|
Röjsel & Edvardsson hade chans på topplacering i Östersund. PRESSRELEASE
Under helgens andra deltävling i rally-SM, Östersund Winter Rally, var Ford Sveriges Fiesta Ecoboost-ekipage Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson på väg mot en topplacering när de hamnade på taket under avslutande SS7
Inledningsvis såg tävlingen lovande ut med bättre vinter än på länge. Runt fyra till åtta minusgrader, flera decimeter snö och isbelagda vägar där totalt 11,6 mil skulle avverkas.
Daniel och Nicklas har de senaste två åren visat högt tempo på Östersunds snabba och rytmiska vägar men tvingats brutit med tekniska problem. Förhoppningen var att återigen plocka så mycket poäng som möjligt i klassen likt premiären i Gävle.
-Jag gillar vägarna i Östersund där det finns många inslag av snabba breda vägar med en härlig rytm som passar mina "banracinglinjer" till spårval och jag har beviserligen kört fort här, säger Daniel.
Tävlingen inleddes under fredagen med en skogssträcka på cirka 2 mil som följdes av en kort publiksträcka inne på området vid Östersunds skidstadion. Ett stenkast ifrån publiksträckan var även serviceplatsen belagd, närmare bestämt vid Östersunds Arena.
På SS1 hade Daniel svårt att få rytm i körningen då minsta lilla felplacering av bilen gjorde att fästet försvann helt. Mycket lössnö låg på vägen vilket missgynnade ekipagets val av däckmönster inför tävlingen. De tappade dryga 8 sekunder på cirka 2 mils åkning.
På SS2, skidstadion, var en 800 meter lång sträcka med en uppvisningsdel i form av en åtta tänkt att ge publiken underhållning i samband med andra motoruppvisningar. Här var planen att ta bilen imål utan misstag i dom tekniskt svåra delarna. Ekipaget hade även äran att få köra framför gästerna till teamets VIP-event som arrangerades ihop med Bilbolaget där vildsvinskebab serverades.
Inför lördagens morgonetapp låg Daniel och Nicklas på en femteplats, cirka 11 sekunder upp till ledaren. Med en uppdaterad mappning från M-sport inmatad i bilens elektronikbox begav de sig ut på den första sträckan för dagen, som även var tävlingens längsta på 3.3 mil. Med en stabil körning var de helt plötsligt i klassledning efter att ha satt en topptid på sträckan som även räckte till en bra placering i totalen bland de tvåhjulsdrivna bilarna i tävlingen.
-Jag är nästan lite förvånad själv. Tyckte det kändes som att vi körde en bra bit ifrån gränsen men jag antar att den här vägen passade oss och detta däckmönster på våra Pirellidäck då det knappt var någon lössnö på vägen likt gårdagen. Den nya mappen gjorde också att motorn gick renare i vinterkylan, säger Daniel.
Efter sträckan gjordes en service innan det var dags för två sträckor längre nord-västerut. De båda sträckorna, SS4 och 5, var också belagda med mycket lössnö. Daniel och Nicklas fick kämpa sig igenom sträckorna och tappade cirka 8 sekunder i en lätt fastkörning vid innerkanten i en hårnål på SS5.
SS6 var ungefär en halvmil lång. Här var planen att tappa så lite tid som möjligt inför den avslutande SS7 som innehöll snöfriare väg där de såg sin chans att ta igen förlorad tid.
Inför den avslutande SS7, klassiska Husås-Andviken, såg Fiesta-ekipaget sin chans att ta igen några placeringar på den närmare 3 mil långa sträckan och försöka ta bonuspoäng. Tempot var högt hela vägen fram tills ett parti där en lång öppen vänstersväng gick upp ur en svacka och avslutades med en tvär högersväng. Forden gick för full maskin på femmans växel och när Daniel bromsade i vänstersvängen för att komma rätt i efterkommande högersväng blev trycket på framhjulen i uppförsbacken så stort att bakändan tappade greppet. En intensiv sladd fick ett plötsligt slut när vänster framhjul skar i den hårda snövallen på innern och drog bilen längre och längre inåt för att sedan slunga iväg den i en piruett med en slutlig landning 30 meter bort, dock på taket. Nicklas och Daniel klarade sig helt oskadda men kunde inte fortsätta.
-Det blev en väldigt spektakulär upplevelse men som tur var landade vi mjukt. Allt hände väldigt fort och jag blev chanslös när bakändan tappade fästet. Hade bara bilen landad på hjulen hade vi kört vidare men nu blev den liggande uppochner ett tag och för mycket motorolja hann rinna ur, säger Daniel.
Allt kan hända i rallysporten och teamet är nöjda med helgen trots allt. Östersund bjöd på fin vinter, härliga fighter med motståndarna och nöjda gäster vid Ford-eventet.
Nu väntar ett uppehåll, i alla fall innan nästa SM-deltävling går av stapeln den 5-7 maj i Karlskrona, då klassiska South Swedish Rally körs. Innan dess kommer med all säkerhet teamet att köra en del tester på grus för att vara redo för sommarsäsongen.
» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2016-03-01 16:22
|
|
Maximala 40 åkare när Glanshammarssprinten avgörs på lördag. Rallysäsongen lider mot sitt slut, intresset är högt och till SMK Örebros Glanshammarssprinten är det inget undantag. Maximala 40 bilar nådde man snabbt och även ett gäng på väntelista finns. En grussträcka går tre gånger vilket ger 7,8km special för dem tävlande.
Störst med 14 av bilarna är Trim...Publicerad: 2024-10-30 21:28 Rovanperä en av de sex förarna i årets Fiorio Cup. Den 9-10:e november är det dags för Fiorio Cup - Trofeo Masseria Camarda. Det handlar om ett mästarmöte och uppvisningsrally i Italien på gården Masseria Camardas, det ägs av Lancia familjen Florio - Cesare det Italienska märkets teamchef och sonen Alessandro "Alex" Florio som fabriksförare när det ...Publicerad: 2024-10-30 21:25 Novemberskölden störst, där och då säljs Karta & Program, tidsplan och rallyradio. Årets och 2000-talets största startfält, ja och än en bra bit bakåt i tiden krävs för att hitta 230-talet startande ekipage i ett svenskt rally. Nässjö MK med anrika Novemberskölden sätter nytt rekord där det i skrivande stund ses 242 ekipage inkluderat tre föråkare och två debutanter.
Fem olika ...Publicerad: 2024-10-30 21:17 Missa inte anmälan till Årsfesten med prisutdelning för Svenska RallyCupen. Imorgon 31:e oktober är sista anmälan för Prisutdelning och årsfesten för Svenska RallyCupen som hålls på Safiren i Katrineholm den 9:e november.
Vi inleder med mat klockan 19 och vid 20:30 tar prisutdelningen vid där årets prisbord ska delas ut. För den som vill vara med från start och äta krävs...Publicerad: 2024-10-30 19:30 Tävlingsledningen inför lördagens fullsatta Glanshammarsprint. Nu på lördag, 2/11 är det dags för Glanshammarsprinten som arrangeras av SMK Örebro. Glanshammar ligger ca 1,5 mil öster om Örebro. Start/mål och serviceplats är vid Nordkalks gruvområde, här finns stora ytor för tävlande och publik. Fartsträckan som skall köras tre gånger mäter ca 2,6 km och bestå...Publicerad: 2024-10-29 22:40 Starkt startfält i helgens ADMV Lausitz Rallye, tre Svenska ekipage i listan. Tyska Int. ADMV Lausitz Rallye körs för 27:e gången, start på fredagen från Boxberg och avslut under lördagen. Närmare 90 ekipage kommer till start varav Svenska ekipage i listan.
Den 23km långa sträckan Sprey går dubbelt på fredagens kväll. 92km special väntar på lördagen, detta med tre sträckor...Publicerad: 2024-10-29 22:07 Annemieke summerar helgens rallyäventyr med Andervang, Rocar-Tech Twente Rally. I helgen var jag tillbaka som co-driver bredvid Stig Andervang i Rocar-Tech Twente Rally, roligt att åka på hemmavägar, precis runt där jag bor i Hengevelde berättar Annemieke Hulzebos.
Rallyt startade med rekognosering på fredag kväll av de två sträckor som vi skulle köra dubbelt på lördagens k...Publicerad: 2024-10-29 22:03 Sex deltävlingar för Norska rallymästerskapet 2025. Norska Rallymästerskapet gör sig redo för 2025 med sex deltävlingar, man inleder redan den 11:e januari när Sigdalsrally hos NMK Modum & Sigdal körs. Ett par helger senare är det dags för Rally Finnskog hos KNA Kongsvinger innan man överger vintern.
När serien fortsätter är man framme vid sommar...Publicerad: 2024-10-28 20:58 44 ekipage för WRC finalen Forum8 Rally Japan, spännande slutstrid i WRC2. Årets 13:e och sista WRC deltävling är finalen i Japan, Forum8 Rally Japan som levererar den spännande avslutningen där det är öppet om medaljerna i både WRC och WRC2 tabellerna.
30 åkare för VM klasser.
44 tävlande i listan varav 30 tävlandes för VM klasser, resterande i Nationella klas...Publicerad: 2024-10-28 20:45 Eskilstuna Sprintcup summerar ett bra 2024 med mycket tävlande och publik. I lördags avslutades Eskilstuna Sprintcup 2024, fyra deltävlingar där Finalsprinten som namnen antydde avslutade året.
- Vi kan konstatera att det verkar vara ett bra koncept vi har för totalt har det varit ett bra tryck runt tävlingarna, summerar Kjell Eriksson och adderar lite spännande si...Publicerad: 2024-10-28 19:02
|
| |
|
|
» Upplev Rally & Konst i Järnboås - tavlor, keramik, bilar och rallyåkare! » Åk Rally Swedens sträckor direkt i datorn, spännande teknik ger dig möjligheten. » SM Sprinten inställd, hela SM veckan ställs in p.g.a. Corona smittan. » Följ avslutningen på Rally Turkey Marmaris, så körs söndagen. » Bouffier tar plats hos Hyundai - bildar team med Hänninen. » Följ Elektrikerna Marknadsnatta - här säljs Karta och Program. » Så körs Rally Sweden 2017 - Karta och Tidsplan! » Rallyåkaren Ingvar Carlsson har gått bort. » TV-tider för veckans Monte Carlo Rally. » De nya rallybilarna - R5 reglementet hett bland tillverkarna. » Efterlysning på stulen rallybil, Volvo 240. » Emiltrofén ställs in - tufft för Bilsport RallyCup och Rallyklassikerna. » Ove ´Påven´ Andersson omkom i bilolycka. » Rally EM kalendern presenterad för 2020. » Häftiga Abarth Rally Cup går mot 2020, stora och enkla prispengar att samla. » Så körs Rally Sweden 2018 - sträckor, kartor och tider! » Rally på TV ikväll, Topdriver. » WRC sändningar gratis på nätet, men svårare att se på TV? » SVT direktsänder 6 av 10 specialsträckor i Arctic Rally Finland! » Tider, Resultat och Info om Monte Carlo Rallyt.
|
|