NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Drive VXO.
© Drive VXO.
Per-Gunnar PG Andersson och Anders Fredriksson jagar till helgen nästa SM seger.
Drive VXO säkrade historisk Rally-SM seger med BMW på framtidssäkrade bränslen.

Drive VXO Motorsport och tidigare världsmästaren PG Andersson skrev historia i premiären i Rally SM och segrade direkt med teamets nybyggda BMW 1M som är utvecklad för att köras på bio- och syntetiska bränslen.

PG Andersson med co-driver Anders Fredriksson toppar nu SM-tabellen i den tvåhjulsdrivna klassen.
- Vi skrev ett nytt kapitel för svensk motorsport under premiären i Rally-SM! Resultatet blev precis vad vi visste var möjligt, men som vi inte riktigt vågade drömma om innan, säger Hans Bååth, vd för DRIVE VXO.
- Detta var en viktig seger för teamet och en enorm boost för projektet som syftar till att skapa en framtidssäkrad rallybil utan att kompromissa med vare sig prestanda, hållbarhet eller underhållning - något vi hoppas kan skapa ett internationellt genomslag inom såväl motorsport som för prestandabilar för väg.

Ökad behov av beredskap och närproducerade bränslen.
De senaste två årens ökade oro i världen, främst Rysk-ukrainska kriget, har ytterligare skärpt behovet av en övergång till bränslen som inte är beroende av råvaror från oroshärdar i världen. En ökad andel närproducerat bränsle i beredskapssyfte har ytterligare aktualiserat behovet och gör VXOFUELS satsning aktuell.
- Det huvudsakliga syftet med rallysatsningen är att testa bränslen under tuffast tänkbara förhållanden. Gemensamt för de bränslen vi använder är att de ska vara framtidssäkrade på så sätt att de produceras med hållbara råvaror, producenter och processer, säger Hans Bååth.

- Vi arbetar för att ska skapa både nationellt och internationellt genomslag inom såväl motorsport som prestandabilar för väg genom att förändra bilden av förbränningsmotorer som fått mycket negativ publicitet de senaste åren på grund av att de traditionellt körs på bränslen baserade på fossila råvaror.

BMW:n är DRIVE VXO Motorsports senaste projekt och fungerar som testbänk i en satsning på moderna högpresterande bränslen som är på väg att lanseras i nysatsningen VXOFUELS AB, läs mer på vxofuels.se.

Motor, styrsystem och bränslesystem i bilen har anpassats för att kunna köras på flera olika bränslen, ett projekt där flera svenska företag är involverade.

Motorsport - den ultimata testbänken för bränslen.
Projektet initierades sommaren 2022 då DRIVE VXO:s vd Hans Bååth upplevde en efterfrågan på moderna alternativ till traditionella bränslen i samband med arbetet med Cyan Racings USA-lansering av Volvo P1800 Cyan, en modern tolkning av Volvos sextiotalsikon.
- Intresset för bilen var enormt trots prislappen på runt 7 miljoner kronor. Vi fick många frågor om vi kunde leverera en eldriven version av bilen vilket vi efterhand förstod som att kunderna ville ha den ikoniska bilen men samtidigt undvika att köra den på traditionella bränslen, säger Hans Bååth.

- Vi var inte sugna på att bygga en eldriven version av Volvo P1800 Cyan då den grundläggande idén var att bygga en modern version av sextiotalsikonen Volvo P1800. En sådan bil skall vara lätt, helst under 1000 kg, och har en temperamentsfull motor. Att göra den elektrisk skulle dels gjort den 50% tyngre och dessutom tagit bort mycket av karaktären.

Där och då föddes idén till det som blivit VXOFUELS AB, ett företag där målsättningen är att bekymmerslöst kunna fortsätta använda förbränningsmotorer även i framtiden - detta genom att erbjuda moderna, tillgängliga och effektiva bränslealternativ som säkerställer användandet av förbränningsmotorer smidigt i decennier framöver.

Moderna bränslen gör förbränningsmotorer relevanta.
- Det finns en stor mängd fordon med liknande förutsättningar. Vårt fokus är i första hand på den högsta nivån i fordonshierarkin, bestående av motorsport, exklusiva-, prestanda- och klassiska fordon, säger Hans Bååth.

- Men behovet kommer ju att bli betydligt bredare än så med tanke på att våra vägar är fulla av bilar med förbränningsmotorer. De bilar som säljs idag skall ju leva till 2045, minst, vissa för alltid.

Med en bakgrund inom motorsport i företag som Polestar (som startades på racingbanorna), EPWR (som bygger nya elektriska tävlingsbilar till STCC), och Cyan Racing, var det naturligt för Hans Bååth och att knyta projektet dit även denna gång - därav satsningen på rally.

Som garant för att de produkter företaget erbjuder verkligen fungerar ingår tuffa tester i motorsport i utvärderingen av företagets produkter. Det som fungerar i extrema och krävande motorsportförhållanden, fungerar väl i andra situationer också.

- Rally är ur bränsleperspektivet den mest utmanande bilsporten. Rally körs året runt i olika miljöer från -40°C till +40°C, i regn, snö, stekande sol och över olika underlag som is, grus, asfalt och lera, säger Hans Bååth.

Tester i arktisk kyla.
Teamet förbereder sig även för att återupprepa sitt arktiska äventyr från januari 2022 då man körde två tävlingar under extrema förutsättningar.
- Tuffast var det i Rally-SM premiären i Boden med minus 33 grader, då krävs det inte mycket för att något ska sluta fungera, säger teamkoordinator Andreas Sigfridsson.

Direkt från råkalla Boden åkte teamet till finska Rovaniemi för Arctic Lapland Rally där temperaturen var betydligt mer beskedlig med minus 10-15 grader. Det finska rallyt är dock en utmaning på andra sätt då det sträcker sig över 80 mil längs vägar norr om polcirkeln. Till den kommande vintern planerar teamet att upprepa de arktiska tävlingarna, denna gång med moderna fossiloberoende bränslen.

- Bilden av bränslen som E85, RME och HVO är ofta att de inte fungerar i kyla, vår erfarenhet visar att det många gånger beror på okunskap eller felaktig hantering. Det finns dock situationer som kräver nyutveckling, därför utsätter vi våra bränslen för detta och utvecklar de lösningar som krävs, säger Hans Bååth.

Nästa tävling Rally Uppland i högsommarvärme.
Redan nu till helgen är det dags för Rally-SM på sommarväg i Rally Uppland, som avgörs i skogarna runt Tierp den 1-2 juni.

PG Andersson och co-driver Anders Fredriksson kommer dit i SM-ledning och är nu de som jagas.
- Vi ser fram emot att bygga vidare på den framgångsrika premiären som definitivt överträffade våra förväntningar, säger PG Andersson.
- Det var första gången vi tävlade med bilen i skarpt läge och nu kan vi bygga vidare på den data och de erfarenheter vi fick med oss därifrån. Meteorologerna utlovar dessutom högsommarvärme till den kommande tävlingen, vilket alltid är tufft för materialet och något som kommer ge oss gott om ny och värdefull data om hur bränsle och motor reagerar på det.

Publicerad: 2024-05-30 05:55






Italienska rallyparet jobbar för ny ERC-satsning 2025.
© emotorsport.se25-årige Italienaren Andrea Mabellini vann fjolårets ERC-final Rally Silesia och slutade fyra i mästerskapet. Rallyframgångarna firas tillsammans med co-drivern och flickvännen Virginia Lenzi, för dem båda är det rally och bilar på heltid.

Till vardags jobbar dem båda med Porsche Experience Cente...

Publicerad: 2025-03-10 21:46


Höstens Roger Albert Clark Rally är hett, 205 anmälningar på 48 timmar!
© Roger Albert Clark Rally.205 anmälningar på 48 timmar till startfältets 180 platser, det blev resultatet när arrangören för Roger Albert Clark Rally slog upp anmälan till höstens rally under fredagens kväll.

Rallyt körs inte förrän 20-24:e november men då med 56 mil special, ett 40-tal anmälningar har kommit från stora d...

Publicerad: 2025-03-10 21:44


Mille femma totalt i Rally Citta di Foligno, berättar om helgen.
© MS Munaretto.19-årige Mille Johansson från Katrineholm, tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika, fick en lovande start i det Italienska Grusmästerskapet. I sin debut med Škoda Fabia RS Rally2 och Hankook-däck slutade de femma totalt och tvåa i klassen för förare under 25 år.

Helgens tävling, so...

Publicerad: 2025-03-10 21:40


Ungdomarna värmer upp inför SM-tävlingen.
© emotorsport.seSilverrattens shakedown blir i tävlingsform och arrangeras tre veckor innan SM-tävlingen. Albin Karlsson, tävlingsledare i Älmhults MK, berättar:
Det är vi i ungdomsgruppen som arrangerar tävlingen i egen regi och som har fått namnet Silverspecialen. Man kan säga att det är vår del av Rally ...

Publicerad: 2025-03-09 20:11


Två Italienska rallyjuniorer utmanar i Junior EM.
© FIA ERC.Italienarna Francesco Dei Ceci och Matteo Doretto blir två nya namn till Junior ERC serien 2025, två konkurrenter mot Calle Carlberg om mästerskapet.

21-årige Doretto kommer köra Peugeot 208 Rally4 och tävlar för MS Munaretto, samma team som kommer driva Mille Johanssons Skoda Fabia RS Rally2 i ...

Publicerad: 2025-03-09 20:10


Ingen Puma för Suarez till Kanarieöarna, kör Skoda Fabia RS Rally2.
© @World / Red Bull Content Pool.Det blir ingen start i Ford Puma Rally1 för spanjoren Jose Antonio Suarez i Rally Islas Canarias. "Hemmahoppet" sökte chansen och var nära en start, men det gick inte att få ihop en affär då M-Sport har brist på bilar.

Med bara sju Puma i garaget är det tight för M-Sport att hyra ut, två bilar me...

Publicerad: 2025-03-09 20:07


Stark start i Italien för Mille, femma totalt i Rally Citta di Foligno.
© Junior WRC / M-Sport.Med en del förseningar tog Rally Citta di Foligno målgång under sena eftermiddagen, det Italienska rallyt med Mille Johansson och Johan Grönvall till start. Svensken visade direkt, på första sträckan i den nya Skoda Fabia RS Rally2 att tempot finns där genom att vara trea, före var Alberto Battistol...

Publicerad: 2025-03-09 18:56


Andervang & Andersson summerar Rallye Lutherstadt Wittenberg.
© Cornell Hache.Rallye Lutherstadt Wittenberg innehöll 70km special på 3 sträckor som tyvärr kördes två gånger, vilket gjorde att det blev enormt svårkört. Djupa spår i lös sand med stora stenar. Mycket luriga sprätt och hopp samt mycket fina tvåfiliga asfaltvägar och grusvägar.

Tävlingen började helt ok trots e...

Publicerad: 2025-03-09 10:56


Verstappen körde hem Rally with no name, tredjeplats för Kireev och PG.
© Tuthill.Det blev inte de vintervyer som man kunnat hoppas när 15-talet Porsche och rallyentusiaster åkte till Åre för Rally with no name - men hela evenemanget och samtliga sträckor kunde köras. Ett rallyt med över 20 mil special på elva sträckor under tre dagar och endast Porsche 911 i startfältet. Brittis...

Publicerad: 2025-03-08 22:19


Stohl före Andervang i ADMV Rallye Lutherstadt Wittenberg.
© emotorsport.seManfred Stohl i en Citroen C3 Rally2 tog samtliga sex sträcksegrar när ADMV Rallye Lutherstadt Wittenberg avgjordes under lördagen, tre sträckor dubbelt gav sju mil special.

Sex andratider blev det för Stig Andervang och Lars Andersson genom rallyt, svenskarna i Hyundai i20 N Rally2 var slutligen...

Publicerad: 2025-03-08 22:09


Tidigare nyheter:
Mille i Rally Città di Foligno, följ resultaten under söndagen.
Hedlund snabbast i Lappkastet - Hansen tvåa totalt och 2wd vinnare.
Meeke vann Rali Serras de Fafe före Sordo - Sesks i topp innan han bröt.
Lappi före Latvala i Savonlinna Ralli, Liiten fyra för finska mästerskapet.
Loeb dubbel mästare i Race of Champions.
Calle Carlberg gräver guld i USA - rattar Peugeot 208 Rally4 i 100 Acre Wood Rally.
Lappkast, Savonlinna Ralli, Rallye Lutherstadt och Rally with no name bland lördagens rallyn att följa.
Verstappen toppar Rally with no name, tre sträckor kvar.
Många kända namn i lördagens Blefjellsprint - Larsen i Appendix K och 2x Solberg.
Rally Live bjuder på specialpodd istället för inställda Rally Lima.
Italiensk årspremiär för Mille och Johan i söndagens Rally Citta di Foligno.
Första utställarbilen klar till ”Konst & Rally” på långfredag, Opel Astra GSI 16V, gr.H.
Allen klar för full ERC-säsong i Skoda Fabia RS Rally2.
Vintersprinten 3 inställd, mildväder stoppar helgens rally.
Mille Johansson satsar på Hankook – inleder Italienska Grusmästerskapet med ny bil.
Närmare 30 åkare för Lyckseles Lappkast på fyra sträckor.
Följ Rally with no name, resultat och GPS tracking live.
Meeke, Sordo och Araujo - några favoriter i Rali Serras de Fafe.
16 Porscheåkare gör upp över 11 sträckor i Rally with no name, två Svenska co-drivers.
Gryazin och Virves kör för Toksport WRT i WRC2.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
Silverratten 01-03/05


Rally VM - WRC:
Safari Rally Kenya 20-23/03


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.