NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Magnus Lindqvist och Sara Ridde körde hem segern i Slottssprinten.
Hårda fajter när SverigeSerien för första gången besökte Slottssprinten.
PRESSRELEASE

Slottssprinten med sin intensiva tävling i helt fantastiska vägar och omgivningar på Ericbergs Slotts ägor öppnade för SverigeSerien att komma på besök. Stort tack till Crister Nystrand och gänget för att ni öppnade den möjligheten. SverigeSerien bjöd tillbaka med riktigt fina och täta fajter. I Elit A blev det favoritseger stavad Magnus ”Linkan” Lindqvist. I Elit B stod Tim Palmqvist pall för trycket och var snabbast. C förar klassen vanns av Arvid Larspers och bland juniorerna var det supertajt men ingen kunde till slut rå på Emil Fällman.

Säsongen i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie tar i år semester lite senare än vanligt. Den sedvanliga julisemestern är förskjuten in i augusti. Anledningen är att superfina Slottssprinten som sedvanligt gick av stapeln mitt i juli öppnade dörrarna för serien.
Tack Slottssprinten för en fantastisk tävling och ett ännu mer fantastiskt kringarrangemang. Tyvärr satte jobbet återigen krokben för vårt eget deltagande så vi fick avundsjukt följa tävlingen från distans. Hoppas vi får till samarbetet fler år så att vi också får känna på Slottssprinten rent konkret, säger klassansvarig Roger Fransson.

Linkan omutlig i högsta elitklassen?
Inför Slottssprinten så pratades Magnus ”Linkan” Lindqvist och co-driver Sara Ridde upp som favoriter.
– Den här duon är verkligen i zonen just nu. Allt flyter på. Allt går lätt. Och segrarna kommer på rad. Bara att imponeras och att avundas dem. Det är en otroligt härlig känsla när man är där. Detta sagt så tror jag segrarna fortsätter att komma. Stort grattis Magnus och Sara. Er prestation är fantastisk och det är bara att lyfta på kepsen.

Men duon var långt ifrån fria från utmaning.
– Niklas Berglund vägledd av Henrik Pedersen skuggande dock på hyfsat behörigt avstånd i det korta rallyt. Men bakom honom var det tätt. Andras Hultström/Lisa Jonasson bara två sekunder efter och bakom dem Patrik Fredriksson/Per Wiksten en ynka tiondel efter, snacka om målfoto. En tråkig incident för dagen är att Hultström trots påpekande och utdelade dekaler valde att köra med bara delvis korrekt dekaluppsättning på bilen och därför, helt enligt våra serieregler, inte får poäng i SverigeSerien för sin inkörda tredjeplats utan får nöja sig med startpoäng. Tredjeplatspoängen går därför till duon Patrik Fredriksson/Per Wiksten.

En ytterligare reflektion.
– Kan inte lämna Elit A utan en ytterligare reflektion. Klassens Tekniske Koordinator Rickard Gustafsson gjorde med Linus Isaksson vid sin sida comeback efter långt uppehåll från körning i klassen. Så länge hans bil gick som den skulle var det en en comeback med mersmak. Andra tid på dagens första sträcka är i sanning imponerande.

Tim Palmqvist iskall i Elit B?
Innan Slottssprinten konstaterades att Elit B skulle bli jättesvårt att tippa.
– Magnus Westman ledde serien inför Slottssprinten men jag hade på känn att han inte skulle kunna hålla emot trion Tim Palmkvist/Noah Grönkvist/Daniel Jonsson. Tim kör med den personliga serie han har hittills under press, inget mer får gå fel. Det trodde jag skulle spela till Noah Grönkvists fördel. Men Palmqvist-duon Tim och Robin var iskalla rakt igenom rallyt och körde till stabil seger. Noah Grönkvist med Lucas Ivarsson Olsson vis sin sida lika stabilt in på andra plats före Daniel Jonsson vägledd av Emma Hägg på sista pallplats. I det stora hela ett utomordentligt förhandstips av klassansvarig även om det var, och ska vara, svårtippat.

Tippade Emil Huss i Cupklassen blev istället Arvid Larspers.
I C-förarklassen gick klassansvarig på pumpen gällande förhandstips.
– Jag kände mig tämligen säker på att duon Emil Huss/Jonas Holm skulle inkassera ännu en seger. Men Arvid Larspers vägledd av Jonas Larspers (pappa tror jag minsann) har simmat lite under radarn. Sedan totalsegern i Juniorklassen 2021 har vi inte sett så mycket av Larspers i större seriesammanhang. Segern i Slottssprinten visar med eftertryck att vi borde få se mer av er. Välkomna tillbaka och stort, stort grattis. Emil Huss in på andra plats och duon Lindqvist, Hampus och Jimmy in på en tredje. Måste också flika in några ord om Gabriel Banger som inledde i stor stil med att vara snabbast på SS1. Men oturen vill inte sluta att grina Gabriel i ansiktet. Den här gången var det växelföraren som gav upp. Ge inte upp Gabriel, det vänder. Och då jäklar.

Men hur gick då jämförelsen mellan SverigeSerien och omtalade VEC, den senare representerade av VEC´s ledare Ted och Katarina Malm.
– Här kan vi inte annat än att konstatera att det blev en jordskredsseger för SverigeSerien. Ted och Katarina placerade sig på en 18:e plats, fyra från slutet av de som lyckades fullfölja tävlingen i den sammanslagna C-förar klassen i VOC och GrF. Dessutom hela en minut och 45 sekunder efter segrande Arvid Larspers i denna blott cirka 2,5 mil långa tävling och detta trots jämna tider som inte skvallrar om några egentliga problem annat än tempot. Det är oceaner av tid för det profilerade paret med såväl påtalat nyttig internationell erfarenhet som från Rally Sweden Historic. Bästa GrF i klassen en enda placering framför Ted och Katarina, bara dryga sekunden snabbare. Som man brukar säga: Frågor på det?

Stenhårt i juniorklassen när Emil Fällman till sist vann.
Slottssprinten kunde stoltsera med ett riktigt fint juniorstartfält, alla utom en dessutom i VOC Mekonomen Rally bilar.
– Hårdsatsande SverigeSerie-fantomen Hugo Carlberg hade mitt fulla förtroende inför tävlingen även om jag valde att gardera med Emil Fällman och Ville Larsson. Väldigt länge såg jag också ut att få 100% rätt även på ordningen. Hugo hade tävlingen under kontroll men på den korta sista sträckan hände något, oklart om det är ett misstag eller något tekniskt men där tappade Hugo hela åtta sekunder och därmed segern med knappa två sekunder. Vinnare alltså Emil Fällman med Tobias Lindström i högerstolen för Hugo Carlberg med pappa Stefan till höger om sig och med Ville Larsson/Ralf Larsson på tredje plats.

Hur gick då striden mellan serier och klasser?
I Slottssprinten möttes förare med SverigeSerien som huvudfokus med förare som mer har fokus på SRC, det är ju alltid intressant
– Jag brukar ibland få kritik för att jag alltför enögt favoriserar vår egen klass och dess kronjuvel SverigeSerien. Men när SverigeSeriens förare möter andra seriers förare så brukar det utfalla till SverigeSerien fördel. Som när vi åker tillsammans med SM och då mot de mycket vassare (läs friare) homologerade GrF bilarnas förmodade topp då de ju kör sin serie tillsammans med SM tävlandes om ett Riksmästerskapstecken. Eller som nu då vi möter SRCs toppåkare i VOC och GrF. Ni får gärna fortsätta att kritisera mig. SverigeSerien står sig återigen väl i konkurrensen även om det, som förmodat och förutspått, är mycket tuffare mot SRCs VOC-förare än vad det är mot RM-satsande GrF-åkare. Sett som klass är det därför inga som helst frågetecken. VOC-åkarna dominerar totalt även om vi har bilar med ett striktare reglemente än GrF. Gång-på-gång kan vi konstatera, konkurrens fungerar. Hård konkurrens som det med automatik blir i en klass som samlar mer än 800 bilar formar snabba förare och co-drivers.

Nu tar SverigeSerien och även vi i organisationen lite sen semester. Vi återkommer igen inför en härlig tävling i Laxå 26 augusti. Väl mött!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-07-18 18:00






Många svenskar ekipage till NM-start i Rally Finnskog.
© emotorsport.seKNA Kongsvinger med Rally Finnskog, andra deltävling för Norska Mästerskapet den 25:e januari. 12 mil special på sex sträckor ger bra med körning - tre sträckor dubbelt där sträckan Ormberget mäter 30,95km!

Just nu ses 94 anmälda ekipage, intressanta svenska namn är Dennis Rådström som gör andra ...

Publicerad: 2025-01-14 20:48


Info om programförsäljning inför Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt.
© MK Ratten.På lördag är det dags för Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt 2025, i mer snösäkra marker körs årets rally där Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen gör årspremiär.

Där väntar 95km special fördelat på åtta sträckor där ingen används dubbelt och arrangörsnoter gjorda av Patrik Barth på BMsport oc...

Publicerad: 2025-01-14 20:39


Mer bilder, så ser Gazoo Racings Toyota GR Yaris Rally1 ut 2025.
© Toyota Gazoo Racing.Efter söndagens mörka videoklipp från Toyota Gazoo Racing kom pressbilder på bilen under måndagens senare hälft i ett utskick från Toyota Gazoo Racing. Där ses bilen i mer detalj med de ändrade luftintagen med anledning av att hybridpaketen plockas bort och inte samma kylning behövs.

Elfyn Evans,...

Publicerad: 2025-01-13 20:58


Sesks klar för 6 WRC-starter i Puma Rally1 för M-Sport, inleder i Rally Sweden.
© M-Sport.25-årige Lettländaren Martins Sesks och co-driver Renars Francis tar plats i en Ford Puma Rally1 för M-Sport i sex av WRC seriens 14 deltävlingar under 2025 års säsong. Årsdebuten för teamet sker redan i Rally Sweden under februari månad. Sesks kommer där ses i team med M-Sport Ford WRT´s ordinarie ...

Publicerad: 2025-01-13 20:46


Hankook inför WRC debuten, VM däcken har hårdtestats i ett år, nu redo för WRC & Rally SM.
© Toyota Gazoo Racing.Tio dagar kvar till WRC säsongen 2025 drar igång, det sker då med en ny däckleverantör. Sedan Hankook vann upphandlingen att från starten av 2025 leverera samtliga däck till WRC-seriens klasser och deltävlingar har de haft fullt upp - arbete som också kommer våra svenska Rally SM förarna till gagn n...

Publicerad: 2025-01-13 20:31


Del 7; Vem kör vad 2025, Roman siktar på VM-tävlingar och Norqvist ska kör på utan press.
© emotorsport.seJoakim Roman är ett känt namn, många har sett namnet i Rally Sweden - blir det nytt försök?
- Fjolåret blev ett mellanår efter de 25 raka åren i Svenska Rallyt plus alla andra tävlingar inklusive VM vi kört. Uppehållet berodde på flera faktorer, bland annat tröt orken och motivationen lite och d...

Publicerad: 2025-01-13 19:56


Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
© Drive VXO.Drive Group VXO AB har nöjet att meddela att Magnus Skeppstedt har rekryterats till den nyinrättade tjänsten som Head of Product Innovation and Sales. Magnus, som tidigare haft centrala roller hos BSR, Polestar och Designlight Scandinavian AB, kommer att vara en central person i företagets fortsatta...

Publicerad: 2025-01-13 17:16


Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
© Mille MotorsportJunior ERC vinnaren Mille Johansson tar nu nästa steg, priset för sin seger i den europeiska juniorserien innebär steget upp, som junior i WRC serien.

Fem deltävlingar i VM serien står på programmet för Mille ihop med Johan Grönvall, de kör nu den fyrhjulsdrivna Ford Fiesta Rally3, samma bilmodel...

Publicerad: 2025-01-12 22:07


Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken.
© emotorsport.sePetter Solberg sågs lämna den Svenska vintern över helgen för att besöka det pågående Dakarrallyt, i helgen har Petter setts i bivacken bland flertalets teams tält, allt från Prodrives Dacia läger till M-Sports Ford-tält - båda team han är väl bekant med sedan WRC tiden.

Spekulationerna kom snabb...

Publicerad: 2025-01-12 22:00


Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo.
© Hyundai Motorsport.Hyundai Motorsport nyttjar alla chanser att få lite extra träningsmil med bilarna utan hybridsystem inför säsongsstarten i Rallye Monte Carlo.

Med begränsade testdagar för teamen finns det dock sätta att komma runt problemet och ändå räkna mil, ett är att anmäla sig till tävlingar - ett annat är ...

Publicerad: 2025-01-12 20:20


Tidigare nyheter:
Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken.
Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo.
Tuff uppgörelse i Rally Sweden Historic, Östgård i Latvalas Celica och Tobias i Audi Quattro.
Toyota GR Yaris Rally1 i svart kostym 2025.
Jonasson totalvinnare i Mullsjö Cup 2 med Lancian.
MK Ratten har över 120 anmälda till snörik Finnskogsvalsen - HelmiaRallyt.
Så gick det i Mullsjö Cup 1.
10-talet namn klara för Race of Champions i Sydney - starkt norsk/svenskt deltagande.
Sesks överlägsen i hemmarallyt, uppvärmning inför Rally Sweden?
Larsen vann i MRF-debuten, Brynildsen och Solberg jagade - så gick det för Svenskarna.
Levin snabbast totalt i Hällerundan.
Dybeck snabbast från start till mål i Ilsboracet.
Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM.
Rallysäsongen inleds på allvar, följ några av lördagens rallyn.
Paddon möter Svenskt i Race of Champions!
Spännande NM premiär att vänta, sex Svenskar i lördagens startlista.
Lördagens Hällerunda på spolad isbana, årspremiär för HMK´s Sprinserie.
Närmare 50 bilar för Hälsingeseriens premiär, Ilsboracet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.