Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Trendab AB   

   
   
____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nora är slagfältet för finalbataljen i SommarSerien 2019.
PRESSRELEASE

VOC Mekonomen Rallys SommarSerien stänger sin del av säsongen med final i skogarna kring Nora. Obligatoriskt räknad finaltävling och dessutom PowerStage-poäng på spel gör att inget är slutligt avgjort i någon av förarklasserna innan målgång i finaltävlingen. På lördag ska det avgöras. Raffinerat är ordet.

Årets final i SommarSerien får extra intensiv karaktär. Problem med några vägägare gör att tävlingen får sprintkaraktär och avgörs på bara 22 kilometer specialsträcka. Tävlingen var på planeringsstadiet avsedd att bli betydligt längre men det är klassledningens uppfattning så här innan start att Nora MK har gjort ett mycket bra jobb med att ändå få till stånd en riktigt bra och utslagsgivande tävling, en fin och värdig final om än i ett lite kortare format. Fyra sträckor står på agendan. Dagens längsta, den avslutande SS4 utgör också PowerStage för oss i VOC Mekonomen Rally.

Vägdebaclet tillsammans med en olycklig krock med Svenska Rallycupen gör tyvärr att startfältet är ovanligt litet i Nora, så även i VOC. Förvisso är 35 av de startande en VOC, hela 44% av startfältet, men 35 till start i en SommarSerie final är mindre än vi är vana vid. Kort tävling som gör det relativt dyrt per SS-mil att starta har desarmerat fältet till förare med chans på fina placeringar kryddat med lokala tävlande som inte får så höga resekostnader samtidigt som förare med motsvarande chans i SRC helt förståeligt valt Bresontrofén. Lika förståeligt är dock att Nora MK måste göra som dom gjort för att ha en chans att få budgeten på tävlingen att gå ihop så ingen skugga över dem, de har gjort det bästa som går av en knepig situation.

– Problem med tillgång till vägar är ett problem som växer i hela landet med några få undantag. Det här är också en av de tre frågor som jag menar den samlade rallysporten och våra företrädare borde lägga väldigt stort fokus på tillsammans med utmaningen med tillgång på funktionärer och inte minst hur vi kan jobba med en smidig föryngring av funktionärskaran. Missförstå mig inte nu, alla de äldre i funktionärsleden, ofta med tidigare egen karriär i sporten, är oerhört viktiga och jag kan inte understryka nog hur mycket jag uppskattar alla dessas insatser - kollektivt stort, stort tack till er alla. Ni är och kommer att förbli en ryggrad ute i våra organisationer men på sidan av er måste vi också lyckas locka yngre krafter för att få kontinuitet, kunskapsöverföring och långsiktigt hållbarhet för vår sport, säger klassansvarig Roger Fransson.

Men du sa tre frågor, vad är det tredje fokusområdet som du ser det?
– Den tredje är den generella bilden av rallysporten hos allmänhet och media. Det här är en gigantisk fråga och en än mer gigantisk utmaning. Men vi kan inte skylla på andra när folk i allmänhet och media inte förstår eller uppskattar våra prestationer. Det är vi i sporten som måste underlätta, kommunicera och förklara. Och kommunicera, kommunicera och kommunicera igen. Här borde vi lägga stor kraft. I sporten förfaller vi gärna till att istället diskutera skruvar och muttrar, kanske för att det är enklare och mer lättbegripligt än att ta itu med de stora, jobbiga och avgörande frågorna. Men om vi inte löser dessa grundläggande frågor så överlever inte vår sport och då spelar en detalj i ett reglemente inte längre någon roll överhuvudtaget.

Faktiskt egentligen också en fjärde fråga!
– Ja det finns också ytterligare en fråga som ligger i en annan dimension och på ett större plan men som jag menar också skulle ha direkt inverkan på alla de tre övriga. Det är en svensk med en fabrikssits i stora WRC, helst med stor framgång. Det här är en fråga som skulle påverka vår sport i grunden och som skulle flytta fram våra positioner på samma sätt som vi sett internationella framgångar i andra sporter göra. Och vi har grundtalangerna i Sverige, ingen som helst tvekan om det! Vi i VOC är världsunikt bra på att spola fram talanger, vårt trackrecord talar sitt tydliga språk! Det vill vi fortsätta göra i många år till. Men ”efter VOC” om uttrycket tillåts, är det andra krafter som måste ta vid och bistå till att de supertalanger vi mejslat fram får stöttning, väljer rätt klasser och tar kloka karriärsteg ut i rallyvärlden.

Extremt svårtippat i högsta Elitklassen
Detta om rally och sportens utmaningar i stort, men hur kommer det då att gå i SommarSeriens finaltävling?
– VOC A är nästan alltid svårtippat. I år brukar det i oftast i slutänden ändå vara en affär mellan Kristoffer Karlsson och Emil Andersson men i Nora är det tillfört ingredienser i anrättningen som gör att det nästan är omöjligt att tippa. Såväl mästaren från i fjol, Lukas Kindgren och mästaren från 2017, Andre Nygren, är anmälda till Nora som avrostning inför MästarMötet i Örebro om några veckor. Jag säger bara oj-oj-oj. Hur ska en stackars klassansvarig kunna tippa nu? Och vi har dessutom en Rickard Gustavsson på jakt efter pallplats samtidigt som Tobias Isaksson kommer att göra allt för att försvara densamma. Det gör det ännu svårare att tippa. Jag tror faktiskt jag lämnar det så, utan något konkret tips och utan mer än att konstatera att det kommer att bli extremt tufft och underhållande.

Dennis Persson i lägre Elit?
Dennis Persson har länge sett oslagbar ut VOC´s lägre elitklass. I Kil bröts förtrollningen av Oscar Jansson som i Eskilstuna senast såg ut att plocka ytterligare en seger, men det slutade som alla vet tyvärr med en rullning.
– Oscar jobbar febrilt med att få en bil körklar till SverigeSeriefinalen i Örebro i början av nästa månad, så han kommer inte till start. Däremot ska vi inte räkna bort en hungrig klubbkompis i Laxå MK med favorittippade Dennis Persson, nämligen Magnus Lindkvist. Han vill och han kan nå ända fram men då måste allt gå rätt och Dennis måste hamna en bit ner i resultatlistan. Vi ska inte heller räkna bort Tim Palmqvist som vi inte sett så mycket av i årets nationella serier men då han kört så har det varit med dunder och brak. Vi har också en Andreas Liljeberg som är på väg att hitta något alldeles speciellt i sin körning. Får han allt att stämma redan från första till sista metern på lördag så är han också ett namn att räkna med. Så summasummarum är nog det absolut mest troliga att Dennis säkrar sin seger i SommarSerien Elit B på lördag, men det är långt ifrån lika säkert att han vinner själva finaltävlingen. Kanske drar han ner lite på tempot och går för serien istället? Går han för fullt ”ända in i kaklet” så tror jag han tar hem segern i tävlingen också.

I Cupklassen tror jag Robin Bäckström tar hem det!
VOC Mekonomen Rallys Cupklass har hettat till den också mot slutet av säsongen.
– Robin Bäckström har varit namnet på allas läppar i VOC´s Cupklass i år. Men ett enda misstag i Eskilstuna innebar bilbygge istället för firande och samtidigt spetsade det också till tabelläget ordentligt. Patrik Lundberg vann i Eskilstuna och är på krigsstigen. Med en obligatoriskt räknad finaltävling och 35 poäng inklusive PowerStage-poäng att köra om så är det långt ifrån avgjort ännu. Charlie De Jong och Joel Norqvist ligger idag tre respektive fyra på exakt samma poäng. Det krävs strul för Robin och Patrik för att någon av dem ska kunna vinna serien men osvuret är bäst.
För att summera Cupklassen så liknar situationen väldigt mycket den i Elit B. Robin har allt i sin egen hand, kanske väljer han att säkra lite, köra för serien och öppna för annan vinnare i tävlingen som sådan. Gör han inte det så tror jag han vinner tävlingen också. Och känner jag Robin rätt så tror jag inte riktigt att ”säkra” är ett ord som han riktigt har förståelse för vad det betyder.

Isak Vikman säkrar SerieSegern i juniorerna SommarSerie
Det enda som är riktigt säkert redan på förhand är att Isak Vikman mycket välförtjänt kommer att säkra sin serieseger i SommarSeriens juniorklass på lördag.
– Marcus Persson som var den enda som i praktiken kunde utmana Isak tog en ordentlig holmgång med ett träd i Eskilstuna häromveckan. En Volvo 940 är som bekant seg och smällen var inte värre än att Marcus kunde ta bilen i mål, dessutom på god placering. Men bilen är, vad jag förstår, ännu inte i skick för att starta ytterligare en tävling så Marcus tvingas helt enkelt lämna walkover i kampen om SommarSerien. Oscar Östlund, som inte kunde utmana om seriesegern men väl kunde bjudit upp till kamp om segern i tävlingen dubblar med SRC i år och tvingas välja en start i Bresontrofén framför Nora. Men, Isak är också den som dominerat så han är en mycket värdig vinnare och ett väldigt spännande framtidsnamn i svenskt rally även om han kommer att defilera hem seriesegern nu på lördag. Stort Grattis på förhand från klassansvarigt, Isak. Vad månde bliva?

På lördag klockan 11:00 är det start i Järnboås, två mil norr om Nora. Jag vågar återigen utlova en dag med massor av maximalt högoktanig rallyunderhållning. Välkomna!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-09-13 14:01






Maximala 40 åkare när Glanshammarssprinten avgörs på lördag.
© emotorsport.seRallysäsongen lider mot sitt slut, intresset är högt och till SMK Örebros Glanshammarssprinten är det inget undantag. Maximala 40 bilar nådde man snabbt och även ett gäng på väntelista finns. En grussträcka går tre gånger vilket ger 7,8km special för dem tävlande.

Störst med 14 av bilarna är Trim...

Publicerad: 2024-10-30 21:28


Rovanperä en av de sex förarna i årets Fiorio Cup.
© Toyota Gazoo Racing.Den 9-10:e november är det dags för Fiorio Cup - Trofeo Masseria Camarda. Det handlar om ett mästarmöte och uppvisningsrally i Italien på gården Masseria Camardas, det ägs av Lancia familjen Florio - Cesare det Italienska märkets teamchef och sonen Alessandro "Alex" Florio som fabriksförare när det ...

Publicerad: 2024-10-30 21:25


Novemberskölden störst, där och då säljs Karta & Program, tidsplan och rallyradio.
© emotorsport.seÅrets och 2000-talets största startfält, ja och än en bra bit bakåt i tiden krävs för att hitta 230-talet startande ekipage i ett svenskt rally. Nässjö MK med anrika Novemberskölden sätter nytt rekord där det i skrivande stund ses 242 ekipage inkluderat tre föråkare och två debutanter.

Fem olika ...

Publicerad: 2024-10-30 21:17


Missa inte anmälan till Årsfesten med prisutdelning för Svenska RallyCupen.
© Crister NystrandImorgon 31:e oktober är sista anmälan för Prisutdelning och årsfesten för Svenska RallyCupen som hålls på Safiren i Katrineholm den 9:e november.

Vi inleder med mat klockan 19 och vid 20:30 tar prisutdelningen vid där årets prisbord ska delas ut. För den som vill vara med från start och äta krävs...

Publicerad: 2024-10-30 19:30


Tävlingsledningen inför lördagens fullsatta Glanshammarsprint.
Nu på lördag, 2/11 är det dags för Glanshammarsprinten som arrangeras av SMK Örebro. Glanshammar ligger ca 1,5 mil öster om Örebro. Start/mål och serviceplats är vid Nordkalks gruvområde, här finns stora ytor för tävlande och publik. Fartsträckan som skall köras tre gånger mäter ca 2,6 km och bestå...

Publicerad: 2024-10-29 22:40


Starkt startfält i helgens ADMV Lausitz Rallye, tre Svenska ekipage i listan.
© emotorsport.seTyska Int. ADMV Lausitz Rallye körs för 27:e gången, start på fredagen från Boxberg och avslut under lördagen. Närmare 90 ekipage kommer till start varav Svenska ekipage i listan.

Den 23km långa sträckan Sprey går dubbelt på fredagens kväll. 92km special väntar på lördagen, detta med tre sträckor...

Publicerad: 2024-10-29 22:07


Annemieke summerar helgens rallyäventyr med Andervang, Rocar-Tech Twente Rally.
© Privat.I helgen var jag tillbaka som co-driver bredvid Stig Andervang i Rocar-Tech Twente Rally, roligt att åka på hemmavägar, precis runt där jag bor i Hengevelde berättar Annemieke Hulzebos.

Rallyt startade med rekognosering på fredag kväll av de två sträckor som vi skulle köra dubbelt på lördagens k...

Publicerad: 2024-10-29 22:03


Sex deltävlingar för Norska rallymästerskapet 2025.
© emotorsport.se Norska Rallymästerskapet gör sig redo för 2025 med sex deltävlingar, man inleder redan den 11:e januari när Sigdalsrally hos NMK Modum & Sigdal körs. Ett par helger senare är det dags för Rally Finnskog hos KNA Kongsvinger innan man överger vintern.

När serien fortsätter är man framme vid sommar...

Publicerad: 2024-10-28 20:58


44 ekipage för WRC finalen Forum8 Rally Japan, spännande slutstrid i WRC2.
© Hyundai Motorsport. Årets 13:e och sista WRC deltävling är finalen i Japan, Forum8 Rally Japan som levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i både WRC och WRC2 tabellerna.

30 åkare för VM klasser.
44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i Nationella klas...

Publicerad: 2024-10-28 20:45


Eskilstuna Sprintcup summerar ett bra 2024 med mycket tävlande och publik.
© emotorsport.seI lördags avslutades Eskilstuna Sprintcup 2024, fyra deltävlingar där Finalsprinten som namnen antydde avslutade året.
- Vi kan konstatera att det verkar vara ett bra koncept vi har för totalt har det varit ett bra tryck runt tävlingarna, summerar Kjell Eriksson och adderar lite spännande si...

Publicerad: 2024-10-28 19:02


Tidigare nyheter:
Annemieke summerar helgens rallyäventyr med Andervang, Rocar-Tech Twente Rally.
Sex deltävlingar för Norska rallymästerskapet 2025.
44 ekipage för WRC finalen Forum8 Rally Japan, spännande slutstrid i WRC2.
Eskilstuna Sprintcup summerar ett bra 2024 med mycket tävlande och publik.
Andervang slutlig fyra i Rocar-Tech Twente Rally.
JC Raceteknik med Ford Fiesta Rally3 för uthyrning.
Målmedvetet partnerarbete gav positivt resultat för Rally Nyköping.
Sverige 22:a i medaljligan för Motorsport Games, rally gav en av medaljerna.
Inget rally under SM Veckan Vinter i Borås men åter till sommaren i Norrköping.
Foto från Skilling 50.
FIA Motorsport Games i mål, så slutade rallydelen, omkastning på avgörandet.
Andervang femma totalt i Rocar-Tech Twente Rally.
Blomqvist igenom Cambrian Rally, Törngren bröt.
Andervang femma efter lördagen i Rocar-Tech Twente Rally, nu tio sträckor till mål.
Motorsport Games avslutar med en sträcka för rallysporten.
Hedlund trea i Historiskt, Ryrlén sjua i Rally4 efter lördagens asfalt i Motorsport Games.
Röjsel snabbast från start till mål i Skilling 50, Broman & Johansson E-Cup vinnare 2024.
Wikström snabbast när Hälsingeserien tog målgång.
Malm körde hem Finalsprinten.
Lancia Ypsilon HF Rally4 redo 1/1 2025 - startar märkescup och siktar på fabriksteam i EM-serien 2026.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Månadens mest lästa:


Mest lästa nyheter:
»
Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare!
»
Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten.
»
SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan.
»
Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen.
»
Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen.
»
Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program.
»
Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan!
»
Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort.
»
TV-tider för veckans Monte Carlo Rally.
»
De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna.
»
Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240.
»
Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna.
»
Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka.
»
Rally EM kalendern presenterad för 2020.
»
Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla.
»
Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider!
»
Rally på TV ikväll, Topdriver.
»
WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV?
»
SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland!
»
Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.