkligen aldrig hoppat över chansen att ge Kristoffer en rejäl fight. Men ditt år kommer Emil. Patrik Fredrikssons taktik för året har varit minst sagt speciell. Han hoppar helt sonika över två tävlingar för att tävla i Sydsvenska Rallycupen för att komma tillbaka till finaltävlingen, ta en bronspeng och andraplats i serien. Det är någon form av övermänsklig självsäkerhet kryddad med lite charmig nonchalans som gör att man bara kan le och nicka imponerat. Sedan vill jag faktiskt lyfta Tobias Isaksson här lite extra. Tobias har faktiskt gått igenom säsongen med bra resultat, inte alltid pallen och inte alltid med mest uppmärksamhet men han har kämpat, han har presterat mycket väl och han HAR tagit en tredjeplats i Sveriges tuffaste rallyserie. Det ska han ha en riktig eloge för. Riktigt bra jobbat Tobias!

Vi måste också lyft själva Finaltävlingen.

– Sedan får jag ju inte glömma själva tävlingen där Elias Lundberg faktiskt återigen imponerar på mig. Det är inte lätt att vara borta från VOC och tävla på ett så helt annorlunda sätt som Elias gjort och sedan komma tillbaka och vinna i en sådan här tävling. Elias visar verkligen mästartakter genom att köra sitt tempo på SS1, kolla av tiden och konstatera ungefär vad som kommer krävas och sedan köra två sträckor till och ta hem segern. Jag vågar tro att unge Elias har mer att hämta innanför overallen. Jag är snart klar, men vi måste ju rikta strålkastaren mot André. Jag ska rosa dig mer i ett separat tillfälle men andra efter Elias i detta gäng, såklart vill du alltid vinna som vi alla men det måste du känna dig nöjd med och du visar verkligen att din seger i SverigeSerien 2017 inte var någon tillfällighet!

Dennis Persson vinner SverigeSerien i Elit B men Jacob Johannesson vinner tävlingen

Jacob Johannesson gav sig aldrig någon chans till en placering i årets serier. Han inledde starkt i Cup-klassen men klassade upp sig till B-förare efter vintern och körde då inte heller full serie ens under sommaren. Men här i Örebro visade han att farten fanns där för att visa B-förarna vad som gäller. Segern tog han före Fredrik Alin och friskusen Kim Mastad som med Rikspokalen endast gör en inteckning i SverigeSerietabellen i år. (Kan vi våga hoppas på fler nästa år?)

Topptrion i serien hade uppenbarligen gått på hårt med den mentala träningen för att köra taktiskt. Dennis Persson segrar i serien trots en blygsam 12-poängare. Oscar Jansson hade behövt seger och andraplats på PowerStage för att ta hem serien och det går att misstänka att Dennis hade god koll på sin konkurrent. Det går också att misstänka att han hade kunnat plocka några till poäng om han verkligen velat. Magnus Lindqvist var i teorin hotad av vilka som kommit att kallats ”the rest” i Elit B och gläntade på dörren lite med en växellåda som tappade treans växel tidigt på dagens första sträcka, bra kämpat Magnus. Men Simon Erlandsson och Magnus Westman uppbringade helt enkelt inte tempot som krävdes den här dagen. Om Andreas Liljeberg gjorde det är oklart men många kunde se resterna av hans Volvo vid slutmålet och den var ingen rolig historia, over and out efter bara några kilometer. (NOT: Andreas klarades sig undan med två sprickor i vänsterfoten och co-driver Rickard är helt oskadd.)

– Jacob Johannesson, välkommen till toppen i Elit B och trots att jag kommer få tävla mot dig så hoppas jag få möta dig nästa år. Det är en god prestation att köra ifrån snabbe Fredrik Alin med nästan tio sekunder över 3 mil SS. Fredrik, alltid snabb gör ingen besviken med sin andraplats, jo såklart möjligen sig själv men bjöds på en god utmaningen av den alltid leende och glade Kim Mastad. I Elit B har serietoppen, sanningen att säga, hela säsongen handlat om tre namn. Dennis Persson, Oscar Jansson och Magnus Lindqvist. I precis den ordningen hamnar dessa tre herrar också och, vill jag påstå, det känns otroligt rättvist. Oscar har i och för sig haft en tuff säsong med några avåkningar och två skrotade bilar men Dennis har varit den snabbaste av de tre. Magnus har tappert jagat och distanserat sig från hotet underifrån i tabellen. Den här pallen känns faktiskt helt rätt. Grattis till er alla tre för en utmärkt insats hela året.

Robin Bäckström och Robin Bäckström; i tävlingen och i SverigeSerien

Trots en helt fantastisk säsong av Robin Bäckström så var ingenting klart inför finalen. Robin jagades närmast av Patrik Lundberg som behövde ta in 16 poäng på Robin i finalen för att överta ledningen och därmed segern i SverigeSerien. Många poäng men en avåkning som kostar tid i ett sällskap med ytterligare 20 hungriga VOC-åkare kostar poäng snabbt. Som rubriken anger så stod Robin upp för trycket och gjorde det han gör bäst; han såg helt enkelt till att göra matematiken enkel. Leder man innan tävlingen, vinner tävlingen och PowerStage, ja då torde man ju vinna SverigeSerien också. Sagt och gjort, stort grattis Robin. Närmast bakom Robin jagade Joel Norqvist följd av Emil Huss. Emil som för övrigt gör premiär i serien i år med tävlingen och detta med en pallplats. I SverigeSerien så lyckas Patrik Lundberg hålla jagande Joel efter sig med näst intill minsta möjliga marginal, två poäng. Joel gjorde verkligen allt han kunde men med 24 sekunder upp till Robin i tävlingen så nådde han tyvärr inte hela vägen men ingen ska någonsin skämmas över en tredjeplats i Sverigeserien.

– Som en repig grammofonskiva, ja det är något som vi i min generation lyssnade på när vi lyssnade på musik förr i tiden, får jag återigen tjata om Robin. MEN, jag gör det så gärna och det är så välförtjänt. Robin har verkligen varit mannen på allas läppar i Cup-klassen i år. Han klev in Torsby och satte ned foten med en seger i förmiddagstävlingen trots ett längre uppehåll från rally. När Jacob Johannesson sedan beslutar sig för att klassa upp sig till B-förare är det ingen som riktigt rår på Robin resten av säsongen. Men, återigen ett men, två herrar kämpar med full heder hela året för att inte låta serieledaren slappna av. Det är såklart Patrik och Joel jag syftar på och vid minsta misstag är de där och hugger. Alla tre har verkligen gjort en otroligt förtjänstfull säsong och förtjänar allt beröm. Jag kan ju heller inte låta bli att lyfta på kepsen till Emil Huss som kliver in och tar en pallplats i det här sällskapet. Det är mycket bra gjort, stort grattis!

Isak Vikman, även han med dubbla segrar

Svenskt rallys påläggskalvar var fem till antalet i Örebro och snabbast av dem alla var Isak Vikman som därmed tog sin fjärde seger för säsongen och också kan skryta med att vinna ungdomsklassen i SverigeSerien för VOC Mekonomen Rally. Oscar Östlund var två i tävlingen följd av Valentin Mårtensson som alla gjorde en fantastisk insats. En insats som tyvärr inte blev långlivad var Andreas Jacobsson som tyvärr körde av en bit in på SS1. Både Andreas och co-driver Andreas Persson tog sig till sjukhus för undersökning med onda ryggar men har båda friskförklarats. Två i SverigeSerien blev Marcus Persson som för övrigt slutade fyra i tävlingen. Valentin Mårtensson. Fyra i SverigeSerien är Oskar Östlund.

– Nu tänker jag inte återigen tjata om dessa bedrifter och hur snabbt de här ungdomarna kör utan noter och körkort trots att det förtjänar all uppmärksamhet och allas beundran. Jag har gjort det så många gånger redan. (Red. Anm. Och ändå får Roger in det en gång till…) Jag vill ogärna förminska någon av deltagarnas prestationer i den här klassen men trots allt vill jag lyfta Isak lite extra som verkligen visat stor klass och talang i sin körning hela säsongen. Vad månde bliva av dessa ungdomar. Marcus, Valentin och Oscar har alla varit med och slagits om seriepoängen under säsongen och de förtjänar verkligen allt beröm som kan uppbringas. Jag hoppas verkligen att vi får se er vidare i klassen i flera år till och jag vill ge er ett gott råd. Ingenting utvecklar rallyförare så mycket som att få köra många mil SS i hög konkurrens och i Sverige, möjligen hela Europa, finns ingen bättre grund för detta än VOC Mekonomen Rally. Det här säger jag inte bara som klassansvarig utan som person med stor kärlek till vår sport och ni är de absolut viktigaste personerna vår sport har. Det är ni som ska föra sporten vidare och vem vet, någon av er kanske tar vid efter eller bredvid andra stora namn som fostrats i vår klass. Ingen nämnd ingen glömd.

Årets serier har nu gått till ända och samtliga tabeller är fullständiga för VOC Mekonomen Rallys nationella serier. Klass- och Cupledningen tackar ödmjukast möjligt för detta år och det är ett tack som riktas till alla förare, co-drivers, mekar, mammor, pappor, stödjande släktingar och alla som gör det här möjligt. Men det är också, självklart, ett stort tack till alla klubbar med funktionärer och eldsjälar som jobbar så hårt för att hitta vägar, sätta samman högkvalitativa tävlingar och möta oss tävlande med glädjen och professionalism ute på tävlingarna. Stort stort tack! Nästa års säsong tar fart, som vanligt, med Finnskogsvalsen 11:e januari arrangerat av MK Ratten, samma Finnskogsvalsen som för övrigt belönades med årets tävling av de aktiva själva under prisutdelningen och festen. Stort grattis till MK Ratten.

Vi återkommer inom kort med en specialblick på MästarMötet. Väl mött till dess!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-10-18 18:12






Maximala 40 åkare när Glanshammarssprinten avgörs på lördag.
© emotorsport.seRallysäsongen lider mot sitt slut, intresset är högt och till SMK Örebros Glanshammarssprinten är det inget undantag. Maximala 40 bilar nådde man snabbt och även ett gäng på väntelista finns. En grussträcka går tre gånger vilket ger 7,8km special för dem tävlande.

Störst med 14 av bilarna är Trim...

Publicerad: 2024-10-30 21:28


Rovanperä en av de sex förarna i årets Fiorio Cup.
© Toyota Gazoo Racing.Den 9-10:e november är det dags för Fiorio Cup - Trofeo Masseria Camarda. Det handlar om ett mästarmöte och uppvisningsrally i Italien på gården Masseria Camardas, det ägs av Lancia familjen Florio - Cesare det Italienska märkets teamchef och sonen Alessandro "Alex" Florio som fabriksförare när det ...

Publicerad: 2024-10-30 21:25


Novemberskölden störst, där och då säljs Karta & Program, tidsplan och rallyradio.
© emotorsport.seÅrets och 2000-talets största startfält, ja och än en bra bit bakåt i tiden krävs för att hitta 230-talet startande ekipage i ett svenskt rally. Nässjö MK med anrika Novemberskölden sätter nytt rekord där det i skrivande stund ses 242 ekipage inkluderat tre föråkare och två debutanter.

Fem olika ...

Publicerad: 2024-10-30 21:17


Missa inte anmälan till Årsfesten med prisutdelning för Svenska RallyCupen.
© Crister NystrandImorgon 31:e oktober är sista anmälan för Prisutdelning och årsfesten för Svenska RallyCupen som hålls på Safiren i Katrineholm den 9:e november.

Vi inleder med mat klockan 19 och vid 20:30 tar prisutdelningen vid där årets prisbord ska delas ut. För den som vill vara med från start och äta krävs...

Publicerad: 2024-10-30 19:30


Tävlingsledningen inför lördagens fullsatta Glanshammarsprint.
Nu på lördag, 2/11 är det dags för Glanshammarsprinten som arrangeras av SMK Örebro. Glanshammar ligger ca 1,5 mil öster om Örebro. Start/mål och serviceplats är vid Nordkalks gruvområde, här finns stora ytor för tävlande och publik. Fartsträckan som skall köras tre gånger mäter ca 2,6 km och bestå...

Publicerad: 2024-10-29 22:40


Starkt startfält i helgens ADMV Lausitz Rallye, tre Svenska ekipage i listan.
© emotorsport.seTyska Int. ADMV Lausitz Rallye körs för 27:e gången, start på fredagen från Boxberg och avslut under lördagen. Närmare 90 ekipage kommer till start varav Svenska ekipage i listan.

Den 23km långa sträckan Sprey går dubbelt på fredagens kväll. 92km special väntar på lördagen, detta med tre sträckor...

Publicerad: 2024-10-29 22:07


Annemieke summerar helgens rallyäventyr med Andervang, Rocar-Tech Twente Rally.
© Privat.I helgen var jag tillbaka som co-driver bredvid Stig Andervang i Rocar-Tech Twente Rally, roligt att åka på hemmavägar, precis runt där jag bor i Hengevelde berättar Annemieke Hulzebos.

Rallyt startade med rekognosering på fredag kväll av de två sträckor som vi skulle köra dubbelt på lördagens k...

Publicerad: 2024-10-29 22:03


Sex deltävlingar för Norska rallymästerskapet 2025.
© emotorsport.se Norska Rallymästerskapet gör sig redo för 2025 med sex deltävlingar, man inleder redan den 11:e januari när Sigdalsrally hos NMK Modum & Sigdal körs. Ett par helger senare är det dags för Rally Finnskog hos KNA Kongsvinger innan man överger vintern.

När serien fortsätter är man framme vid sommar...

Publicerad: 2024-10-28 20:58


44 ekipage för WRC finalen Forum8 Rally Japan, spännande slutstrid i WRC2.
© Hyundai Motorsport. Årets 13:e och sista WRC deltävling är finalen i Japan, Forum8 Rally Japan som levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i både WRC och WRC2 tabellerna.

30 åkare för VM klasser.
44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i Nationella klas...

Publicerad: 2024-10-28 20:45


Eskilstuna Sprintcup summerar ett bra 2024 med mycket tävlande och publik.
© emotorsport.seI lördags avslutades Eskilstuna Sprintcup 2024, fyra deltävlingar där Finalsprinten som namnen antydde avslutade året.
- Vi kan konstatera att det verkar vara ett bra koncept vi har för totalt har det varit ett bra tryck runt tävlingarna, summerar Kjell Eriksson och adderar lite spännande si...

Publicerad: 2024-10-28 19:02


Tidigare nyheter:
Annemieke summerar helgens rallyäventyr med Andervang, Rocar-Tech Twente Rally.
Sex deltävlingar för Norska rallymästerskapet 2025.
44 ekipage för WRC finalen Forum8 Rally Japan, spännande slutstrid i WRC2.
Eskilstuna Sprintcup summerar ett bra 2024 med mycket tävlande och publik.
Andervang slutlig fyra i Rocar-Tech Twente Rally.
JC Raceteknik med Ford Fiesta Rally3 för uthyrning.
Målmedvetet partnerarbete gav positivt resultat för Rally Nyköping.
Sverige 22:a i medaljligan för Motorsport Games, rally gav en av medaljerna.
Inget rally under SM Veckan Vinter i Borås men åter till sommaren i Norrköping.
Foto från Skilling 50.
FIA Motorsport Games i mål, så slutade rallydelen, omkastning på avgörandet.
Andervang femma totalt i Rocar-Tech Twente Rally.
Blomqvist igenom Cambrian Rally, Törngren bröt.
Andervang femma efter lördagen i Rocar-Tech Twente Rally, nu tio sträckor till mål.
Motorsport Games avslutar med en sträcka för rallysporten.
Hedlund trea i Historiskt, Ryrlén sjua i Rally4 efter lördagens asfalt i Motorsport Games.
Röjsel snabbast från start till mål i Skilling 50, Broman & Johansson E-Cup vinnare 2024.
Wikström snabbast när Hälsingeserien tog målgång.
Malm körde hem Finalsprinten.
Lancia Ypsilon HF Rally4 redo 1/1 2025 - startar märkescup och siktar på fabriksteam i EM-serien 2026.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Månadens mest lästa:


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.