NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Suzuki Cup rapporterar från Strömkarlen.
PRESSRELEASE

Så var höstupptakten i årets serie med de dekaltrimmade ”sukkorna” avklarad. Trots frisk satsning av deltagarna så kunde konstateras att ingen bröt p.g.a. avåkning. Mest besvikelse blev det för ekipaget Jimmy Carlsson/Ronnie Maxe som upptäckte ett bromsläckage före start och fick, trots intensiva insatser, ta sin Mats ur skolan utan att ha fått tävla en meter! Illa kunde det också gått för förhandsfavoriterna Niklas Pettersson/Tony Pumala som fick bromsbortfall direkt på första sträckan. Dessa bromsproblem är dock snart historia då friska komponenter från UBD når fler och fler. Hemmaförarna Juha Liimatainen/Carl Öberg överraskade genom att som C-förare vara 4:e snabbast på SS1, där bor kartläsare Öberg! I täten var det som väntat stenhårt mellan paret Östmark och Strömberg/Ålund tätt följt av cupgeneral Lars Jonsson med notläsare Tommy Andersson. Bland C-förarna var det således Liimatainen/Öberg som tog ledningen före Nicklas Elofsson/Roger Lindholm som höll andraplatsen med ynka tre tiondelar före Jesper Ödberg/Fredrik Palm.

Perfekt uppladdning var denna trekilometersbit för fokusering på SS2, klassiska Kabelvägen, en nära 8 km lång byväg som innehåller det mesta. Här var Strömberg 1,3 sekunder före Östmark som i sin tur distanserade Jonsson med dryga 8 sek. Liimatainen/Öberg fortsatte sin vilda framfart bland C-förarna och var här 1,8 sekunder före Ödberg och 5,8 sek för Elofsson. Efter SS3 som var ett varv på SMK´s Folkracebana var ställningen följande; Strömberg/Ålund: 9:59,2, Östmark/Östmark: -1,2, Jonsson/Andersson: -14,5, Liimataninen/Öberg som snabbaste C förare: -21,2


Bland grabbarna utan körkort (ungdomsrally) var det Daniel Budin som tog hand om kommandot före Dennis Lundh och Andreas Andersson.
Nu skulle samma sträckor köras ytterligare en gång och nu med fungerande bromsar för Pettersson/Pumala. På SS4 blev det lite överladd från Liimatainen och han förlorade fyra minuter på en avåkning. I toppen var ställningen oförändrad dock med fortsatt små marginaler och nu abonnerade hungriga paret Pettersson på 3:e platserna. Bland C-förarna hade Jesper Ödberg avancerat till bästa ekipage men blev på slutet upphunnet av Elofsson/Lindholm. Bara sex tiondelar skilde dem åt inför sista specialsträckan. En missad växel förstörde Jespers chanser som tappade ytterligare sex tiondelar och en placering.

I ungdomsrallyklassen blev det Daniel Budin med pappa Göran Hammarström som tog hand om totala andraplatsen och blev bästa Suzukiåkare även om Dennis Lund & pappa Christer Karlsson var snabbast på sista provet. Trea slutade paret Andreas och Tommy Andersson från Hörby.

Trots Strömberg/Ålund´s seger så var det team Östmark som drog ifrån i totala poängtabellen. Hur kan det hänga ihop frågar man sej? Jo Ola har valt att köra med en lägre slutväxel i sin standardlåda "för att det är roligare". Det är tillåtet i Cupen men nöjet kostar en procent i påslag på körtiden. Den procenten klarade inte Ola av mot hårt körande Östmark så egentligen var det de som vann. I Cupen har man dock beslutat att inte röra till det för respektive arrangör utan detta är något som visar sig enbart i poängtabellen.
Vid prisutdelningen kunde deltagarna glädjas åt ett prisbord värt c:a 20.000 kr som blev väl fördelat. I cupen tävlar vi också om 4 st platser med Rallytravels till WRC-finalen i Wales 10-13 November värt 30.000 kr. Nästa tävling är Rejmes-knixen i Askersund den 24/9


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-09-07 17:27






Liiten kör Finska Mästerskapet med Yokohama-Skodan för Printsport.
© emotorsport.seI helgen körs första deltävlingen i Finska mästerskapet, men redan till månadsskiftet körs den andra, då med 60:e upplagan av Arctic Lapland Rally.

Liiten till Arctic Lapland Rally.
Just nu ses knappt 50-talet anmälda, varav ett Svenskt ekipage bland de sex ekipagen i Rally2 klassen. Där ...

Publicerad: 2025-01-14 21:57


Hyundai Motorsport debuterar med 2026-års i20 Rally1 i Rally Sweden.
© Hyundai Motorsport.Hyundai Motorsport kör Rallye Monte Carlo med en fjolårsbil, frånsett att hybridenheten plockats ut och andra små förändringar ihop med det. I övrigt är det bil från 2024 teamets tre förare startar säsongen med.

Thierry Neuville bekräftat att 2025 års - eller rättare sagt 2026 års bil kommer till...

Publicerad: 2025-01-14 20:56


Många svenskar ekipage till NM-start i Rally Finnskog.
© emotorsport.seKNA Kongsvinger med Rally Finnskog, andra deltävling för Norska Mästerskapet den 25:e januari. 12 mil special på sex sträckor ger bra med körning - tre sträckor dubbelt där sträckan Ormberget mäter 30,95km!

Just nu ses 94 anmälda ekipage, intressanta svenska namn är Dennis Rådström som gör andra ...

Publicerad: 2025-01-14 20:48


Info om programförsäljning inför Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt.
© MK Ratten.På lördag är det dags för Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt 2025, i mer snösäkra marker körs årets rally där Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen gör årspremiär.

Där väntar 95km special fördelat på åtta sträckor där ingen används dubbelt och arrangörsnoter gjorda av Patrik Barth på BMsport oc...

Publicerad: 2025-01-14 20:39


Mer bilder, så ser Gazoo Racings Toyota GR Yaris Rally1 ut 2025.
© Toyota Gazoo Racing.Efter söndagens mörka videoklipp från Toyota Gazoo Racing kom pressbilder på bilen under måndagens senare hälft i ett utskick från Toyota Gazoo Racing. Där ses bilen i mer detalj med de ändrade luftintagen med anledning av att hybridpaketen plockas bort och inte samma kylning behövs.

Elfyn Evans,...

Publicerad: 2025-01-13 20:58


Sesks klar för 6 WRC-starter i Puma Rally1 för M-Sport, inleder i Rally Sweden.
© M-Sport.25-årige Lettländaren Martins Sesks och co-driver Renars Francis tar plats i en Ford Puma Rally1 för M-Sport i sex av WRC seriens 14 deltävlingar under 2025 års säsong. Årsdebuten för teamet sker redan i Rally Sweden under februari månad. Sesks kommer där ses i team med M-Sport Ford WRT´s ordinarie ...

Publicerad: 2025-01-13 20:46


Hankook inför WRC debuten, VM däcken har hårdtestats i ett år, nu redo för WRC & Rally SM.
© Toyota Gazoo Racing.Tio dagar kvar till WRC säsongen 2025 drar igång, det sker då med en ny däckleverantör. Sedan Hankook vann upphandlingen att från starten av 2025 leverera samtliga däck till WRC-seriens klasser och deltävlingar har de haft fullt upp - arbete som också kommer våra svenska Rally SM förarna till gagn n...

Publicerad: 2025-01-13 20:31


Del 7; Vem kör vad 2025, Roman siktar på VM-tävlingar och Norqvist ska kör på utan press.
© emotorsport.seJoakim Roman är ett känt namn, många har sett namnet i Rally Sweden - blir det nytt försök?
- Fjolåret blev ett mellanår efter de 25 raka åren i Svenska Rallyt plus alla andra tävlingar inklusive VM vi kört. Uppehållet berodde på flera faktorer, bland annat tröt orken och motivationen lite och d...

Publicerad: 2025-01-13 19:56


Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
© Drive VXO.Drive Group VXO AB har nöjet att meddela att Magnus Skeppstedt har rekryterats till den nyinrättade tjänsten som Head of Product Innovation and Sales. Magnus, som tidigare haft centrala roller hos BSR, Polestar och Designlight Scandinavian AB, kommer att vara en central person i företagets fortsatta...

Publicerad: 2025-01-13 17:16


Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
© Mille MotorsportJunior ERC vinnaren Mille Johansson tar nu nästa steg, priset för sin seger i den europeiska juniorserien innebär steget upp, som junior i WRC serien.

Fem deltävlingar i VM serien står på programmet för Mille ihop med Johan Grönvall, de kör nu den fyrhjulsdrivna Ford Fiesta Rally3, samma bilmodel...

Publicerad: 2025-01-12 22:07


Tidigare nyheter:
Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken.
Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo.
Tuff uppgörelse i Rally Sweden Historic, Östgård i Latvalas Celica och Tobias i Audi Quattro.
Toyota GR Yaris Rally1 i svart kostym 2025.
Jonasson totalvinnare i Mullsjö Cup 2 med Lancian.
MK Ratten har över 120 anmälda till snörik Finnskogsvalsen - HelmiaRallyt.
Så gick det i Mullsjö Cup 1.
10-talet namn klara för Race of Champions i Sydney - starkt norsk/svenskt deltagande.
Sesks överlägsen i hemmarallyt, uppvärmning inför Rally Sweden?
Larsen vann i MRF-debuten, Brynildsen och Solberg jagade - så gick det för Svenskarna.
Levin snabbast totalt i Hällerundan.
Dybeck snabbast från start till mål i Ilsboracet.
Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM.
Rallysäsongen inleds på allvar, följ några av lördagens rallyn.
Paddon möter Svenskt i Race of Champions!
Spännande NM premiär att vänta, sex Svenskar i lördagens startlista.
Lördagens Hällerunda på spolad isbana, årspremiär för HMK´s Sprinserie.
Närmare 50 bilar för Hälsingeseriens premiär, Ilsboracet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.