Helgens Rally Jordan blev en ren taktikuppgörelse där både Citroen och Ford gjorde allt för att hjälpa fram sina bäst placerade bilar. Sebastien Ogier offrades för att ge Sebastien Loeb rensad väg och hos Ford var det Mikko Hirvonen som med omstart hjälpte Jari-Matti Latvala. Nu har både förarna och teamen sagt ifrån och jobbar fram en lösning som ska ge mer rättvisa förhållanden. Även om taktik är en del i alla sporter vill man ge rallysporten ett bättre intryck mot publik och media. Förarna ska inte behöva sakta in och medvetet tappa tid i slutet av en dag för att slippa starta först dagen efter och då tappa stora mängder tid. Inte heller ska det som nu behövas offras en förare för att ge en annan fördel. Några förslag finns och ett kommer från VM ledaren Sebastien Loeb.
Han vill att man använder shakedown sträckan som ett kval ochinte bara en sista test. Ekipagen kör shakedown sträckan 2-3 gånger för att "sopa" banan men också lära sig och hitta rätta inställningar för rallyt precis som vanligt. Men den sista vända körs på tid där man genom snabbaste tid har chans att välja startposition för första dagen. Val av startposition skulle sedan göras efter respektive dag för att hela tiden ge bästa möjliga positioner. Det vill säga att ledaren efter respektive dag får först välja sin startposition.
Ett bra förslag, men samtidigt blir det rörigare för åskådarna som följer tävlingarna, nu räcker det inte att se resultatet efter sista sträckan för att veta hur bilarna startar dagen efter, nu måste man också sent på kvällen se hur förarna valt sin position!
Publicerad: 2010-04-05 22:10