NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Privat.
© Privat.
Stig och Lars trea på SM pallen när Grus SM inleddes hos Laholms MK i Timmerhultsprinten.

© Lars Andersson
© Lars Andersson
Efter lördagens grustävling ställde man om bilen för asfalt innan man drog till Hässleholm.

© Privat.
© Privat.
Nya pokaler efter totalsegern i Hässleholms GP under söndagen.
Maxad rallyhelg med många pokaler för Andervang och Andersson.
PRESSRELEASE

Under lördagen kördes Timmerhultsprinten som var första deltävlingen i Rally SM Grussprint med start och mål i Laholm. En sprintsträcka på 6,1km utanför Knäred skulle köras tre gånger.
- Den var krokig, kuperad med inslag av snabba partier och avslutas med 500m asfalt. Mycket fin och rolig sträcka, förklarar Lars Andersson co-driver för Stig Andervang.

Stig och Jan-Erik körde ner på fredagen medan Lars anslöt tidigt på lördag morgon för anmälan och besikting. Sedan kördes rekognosering av sträckan två gånger.
Temperaturen var ovanligt låg så mjukaste möjliga gummiblandning i däcken användes.
- Motståndet i 4WD var mycket hårt med P-G Andersson, Jonas Åkesson, Albin Nordh, Mattis Olsson, Johan Rudengren och Arvid Johansson till start för att nämna några.

Första sträckan brukar vara halkig på grund av rullgrus och den här var inget undantag. Vi laddade på så mycket vi kunde men Stig kämpade med understyrning. Trots det var vi trea på sträckan efter fartfantomerna P-G och Åkesson. De var 13,3 respektive 12 sekunder före så de skulle vara utom räckhåll om de inte fick några problem.
Närmast efter var Mattis med endast 0,8 sekunder och Arvid med 2,6 sekunder. Albin hade problem med bilen och stannade inne på sträckan.

Dämparna justerade på väg mot pallplats.
Till SS2 hade vi justerat dämparna för att försöka få bort understyrningen. Fästet var något bättre i den hårda vägen men understyrningen var kvar.
Återigen var vi trea och vi förbättrade oss med 3,7 sek. Nu hade vi 2,6 sek ner till Arvid och 3,3 till Mattis som fick backa i sista hårnålen ut på asfalt.

På SS3 hade vägen blivit mer uppkörd och stenar kommit fram. Stig tog det försiktigare för att inte få punktering. Arvid och Mattis tog i och var 3,3 respektive 0,9 sekunder före.

- Med det bärgade vi tredjeplatsen med 1,9 sek till Arvid och 4,3 till Mattis. Det är vi mycket glada och nöjda med tanke på motståndet.
- Vi tackar Laholms MK för en rolig och fin sprint, summerar Lars som ihop med teamet drog vidare.

Som om det inte var nog med rally i helgen hade teamet anmält sig till asfaltssprinten Hässleholms GP på söndagen.
- Stig har ingen ren asfaltsuppsättning till bilen så vi fick kompromissa genom att sänka bilen och hårda på stötdämpare och krängningshämmare. Det gjorde vi direkt efter tävlingen på lördag kväll på ett industriområde och tog en kortare provtur innan vi lastade för avfärd till Hässleholm.

Nya tag i Hässleholm.
Efter en god nattsömn var det upp tidigt för anmälan, rekognosering och besiktning.
Vädret var soligt men väldigt kallt och blåsigt. I och med kylan och att vi inte fick köra och värma däcken valde vi att starta på mjuka slitna däck vi hade med.
Sprintsträckan på Garnisonen är en rolig mix av rakor, vinklar och rytmiska svängiga partier över krön. Därtill är det både asfalt och gatsten. De hade ställt ut många stenar och betongsuggor i innerkurvor så något grus skulle inte dras ut på banan.

Efter halva första varvet på SS1 kommer vi ikapp asfaltsspecialisten Rolf Grybb i sin Citroën DS3 R5 som hade problem. Han går sportsligt och som man ska åt sidan.
Vi får till en bra sträcka trots det hala underlaget och är snabbaste ekipage med 3,1 sekunder till Joacim Kristiansson i sin Opel Corsa B och Simon Andersson i Renault Clio Rally 4 som var 4,6 sekunder efter. Närmaste 4WD var danske Mick Fraas i sin Subaru Impreza, då 9,3 sekunder bakom.
- Den justerade grussättningen är långt ifrån optimal för bilen är för hög och för mjuk. Karossen rollar en hel del, vilket gör den svårkörd. Men man kör efter vad man har och har kul.

Man laddade om för SS2, möjligen blev det något varmare i backen och renare på banan men däcken var fortfarande kalla.
Även här valde vi samma set däck. Trots ett par missade växlingar och "stagemode" först 100m efter start drygar vi ut ledningen.
Det var samma fyra ekipage i topp men den här gången var det omvänt mellan Simon och Joacim. Inför SS3 hade vi 9,7 sek till Simon och 10,9 till Joacim.

- På SS3 får vi till ett rent åk och förbättrar oss ytterligare 1,7 sekunder och är 4,1 före Simon som drog det längsta strået i 2WD och Joacim 4,9 efter. Även här körde vi på samma set däck och om de var begagnade innan tävlingen så är de helt slut nu.

Totalsegern i hamn.
Slutresultatet blir att vi vinner totalt med 13,8 sekunder till Simon och 15,8 sekunder till Joacim.
- Det blev många pokaler på prisutdelningen. Inte bara för klass- och totalseger utan också för landskampen mellan Sverige, Danmark och Norge och inte minst C-G Wilkes enorma vandringspokal till Stig.

- Vi tackar Hässleholms MK för ett kanonarrangemang. Ett stort tack till Jan-Erik Svensson för en utomordentlig service under hela helgen och till bröderna Weng för preppning av bilen, avslutar Lars.


» Pressrelease från Lars Andersson.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-05-01 14:39






Många svenskar ekipage till NM-start i Rally Finnskog.
© emotorsport.seKNA Kongsvinger med Rally Finnskog, andra deltävling för Norska Mästerskapet den 25:e januari. 12 mil special på sex sträckor ger bra med körning - tre sträckor dubbelt där sträckan Ormberget mäter 30,95km!

Just nu ses 94 anmälda ekipage, intressanta svenska namn är Dennis Rådström som gör andra ...

Publicerad: 2025-01-14 20:48


Info om programförsäljning inför Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt.
© MK Ratten.På lördag är det dags för Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt 2025, i mer snösäkra marker körs årets rally där Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen gör årspremiär.

Där väntar 95km special fördelat på åtta sträckor där ingen används dubbelt och arrangörsnoter gjorda av Patrik Barth på BMsport oc...

Publicerad: 2025-01-14 20:39


Mer bilder, så ser Gazoo Racings Toyota GR Yaris Rally1 ut 2025.
© Toyota Gazoo Racing.Efter söndagens mörka videoklipp från Toyota Gazoo Racing kom pressbilder på bilen under måndagens senare hälft i ett utskick från Toyota Gazoo Racing. Där ses bilen i mer detalj med de ändrade luftintagen med anledning av att hybridpaketen plockas bort och inte samma kylning behövs.

Elfyn Evans,...

Publicerad: 2025-01-13 20:58


Sesks klar för 6 WRC-starter i Puma Rally1 för M-Sport, inleder i Rally Sweden.
© M-Sport.25-årige Lettländaren Martins Sesks och co-driver Renars Francis tar plats i en Ford Puma Rally1 för M-Sport i sex av WRC seriens 14 deltävlingar under 2025 års säsong. Årsdebuten för teamet sker redan i Rally Sweden under februari månad. Sesks kommer där ses i team med M-Sport Ford WRT´s ordinarie ...

Publicerad: 2025-01-13 20:46


Hankook inför WRC debuten, VM däcken har hårdtestats i ett år, nu redo för WRC & Rally SM.
© Toyota Gazoo Racing.Tio dagar kvar till WRC säsongen 2025 drar igång, det sker då med en ny däckleverantör. Sedan Hankook vann upphandlingen att från starten av 2025 leverera samtliga däck till WRC-seriens klasser och deltävlingar har de haft fullt upp - arbete som också kommer våra svenska Rally SM förarna till gagn n...

Publicerad: 2025-01-13 20:31


Del 7; Vem kör vad 2025, Roman siktar på VM-tävlingar och Norqvist ska kör på utan press.
© emotorsport.seJoakim Roman är ett känt namn, många har sett namnet i Rally Sweden - blir det nytt försök?
- Fjolåret blev ett mellanår efter de 25 raka åren i Svenska Rallyt plus alla andra tävlingar inklusive VM vi kört. Uppehållet berodde på flera faktorer, bland annat tröt orken och motivationen lite och d...

Publicerad: 2025-01-13 19:56


Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
© Drive VXO.Drive Group VXO AB har nöjet att meddela att Magnus Skeppstedt har rekryterats till den nyinrättade tjänsten som Head of Product Innovation and Sales. Magnus, som tidigare haft centrala roller hos BSR, Polestar och Designlight Scandinavian AB, kommer att vara en central person i företagets fortsatta...

Publicerad: 2025-01-13 17:16


Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
© Mille MotorsportJunior ERC vinnaren Mille Johansson tar nu nästa steg, priset för sin seger i den europeiska juniorserien innebär steget upp, som junior i WRC serien.

Fem deltävlingar i VM serien står på programmet för Mille ihop med Johan Grönvall, de kör nu den fyrhjulsdrivna Ford Fiesta Rally3, samma bilmodel...

Publicerad: 2025-01-12 22:07


Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken.
© emotorsport.sePetter Solberg sågs lämna den Svenska vintern över helgen för att besöka det pågående Dakarrallyt, i helgen har Petter setts i bivacken bland flertalets teams tält, allt från Prodrives Dacia läger till M-Sports Ford-tält - båda team han är väl bekant med sedan WRC tiden.

Spekulationerna kom snabb...

Publicerad: 2025-01-12 22:00


Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo.
© Hyundai Motorsport.Hyundai Motorsport nyttjar alla chanser att få lite extra träningsmil med bilarna utan hybridsystem inför säsongsstarten i Rallye Monte Carlo.

Med begränsade testdagar för teamen finns det dock sätta att komma runt problemet och ändå räkna mil, ett är att anmäla sig till tävlingar - ett annat är ...

Publicerad: 2025-01-12 20:20


Tidigare nyheter:
Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken.
Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo.
Tuff uppgörelse i Rally Sweden Historic, Östgård i Latvalas Celica och Tobias i Audi Quattro.
Toyota GR Yaris Rally1 i svart kostym 2025.
Jonasson totalvinnare i Mullsjö Cup 2 med Lancian.
MK Ratten har över 120 anmälda till snörik Finnskogsvalsen - HelmiaRallyt.
Så gick det i Mullsjö Cup 1.
10-talet namn klara för Race of Champions i Sydney - starkt norsk/svenskt deltagande.
Sesks överlägsen i hemmarallyt, uppvärmning inför Rally Sweden?
Larsen vann i MRF-debuten, Brynildsen och Solberg jagade - så gick det för Svenskarna.
Levin snabbast totalt i Hällerundan.
Dybeck snabbast från start till mål i Ilsboracet.
Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM.
Rallysäsongen inleds på allvar, följ några av lördagens rallyn.
Paddon möter Svenskt i Race of Champions!
Spännande NM premiär att vänta, sex Svenskar i lördagens startlista.
Lördagens Hällerunda på spolad isbana, årspremiär för HMK´s Sprinserie.
Närmare 50 bilar för Hälsingeseriens premiär, Ilsboracet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.