Trendab AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Kartläsaren Jan Nilsson (t.v.) Kolsva MS och föraren Karl-Bertil Ling framför sin mäktiga Ford Falcon Futura Sprint. Det här är herrar som kan hantera en amerikanare med bravur på svenska skogsvägar. Bilen är ett riktigt raceråk topputrustad för rally och i ett närmaste nyskick!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Men det var egentligen i den här bilen allt startade i Klassiska Rallycupen. En Opel Rekord Coupé med rak sexa och trimmad av Sellholm. När Karl-Bertil vrider om nyckeln blir man förvånad av hur rapp den 6-cylindriga motorn låter vid gaspådrag! Det är inte så konstigt att rallyduon från Kolsva nått sådana framgångar!

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Ford Falconen går som ett spjut och vridmomentet är enormt! Att tackla ett sådant här ekipage kräver sin förare, den saken är klar! Men enligt Karl-Bertil är det inga problem och Jan Nilsson nickar instämmande.

© Nils-Brage Pettersson.
© Nils-Brage Pettersson.
Att meka V8 eller rak sexa spelar ingen roll för den här mångkunniga rallybesättningen. Motorn i Falconen är på 4,7 liter och ger strax över 320 hk. De hävdar att driftsäkerheten är hög för såväl motor som bil.
”Konst & Rally” i Järnboås, 3:e rallyutställaren klar, en mullrande Ford rullar in.

Kolsva nästa! Det finns risk att tro åskan går uppe i Skogshyddan och mullret ekar mot Mutterberget helgen 7–8:e september i Järnboås! Nej, så är inte fallet. Det är ”bara” Karl-Bertil som vrider om nyckeln till sin rallyutrustade Ford Falcon Futura Sprint från 1964. Ägaren av Kolsva Rör kommer backa av kärran för att visa upp sitt mäktiga rallyåk för konst- och rallyintresserade under konstrundan Ljusstråk. Hans namn är Karl-Bertil Ling och kör för Kolsva MS.

Björn Waldegård besökte Kolsva MS 1964.
- Det var så mitt rallyintresse började, körde då en VW 1500 S.
Karl-Bertil fick körkort 1969, körde upp sig till B-förare i en Amazon grupp 2-trimmad. Lumpen kom emellan, men snart var han igång. Därefter blev det mycket Opel och han har ”skrotat” ett antal Opel Rally Kadetter. Men nu har det varit Ford Falcon Futura Sprint som gällt de senaste åren.

Varför Klassiska Rallycupen.
- Det var Anders Oscarsson och Jan-Olov Blixt som tyckte jag skulle börja, säger Karl-Bertil.
Det var i den svarta Coupén, jag köpte den av Bengt Nilsson i Skåne. Jag var upp till ”Lången” i Grängesberg för att bromsa den. Då gick kamaxeln av, eller drevet till fördelaren. Jag rustade upp motorn, borrade blocket, Sellholm tog fram en kamaxel, slipade toppen och fräschade upp allt. Sen blev det fart i bilen! Den ger ungefär 150 hk+.

Skinnskattebergsrallyt 1999.
Undertecknad med Gunnar Englund som kartläsare undrade lite vilka de här var som dök upp i den svarta Rekorden? De körde dessutom fort! Vi fick samma sluttid, men på SS1 var de snabbare och kom därför före oss! När besvikelsen lagt sig, konstaterade vi att det var en snabb förare i en vass Rekord!

Han har ett bra tempo.
Svarar kartläsaren Jan Nilsson på frågan om varför Karl-Bertil kör så fort? Dessutom lite vinnarskalle. Han har åkt mycket, bra reaktionsförmåga. Själv har Karl-Bertil tänkt att går det bra i de tre första kurvorna, brukar det hålla i sig. Får man upp tempot, känner att man blir trygg med bilen, brukar det ge resultat! Sista tävlingen med Opeln blev Rikspokalen 2015.

Karl-Bertil ville åka V8.
Det började med att Per Göransson byggde en Falcon rallyutrustad och vi tyckte det såg kul ut. Vi åkte ner till Skåne och köpte en kaross. Jan Nilsson svetsade i en bur och arbetet tog fart. Men strax ringde Göransson och sa att han tänkte åka bana och hade därför ett förslag till Karl-Bertil. Vi byter bil, du får min färdiga rallybil så tar jag din kaross, men jag svarade.
- Hur mycket får jag emellan, men då la han på luren! Men vi kom överens.

Zabra-rallyt 2016 första tävling med V8:an.
Det gick bra, vi slog Stig Blomqvist på sista sträckan också han i en Ford Falcon. Vad sa han då?
- Du måste gilla stora bilar.
Det var en bra start i den nya bilen och nästa tävling blev Violenrallyt. Där kom man på fjärde plats av 19 startande i Appendix K. Nästa tävling var Midnattssolsrallyt och där var man två startande i klassen. Karl-Bertil och Stig Blomqvist. Stig slog Karl-Bertil med 20.8 sekunder efter 19 genomförda sträckor.

V8:an en grym skapelse.
Karossen är försedd med plastskärmar fram, motorhuv och baklucka. Samt sidorutor, bakruta av plast. Med sina 320 hk+ går kraften vidare via en tätstegad 4-växlad låda till den diffade bakaxeln med utv. 3,89. Det ger då en toppfart på ca. 185 km/h vid 6000 r/m. Det här är en grym skapelse med sina 1340 kg i vikt! Vekast på bilen är annars framvagnen. Om du flyger så landar du på framhjulen oftast, bärarmarna tar stryk. Framfjädern är också fäst i övre bärarmen. Jag kör med Toe 2 mm ut, den styr in så bra i kurvan då. Kortare styrväxel på 3,75. Det går nästan hela tiden på 3:an och 4:ans växel på sträckorna.

Amerikanare och Ferrari i Järnboås.
Tyvärr så gick min bror Ingemar Pettersson 85 år bort i våras. Han tillbringade några tidiga år av sitt liv i Gammelhyttan. Han berättade att det tävlades om vem som kunde köra sträckan Järnboås och Hjulsjö på snabbast tid! Det skulle ha varit med amerikanare. Själv har jag ett annat minne i baksätet på mina föräldrars bil. På väg fram till den branta Skräddarbacken upp till Skogshyddan. Innan vid gården till vänster stod en knallröd tävlingsbil Ferrari sportvagn. Förare ska ha varit John Kvarnström. Detta tidigt 60-tal?

”Konst & Rally 2024 i Järnboås”.
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Oskar Östlunds vinnande Volvo 240:e VOC, Rasmus Holms välljudande Volvo 940 grupp H och Karl-Bertil Lings mullrande Ford Falcon Futura Sprint.
Inne i garaget finner ni resultat, startlistor och foton från åren mellan 1970 till 2000. Den 7–8 september mellan kl. 10:00 – 17:00 är ni välkomna, avslutar Nils-Brage och Karin Pettersson.

© Nils-Brage Pettersson
Karl-Bertil är inte bara en snabb förare och en kompetent mekaniker. Under många år var han även engagerad i styrelsen för Rallyklassikerna. Men planerna nu är att komma igång med åkandet igen. Då med den svarta Opel Rekorden. Det var ju så det började. Vi får se, kanske blir det någon tävling redan i höst, avslutar Karl-Bertil Ling. Det var trevligt att komma på besök, tack!


Läs också:
»
Andra rallyutställaren klar för ”Konst & Rally” i Järnboås, Rasmus med koboltblå Volvo 940.
» ”Konst & Rally” i Järnboås 2024, Östlund först ut av rallyutställarna.


Publicerad: 2024-07-23 21:59






Neuville leder EKO Acropolis Rally, Pajari bäst i WRC2.
© Hyundai Motorsport.Redan på dagens första sträcka i EKO Acropolis Rally avancerade Dani Sordo och Thierry Neuville när Ott Tänak tvingades stanna två gånger och byta däck över den närmare tre mil långa sträckan, Estländaren föll till sjätteplatsen.

Att Neuville också skulle passera Sordo var väntat, men det skedde ...

Publicerad: 2024-09-07 20:54


Seger direkt, Axelsson körde hem totaltsegern i Ekrundan.
© emotorsport.seSMK Eksjö arrangerade Ekrundan, två sträckor dubbelt som deltävling i E-Cupen under en solig och dammig lördag. Ett 60-tal tävlande gav sig ut i rallyt som lockade mycket publik ut i den stekheta höstsolen där de bjöds på god attack rakt genom fältet.

4wd startade bäst.
Den snabbare och l...

Publicerad: 2024-09-07 19:42


Adolfsson körde hem Dalslandssprinten.
En sträcka dubbelt när Robin Adolfsson vann Dalslandssprinten hos Bengtsfors MC, näst sista deltävling i Svenska SprintRallyCupen. Segern togs 40 sekunder före Tobias Pettersson, som trea Johan Nilsson.

Tvåa totalt finns 2wd vinnaren Kristian Johansson som hade 2,7 sekund tillgodo mot Oscar Janso...

Publicerad: 2024-09-07 18:49


Nilsson med 4wd snabbast, Hansen med 2wd totaltvåa i TV-Svängen.
© emotorsport.seWille Gad i Tisse Racings Skoda var snabbast på tre av fyra sträckor i TV Svängen, men en avåkning på avslutningen gav ingen seger. Istället var det SMK Hörbys Fredrik Nilsson i en hyrd Skoda Fabia RS Rally2 som tog segern totalt. I klassen 40 sekunder till Mick Fraas, in som trea Lukas Hägg. Pelle ...

Publicerad: 2024-09-07 18:38


Andervang tog segern i Malmjärn Runt.
© emotorsport.seHofors MS med Malmjärn Runt för Nedre Norras BF och Stockholms DM där knappt 60 bilar kom till start, Oskar Sundell öppnade bäst men tappade mycket tid på ss2 och än mer genom långa ss3 efter en punktering.
Stig Andervang tog över med två raka sträcksegrar för att dra ned tempo genom avslutningen, ...

Publicerad: 2024-09-07 18:31


Maxad rallylördag, följ resultaten från närmare tio rallyn.
© emotorsport.seSju tävlingar på Svensk mark men också svenska ekipage i Danmark och Tyskland ger en bit över 500 svenska bilar ute på rallysträckorna

Nattkröken hos Fagersta MK är störst för helgen med runt 120 startande ekipage, 70-talet bilar i både Dalslandssprinten och TV Svängen.

Malmjärn Runt, Ekrundan...

Publicerad: 2024-09-06 22:21


Andersson sexa totalt i ADAC Ostsee Rallye efter fredagen, VEC fick bara en sträcka.
© emotorsport.seTvå sträckor dubbelt blev slutligen en sträcka dubbelt när ADAC Ostsee Rallye startade. När en avåkning skedde på kvällens första sträcka blev det inget tävlande heller andra vändan med anledning av oljeläckage.

Totalt i toppen är det Dennis Rostek som toppar före Dansken Simon Vallentin, som tre...

Publicerad: 2024-09-06 21:56


Trippel för Hyundai i Acropolis Rally - turboproblem för Ogier.
© Hyundai Motorsport.Däckbytena har varit många och placeringarna skiftat i EKO Acropolis Rallyts första dag, Sebastien Ogier toppade efter andra loopens första sträcka där tvåan Adrien Fourmaux bröt med trasig hjulupphängning.

Men på andra sträckan började Ogier tappa tid, föll ned som tvåa och på avslutningen blev ...

Publicerad: 2024-09-06 20:15


Sydsvenska Mästerskapet i Rally inför finaltävlingen TV-svängen.
Då var det dags för Sydsvenska Mästerskapets finaltävling och vi besöker SMK Hörby med sin välkända TV-sväng. 28 kilometer specialsträckor, fördelat på fyra, väntar de totalt 70 anmälda ekipagen. Vid Hörby Sportcenter lämnar första tävlande redan klockan 10, så här gäller det att vara alert och morg...

Publicerad: 2024-09-06 14:43


Ogier toppar Acropolis Rallyt, motorproblem för Neuville.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier leder EKO Acropolis Rally när första halvan av fredagens etapp är avverkad, 6,5 mil avverkat där 5,9 sekunder skiljer till Adrien Fourmaux. Tätt efter är Ott Tänak som har teamkollegorna Dani Sordo och Thierry Neuville bakom. Belgaren med nyskrivet kontrakt är 35 sekunder från ledare...

Publicerad: 2024-09-06 14:17


Tidigare nyheter:
Trippel för Hyundai i Acropolis Rally - turboproblem för Ogier.
Sydsvenska Mästerskapet i Rally inför finaltävlingen TV-svängen.
Ogier toppar Acropolis Rallyt, motorproblem för Neuville.
Ekrundan med 60-talet åkare när E-Cupen drar vidare.
60-talet åkare när Malmjärn Runt avgörs över fyra sträckor.
Nattkröken störst för helgen, 120-talet åkare med klassiker och DM.
Katsuta snabbast på shakedown inför EKO Acropolis Rally.
Sydsvenskt och DM för 70 åkare i TV-Svängen.
Jämtländskt LightOn Rally, Hälsingeserie och DM på plats.
Neuville förlänger med Hyundai Motorsport, fortsätter med Hyundai i WRC 2025.
Helin försvarar Svenska färgerna i lördagens Rally Vestjylland.
Se WebTV live och följ resultaten från shakedown inför EKO Acropolis Rally, start 8:01!
70-talet åkare för Dalslandssprinten.
Liiten representerar Sverige i Motorsportens OS, kör Rally2 på grus i Spanien!
WebTV och resultat, shakedown inför EKO Acropolis Rally imorgon.
Anders Åberg skriver noterna för SM-finalen i Trollhättan.
60 åkare till lördagens Klappjakt.
18 svenska ekipage i helgens tyska ADAC Ostsee Rallye.
Paddon, Camilli och Sordo testar nyheter på Hyundai i20 N Rally2, släpps vid nyår.
1300 Rallycup summerar Emiltrofén.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Tabergshoppet 05/10


Rally EM - ERC:
Rally Silesia 11-13/10


Rally SM:
Västrallyt 20-21/09


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 05-08/09


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 28/09




Foto:
Emiltrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.