|
  Vem kör vad 2012 i rallyskogen 2012, del 2.
En härligt gäng som bjuder på show i skogen kommer från Tjust och Ydre MK och åker Volvo 940. Det handlar självklart om Johan Karlsson och Maths Jonsson.
- Vi spanar i kalendrar och funderar, nya Svenska RallyCupen verkar spännande - det blir nog cupen för Kröken nästa säsong. Helrätt med en cup utan vintertävlingar då åtminstone vi behöver en paus årligen för att hinna renovera och uppdatera både tävlingsbil och budget.
Fortsätter ni byta stolsplaceringar även 2012?
- Jajemen, "Kröken" och Maths kommer fortsätta att byta plats i bilen emellanåt då det är ruskigt skoj att pröva på båda rollerna. Det är mycket lärorikt att se vad stollbollen som håller i ratten för dagen ska hitta på, skrattar Johan.
- Vi kommer fortsätta med våran Volvo 940 grupp h som får sig en stor renovering efter en kullerbytta. Vi gör ett rejält uppsving på väghållningen så nu blir det stötdämpare som går att justera på alldeles för många sätt. Eventuellt kommer vi stoppa i 5 växlat och byta bakaxel utväxling också, vi får se - spännande och fartfyllt kommer det att bli - vi ska nog bjuda på både show och en och annan överraskning under året!
En som synts på serviceplatser under 2011 års SM serie är Jerker Axelsson. Utan bil men väl i nära anslutning till den unge talangen vid namn Tidemand.
- Ja, prio ett i år är att matcha fram Pontus Tidemand så han tar sig till VM på bästa sätt, rollen för mig är manager.
Men vi får inte se dig själv i bilen, inte ens i SM tävlingen på hemmaplan?
- Jo jag kommer att åka SM i Trollhättan med den Subaru N14 som jag körde 2010 då den är hemma i garaget igen. Då saknades 2.9 sekunder från totalseger, det var lite jobbigt men vi får ladda hårdare 2012.
Det kan bli ett häktiskt år!
- Ja, jag kanske åker föråkare i någon mindre tävling för att få upp tempo, hinner nog inte med så mycket mer då Pontus tar tid samt att min dotter tävlar nästan varje helg, fälttävlan (hästsport) samt att det är mycket annat jobb som ska hinnas med.
Världsmästare Björn Waldegård avslutade ännu ett Safarirallyt under tidiga vintern med stil - storartad seger! Men vad händer 2012?
- Jag har inte haft ett utstakat program för mina rallyaktiviteter på många år. Jag har haft förmånen att bli inbjuden av arrangörer, privatpersoner och team under alla år sedan jag avslutade min proffesionella karriär 1992. Mitt program för 2012 är alltså ett oskrivet blad även om jag redan vet en del.
Men vad kan det vara?
- Förmodligen Planai Classic, ett regularity rally i Österrike under januari, (körs nu). Där efter föråkare i Svenska VM rallyt och Boucles de Spa i Belgien - båda under februari.
Men hur ser det ut där efter, Midnattssolsrallyt?
- Det vore roligt att köra Midnattssolsrallyt igen och så ryktas det om ett alternativ till Safarirallyt i Sydafrika och det vore ju häftigt. Men som sagt, tiden får utvisa.
Alexander Jansson gasade friskt i sin bruna Volvo 240 säsongen 2010 - har saknats i startfälten under året. Men vad ser du framåt?
- 2012 blir ett litet "mellan år", det snickras förfullt på en appendix K bil för 79-81 klassen. Det blir i alla fall inga vinterstarter för våran del utan tidigast till sommaren om det går vägen. Det är klart att Midnattssolsrallyt vore skoj men vet ej om tiden räcker.
Vad händer i övrigt?
- Jag ska försöka smyga igång med lite crosskart till sommaren som ett litet komplement och hoppas på hela serien samt ett par back RM tävlingar som det är sagt att det blir av.
- Man kan väl säga att vi hade stolpe ut i Bilsport-Cupen 2011 med en slutlig fjärdeplats på samma poäng som tvåan, och stolpe in på Energicupen då närmste man inte var sig lik i sista tävlingen så vi kunde försvara cupsegern från året innan, dem orden kommer från Volvoåkaren David Lindström.
Men vad händer 2012?
- Planerna för året är väl i stort sett samma som 2011. Bilsport-Cupen är alltid fina tävlingar och Energicupen är ju "lilla VM". Det blir mest onotade tävlingar nästa säsong också även om Fredrik Adolfsson och jag hade vansinnigt roligt ihop i Novemberskölden, så jag utesluter inte några tävlingar med noter heller.
Men det blir samma silvriga Volvo även nästa år?
- Ja det blir fortsättning med samma bil nästa säsong. Hela bilen får en genomgång och lite uppdateringar, men om jag ska vara ärlig så ligger nog inte begränsningen i bilen. Den stora begränsningen är nog mellan ratten och ryggstödet. Det viktigaste är att ha roligt och bjuda publiken på en och annan riktig sladd. Resultat är en bonus även om man siktar högt varje gång.
Du har pratat om att justera in och finslipa inställningar lite mer?
- Precis, inför säsongen ska jag se till att få hjälp med att justera in fjädringen mer. Väghållning är nog rätt bra på bilen, men jag vet var jag tappar respektive tjänar tid. Får jag också tillbaka motorn i tid från översyn så har jag tillräckligt med vinterhjul för att åka några vintertävlingar så man har tempot uppe för grussäsongen.
En friskt laddande Saab V4 far genom skogen, bakom ratten hittar vi Kjell Svensson och i högerstolen Göran Svensson. Om vi börjar med 2011, hur har det gått.
- Säsongen 2011 har varit ett katastrofår för oss. Det har strulat i stort sett varje tävling vi kört. Har det inte varit motorproblem så har växellådan pajat, och har det hållit så har bromsskivor spruckit eller bromsbelägg ramlat bort. Det har bara varit skit rent ut sagt! Inför Midnattssolsrallyt så byggde vi en ny motor för att vara på säkra sidan. Testtävlingen så tryckte den ur sig allt vatten. Efter konsultation med motorbyggarn så satte vi på ny topp, tester hade vi bara tid att göra hemma men allt verkade ok. Redan på ss2 så gick motorn varm och inget vatten i kylarn. Det vara bara att bryta i dubbelbemärkelse. Det visade sig att det var en liten spricka, ej synlig i ett av loppen så att kompressionen gick ut i vattenkanalerna. Nytt block byggdes och hösten kantades sedan med nya problem i växellåda, bromsar. Avslutade året gjorde vi med nedslitet vevlager i Marknadsnatta.
Inga framgångar?
- Jo lite plåster på såren fick vi med att vi tog hem segern i SommarCupen´s Appendix K klass!
Men vad händer på nya sidan året?
- Inför 2012 hade vi bestämt att göra ett mellan år, då motivationen och intresset är i botten. Men med den osäkerheten om vad som kommer att hända 2013 med eventuellt nya regler och större kostnader, så blir det kanske några tävlingar i närområdet för att sedan eventuellt ställa bilen i malpåse.
Läs också;
* "Vem kör vad i rallyskogen 2012, del 1.".
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2012-01-08 11:29
|
|
Badhotelletrallyt fylls på, startfält och prisbord växer.
Nu strömmar anmälningarna in, passerat 130 och nästan en vecka kvar till anmälan stänger. Ekipage från Piteå i norr till Ryd i söder och Uddevalla i väster till Gotland i öster är anmälda. Yngst är en 16 åring och äldste förare fyller 92 i höst...
Team Skogsåkarna hoppas på ett Badhotelletrallyt ...Publicerad: 2025-05-02 08:12
60:e Silverratten, 90 bilar gör upp om SM poängen under lördagen.
Älmhults MK kör Silverratten, årets andra deltävling i Rally SM och samtidigt den första på grus efter vintern i Boden. 90 bilar går ut för start under lördagens förmiddag.
Tävlande under en dag, invigning under fredagens kväll medans rallyt drar igång på lördag morgon, totalt nio sträckor i rallyt...Publicerad: 2025-05-02 07:57
90-talet bilar för Värmesprinten.
Flitiga Eskilstuna MK är nu igång med Värmesprinten, där väntar Södermanland / Västmanlands DM, 7-klubbars och Finess Onotade Rallyserie på tävlande. Två sträckor körs dubbelt, det ger 23km special för dagen och det med närmare 100 tävlande.
För Ungdomsrally är det Nathalie Jansson och Hilmer Lindb...Publicerad: 2025-05-01 22:35
Nattsson tog hem Lill Jumbon.
Lill Jumbon hos Falköpings MK, tradition första maj med sprint på banan, en 3km lång sträcka gick tre gånger för 115 startande.
Snabbast totalt var David Nattsson i Hyundai i20 R5, till mål 14 sekunder före Hannah Jakobsson som vann B-klassen. Trea totalt Leif Persson som andre A-föraren och tota...Publicerad: 2025-05-01 21:08
Åndberg snabbast runt Sviestaträffen.
Torsdagsrally med Sviestaträffen hos Linköpings MS med Östergötlands RS-DM, snabbast genom rallyts tre vändor på Sviestaområdet var Richard Åndberg i Toyota GR Yaris, vann trimmat 2wd för A-förarna före Emrik Smedberg och Roger Andersson.
För B-förarna rattade Liam Berg hem segern före Ludwig Nilss...Publicerad: 2025-05-01 19:33
Inför Silverratten: 37 bilar gör upp i 2WD.
Med 37 anmälda ekipage är 2WD återigen största klassen i Rally-SM när årets gruspremiär avgörs i Silverratten den 3 maj. Klassen bjuder på en fantastisk blandning av mästare, framtidslöften och vassa utmanare – och efter Boden är det upplagt för en riktigt spännande kamp på de småländska grusvägarna...Publicerad: 2025-05-01 18:41
65 ERC ekipage till Rally Hungary, fyra Svenska bilar i rallyt.
Klockan 14 släpptes anmälningslistan för Rally Hungary, årets andra ERC-deltävling som körs 9-11:e maj runt Veszprem med 13 sträckor på 19 mil grusvägar. Totalt ses ett 90-tal ekipage för rallyt, 67 för den internationella delen och 65 för EM-poäng.
29 ekipage i Rally2 klassen med Andrea Mabellin...Publicerad: 2025-05-01 15:21
Internationella 4WD: Tungviktsmöte i GK Door Team Sweden.
Med ett tiotal bilar på startlinjen är Internationella 4WD en klass att se fram mot i Silverratten, inte minst tungviktsmötet mellan Dennis Rådström och Tom Kristensson – båda i GK Door Team Sweden.
Rådström i mästerskapsledning – gör grusdebut med Toyota.
Efter segern i vinterns premiär i Boden...Publicerad: 2025-05-01 13:51
Fullt startfält väntar i Miniknäppen, tre sträckor dubbelt.
Miniknäppen där Tjust MK tillsammans med Åtvidabergs MK arrangerar, tre sträckor går dubbelt vilket ger 18km special på fina grussträckor. Till start inkluderat föråkare ses maximala 40 ekipage och enkelt med bara fyra klasser.
20 deltagare genom Trimmat 2wd med Johan Svensson, Peter Hålling, Tom...Publicerad: 2025-05-01 06:11
Publikinformation inför Värmesprinten på lördag!
På lördag kör vi i Eskilstuna MK Värmesprinten i rallyskogarna runt Eskilstuna. Tävlingen ingår i Finess onotade rallyserie, 7 klubbars serien samt DM för Södermanland-Västmanland.
Två fina vägar ska köras två gånger vardera av de cirka 90 anmälda ekipagen.
Karta och Program kommer att finnas ...Publicerad: 2025-05-01 05:59
|
| |
|
|
|