NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  RALLY SWEDEN       2025


© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Förändringar planeras i VOC Mekonomen Rallys nationella serier 2024.
PRESSRELEASE

Det planeras ganska omfattade nytänkande i VOC Mekonomen Rallys nationella serier inför nästa säsong, dvs inför 2024. I korthet så planeras det att köras två nationella serier under 2024, dels en VinterSerie på fyra eller fem deltävlingar där tre räknas i det slutliga resultatet. Dels en SverigeSerie på som nästa år bara består av sommartävlingar, fem eller sex till antalet där fyra räknas för i ett slutligt resultat. Detta i ett försök att parera skenande priser, inte minst däckpriser och då i synnerhet på vinterdäck. Nästa stora planerade förändring är att vi planerar slå ihop Elit A och B till en gemensam klass, på samma sätt som många andra cuper redan gjort. Precis som vanligt är dock att vi i VOC´s nationella serier tävlar om landets största prisbord i en enskild klass. Prisbordet jobbas det på kontinuerligt men även nästa år kommer priser för minst 150 000:- att delas ut i en enda enskild klass, utan jämförelse landets största. Och om allt slår väl ut så blir den ännu mycket större.

VOC Mekonomen Rally är inte klassen som ändrar för ändrandets skull. Tvärtom är det en lång tradition i VOC, ända sedan Carlerics första dagar med klassen för mer än 30-år sedan, att ändra med varsam och försiktig hand. Väl medveten om att alla förändringar i tekniskt reglemente skapar kostnader för klassens utövare och om de är omfattande år-efter-år gör de dessutom bilar som inte tävlats med på några säsonger mer eller mindre värdelösa eftersom att det då krävs så stora och dyra uppdateringar för att göra dem uppdaterade och konkurrenskraftiga igen.
– Det inte heller några tekniska förändringar vi planerar att genomföra. Bilarna står stabilt på klassens väl fungerande och minst sagt väl utprovade reglemente. Däremot planeras det ganska stora förändringar i upplägget av klassens nationella serier, klassens motsvarighet till SM, SverigeSerien och VinterSerien, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Bara sommartävlingar i SverigeSerien, därutöver en separat VinterSerie
Det har varit klassansvarigas ambition att samtidigt med de planerade förändringarna kunna presentera de ingående tävlingarna i respektive serier, men där är vi inte riktigt.
– Vi är nära att kunna presentera kompletta serier men det får lov att bero någon vecka tills några sista detaljer hunnit falla på plats.

VinterSerien kommer att börja i Värmland för att sedan leta sig norrut i landet, så mycket kan vi säga redan nu. Nyheten, helt sommarbaserade SverigeSerien kommer i sin tur att inledas i Småland för att sedan leta sig upp mot mitten av landet, möjligen med en sväng tillbaka söderut under säsongen. VinterSerien kommer att bestå av fyra eller eventuellt till och med fem tävlingar där tre ska räkans. SverigeSerien av fem eller sex tävlingar där fyra räknas.
– Med detta upplägg tänker vi att tävlande kan prioritera tävlingar som ligger geografiskt bäst till. Vi tänker också att förare och team som väljer att göra långa resor får extra ”betalt” för dessa i form av något lägre konkurrens.

Allt görs med förarnas bästa i fokus och för att hantera de kraftiga generella prisökningar vi sett de senaste åren.
– Vi gör de här förändringarna i en ambition att i någon mån parera skenande kostnader inte minst för vinterdäck. Kraftiga prisökningar på nya däck har också förstås dragit med sig priserna på begagnat. Rallysverige lever ju med situationen att många av oss inte längre har något som ens liknar vinter där man bor eller ens nära. För att åka vinterrally måste man därför köpa dyra däck och resa långt för att överhuvudtaget få använda dem.

Speciellt tydligt blir det här i en klass som vår där de allra flesta åker helt utan eller med litet sponsorstöd. Hos oss slår därför också dyra privata levnadsomkostnader som räntan på huslånen eller stor hyreshöjning, extrema elkostnader eller för den delen dyrt drivmedel till privatbilen direkt på rallybudgeten. Här har vi med väldigt stor säkerhet förklaringen till de generellt minskade startfält inte bara i vår klass.
– Sommardäcken är förvisso nästan lika dyra, men här har man i alla fall tryggheten i att få användning för sina däck utan att behöva resa långt, en nog så väsentlig skillnad. Sommardäcken slits också mer förutsägbart. Har man otur och får dåligt vinterunderlag så kan en uppsättning vinterdäck ta ordentlig med stryk på en enda tävling, ja faktiskt en enda sträcka om man har riktigt, riktigt otur.

Sammanslagen förarklass Elit A och Elit B
En annan relativt stor förändring som planeras är att slå samman förarklasser A och B till en gemensam klass.
–Så här såg det ut en gång i tiden i VOC, då kallades de bara för Elit och C. Men växande startfält i klassen gjorde det rimligt eller till och med nödvändingt att sära på A och B förare. Där är vi inte riktigt i nutid. Mycket starka VOC-startfält i såväl Juniorer och C-förare gör att framtiden ser ljus ut och då är det förstås bara att sära på klasserna igen. Dessutom är det väldigt små tidsskillnader i A och B numera. Erfarenheten säger mig också att tempot i B kommer att ta ett litet kliv ytterligare när konkurrensen ökar, så ser det nästan alltid ut när en förare klassar upp, därför är det rimligt att anta att det även ska gälla oss B-förare som grupp.

Många andra cuper har redan gjort den här sammanslagningen. Dessutom ofta parat med att man dessutom slår samman tävlingsklassen till att också omfatta GrF, GrN och ibland också med R1B, GrE med flera. I klassens egna nationella serier, VinterSerien och SverigeSerien tävlar man uteslutande mot bilar i samma bilklass, dvs mot andra VOC rallybilar. Allt för att vara så rättvist som det bara går. Vi tänker att det är viktigare att tävla i en fullt ut helt jämförbar bil än vad det står ett A eller ett B på tävlingslicensen. Undantaget är förstås våra C-förare som vi måste värna lite extra. Här är det många som har begränsad erfarenhet och dessutom är klassens C-startfält stora i sig och väl värda att gå separat.

Utan konkurrens det största prisbordet i en enskild klass
Det finns andra rallyserier som har ett totalt sett mer värdefullt prisbord än SverigeSerien och VinterSerien. Men! Då delas bordet på en hel rad olika bilklasser.
– Vår ambition in för 2024 är att kunna presentera det även totalt sett mest värdefulla prisbordet av alla landets rallycuper. Vi hoppas också att kunna presentera lejonparten av hur detta ser ut redan innan säsongen drar igång på riktigt.

De senaste åren har VOC´s nationella serier haft ett prisbord som har varierat mellan 150 000:- och 170 000:-, ingen enskild klass är ens nära detta. Trots det så har vi ännu högre ambitioner än så på prisbordet inför 2024. Då planerar vi att inte bara var störst i en enskild klass utan faktiskt störst totalt. Som sagt, mer om detta inom kort.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-10-25 21:53






Skoda Motorsport värvar Robert Virves för WRC2 satsning, start i Rally Sweden.
© @World, Red Bull Content Pool.24-årige Estländaren Robert Virves plockas upp av Skoda Motorsport till en WRC2 satsning 2025. Robert kommer under året köra en säsong om sju WRC2 deltävlingar under Toksports regi och debuten sker i Rally Sweden med Skoda Fabia RS Rally2.

Sedan Junior VM guldet 2023 har det varit en spretig sat...

Publicerad: 2025-01-27 19:33


100-års jubilerande Linköpings MS bjuder på stor rallynostalgi.
© emotorsport.seLinköpings Motorsällskap firar i år 100 år, som en del av detta har rallysektionen gjort om sin gamla hemsida till en nostalgisida med text och bilder.
- Där finns information om allt som hänt i rallysektionen från 1940-talet till 2024. Alla rallytävlingar som har arrangerats finns information o...

Publicerad: 2025-01-27 19:03


Nya Lancia Ypsilon Rally4 HF först i mars, 80 bilar redan sålda!
© Stellantis / Lancia.Lancia sköt upp homologering av nya Lancia Ypsilon Rally4 HF, tanken var att den skulle gått igenom FIA´s granskning och godkännande till nyår. Men när intresset visade sig så pass stort valde man att skjuta upp processen till nästa period, 1 mars 2025. Den enkla anledningen var att man ville göra e...

Publicerad: 2025-01-27 18:47


Lucas snabbast i Hälsingerallyt, 1300 Rallycup är klara med vintersäsongen.
© Magnus Hansson.Med två tävlingshelger i rad så har gänget i 1300 Rallycup kört klart vintertävlingarna som ingår i cupen. SMK Hälsinge bjöd på Hälsingerallyt med tre specialsträckor på nästan 6 mil totalt där den längsta mätte hela 3 mil!

10 "Sukkor" kom till start i en tävling som skulle visa sig vara rätt så...

Publicerad: 2025-01-27 18:09


Nasser överlägsen i Oman International Rally.
© Neil Perkins, FIA MERC. I Oman International Rally var det Nasser Al-Attiyah som satte tempot, drog upp en ledning från start och drog ifrån. Under lördagen fick dock Al-Rawahi Abdullah hem fyra sträcksegrar, men hade då brutit fredagens etapp och missat den första deltävlingen i FIA Middle East Rally Championship.

Fö...

Publicerad: 2025-01-26 20:20


Jämtlands MK summerar Vintersprinten 1.
- Var det bättre förr? Den frågan ställer sig tävlingsledare Sture Persson för den första av vinterns tre Vintersprintar.

Därom tvista de lärde. Det är klart det beror på vad man tittar på. Inom rallysporten var det mycket som var bättre förr.
- När jag började som tävlingsledare inom...

Publicerad: 2025-01-26 20:16


WRC tabellerna efter Rallye Monte Carlo.
© Toyota Gazoo Racing.Under söndagen avslutade årets första WRC deltävling, Rallye Monte Carlo på asfalt spetsad med vatten och is. Det var starten på en 14 deltävlingar lång serie som här näst går till Rally Sweden i Umeå.

Sebastien Ogier leder serien, tog maximala poäng för segern, tre poäng från söndagens etapp och...

Publicerad: 2025-01-26 20:08


Oliver Solberg med en stark Toyota-debut.
© Oliver Solberg Rally.Toyota-debuten bjöd på starka sju sträcksegrar och en sjätteplats totalt för Oliver Solberg i Rally Monte-Carlo.

23-åringen hade vunnit sin klass men en skada på framvagnen ledde till flera minuters tidsförlust redan på den första specialsträckan under torsdagen.
Förutom det olyckliga ögonb...

Publicerad: 2025-01-26 20:04


Viktor snabbast totalt i Jämtlands MK´s första vintersprint.
Under söndagen inledde Jämtlands MK sin sprintserie på egna motorområdet, två olika sträckor dubbelt gällde och en körtid om drygt 12 minuter för de snabbaste. Snabbast totalt och i Trimmad A/B-klassen var Viktor Karlsson, 20 sekunder bakom totalt ses C-vinnaren i otrimmat, Patrik Ekengren.

En ti...

Publicerad: 2025-01-26 16:07


Ogiers tionde Rallye Monte Carlo seger, stark start för Toyota - Solberg snabb i Toyota-debuten.
© Toyota Gazoo Racing.Första WRC deltävlingen avverkad, Rallye Monte Carlo där Sebastien Ogier tog sin 10:e seger i rallyts historia, fransmannen var redan innan den mest vinstrike i rallyt. Segern skrivs med 18,4 sekunders marginal till Elfyn Evans, en bra start för Toyota Gazoo Racing i premiären.

Fourmaux snabba...

Publicerad: 2025-01-26 11:41


Tidigare nyheter:
Ogiers tionde Rallye Monte Carlo seger, stark start för Toyota - Solberg snabb i Toyota-debuten.
TV-tablå för Rally Sweden, SVT klara för minst fem sträckor live.
Krävande morgon, Fourmaux jagar Evans om andraplatsen inför powerstage.
Kalle körde hem Hälsingerallyt - 2wd vinnande Joons trea totalt.
Ogier mot tionde segern i Rallye Monte Carlo - Tänak jagar pallplats.
Brynildsen körde hem Rally Finnskog, Reiersen tvåa totalt.
Fourmaux jagar Ogier om segern i Rallye Monte Carlo, Solberg kör hårt i Rally2.
Calle Carlberg, äntligen lite rally igen.
Följ Hälsingerallyt, Rally Finnskog och Rallye Monte Carlo.
Ogier toppar Rallye Monte Carlo, Solberg vinner sträckor i Rally2.
Rally-SM öppnar anmälan för spännande Teammästerskap 2025.
Neuvilles dikesvisit kostade tid, Evans tätt följd av Ogier - Solberg snabb i Rally2.
Starkt startfält gör arktisk SM-premiär i North Rally Boden.
Jämtlands MK´s första Vintersprint, 30-talet bilar för söndagen.
Tillstånden klara, grönt ljus för Rally Sweden.
Sex sträckor på tio mil, häng med i Rallye Monte Carlo.
Närmare 120 bilar för Hälsingerallyt, årspremiär för Supercupen.
Dikesvisit för Ogier, Neuville till nattvila som ledare.
Ogier snabbast direkt - hjulbyte för Solberg.
57 startande när anmälan till North Rally Boden stängde.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rally Sweden 13-16/02


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.