NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @world.
© @world.
EM premiär för Pontus i Portugal imorgon.
Tidemand redo för internationell comeback.
PRESSRELEASE

Det är drygt två år sedan Pontus Tidemand senast tävlade utanför Sverige. Nu, en månad efter att ha blivit svensk mästare i rallysprint, är han klar för att ge sig i kast med den internationella rallyscenen igen. Först ut är Portugals EM-rally.

- Jag har väntat på en chans som den här, säger Pontus. De senaste två åren blev kanske inte helt som jag hade hoppats, men positivt sett har jag fått hämta ny energi och hunnit bli riktigt taggad på ordentlig fight igen.

Under uppehållet från internationellt tävlande har han hållit sig aktiv på nationell nivå. Han har bland annat kört utvalda SM-tävlingar med pallplaceringar som resultat i samtliga, segrat i Midnattssolsrallyts Race of Legends och provat på off-road racing i premiären av SxS Nordic. Det har dessutom inte blivit en, utan två, guldmedaljer och mästartitlar i rallysprint under både SM-veckan sommar och vinter, den senaste för bara en månad sedan.

Men nu är det dags att blicka utanför Sveriges gränser och göra comeback. Siktet är ställt på FIA European Rally Championship (ERC) och Pontus kör för det skånska hårdsatsande teamet GN Motorsport, där han också agerar mentor åt yngre förare, och MRF Tyres Dealer Team, samma team som han tävlade för 2015 när han blev mästare i Asia-Pacific Rally Championship.

- Det känns viktigt att stötta kommande generationer inom motorsport och att min erfarenhet kommer till nytta på fler plan. Att dessutom kunna kombinera det med en EM-satsning är lite av ett drömscenario just nu. Både GN Motorsport och MRF-teamet är otroligt drivna och professionella så jag tror knappast att jag hade kunnat få bättre uppbackning, säger Pontus.

Årets Rally-EM blir något utöver det vanliga med VM-kaliber på konkurrensen redan i första deltävlingen. 13 nu regerande mästare i både nationella och internationella mästerskap kommer till start och motståndet kryddas av välbekanta VM-förare som irländaren Craig Breen, norrmannen Mads Østberg och Nya Zeeländaren Hayden Paddon.

- ERC är stora snackisen just nu och jag tror nästan att det kan bli vassare än VM:s WRC 2-klass. Det kommer att bli ett getingbo av toppförare som gör allt för seger och det är häftigt att få vara med. Vårt mål i Portugal är framförallt att få ett bra resultat som ger oss bra med poäng från start i mästerskapet, men jag ska absolut inte sticka under stol med att man alltid vill gå för seger. Det sitter i ryggmärgen, konstaterar Pontus.

Just i Portugal trivs Pontus. Han har framgångsrikt kört Portugals VM-rally sju gånger och har vunnit fyra gånger och slutat med pallplacering i övriga tre.

- Underlaget i Portugal med i huvudsak grus och några asfaltsektioner brukar passa mig ganska bra och jag är lite bekant med vägarna i området från tidigare VM-tävlingar.

I år får Pontus också sällskap av en för honom ny kartläsare, Julia Thulin, som är regerande juniorvärldsmästare på kartläsarsidan efter att ha guidat estländaren Robert Virves till JVM-guld 2022.

- Julia är grymt duktig. Stor vilja, noggrann och målmedveten. Vi har hittills kört två tävlingar tillsammans i år och det funkar kanon. Ser fram emot att se vad vi kan åstadkomma under säsongen, säger Pontus.

ERC Rally Serras de Fafe e Fegueiras avgörs mellan fredag och söndag och består av 17 specialsträckor på totalt 180 kilometer. Värdstad är Fafe, inte långt från kusten i den norra delen av landet.


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-03-08 22:09






Många svenskar ekipage till NM-start i Rally Finnskog.
© emotorsport.seKNA Kongsvinger med Rally Finnskog, andra deltävling för Norska Mästerskapet den 25:e januari. 12 mil special på sex sträckor ger bra med körning - tre sträckor dubbelt där sträckan Ormberget mäter 30,95km!

Just nu ses 94 anmälda ekipage, intressanta svenska namn är Dennis Rådström som gör andra ...

Publicerad: 2025-01-14 20:48


Info om programförsäljning inför Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt.
© MK Ratten.På lördag är det dags för Finnskogsvalsen / HelmiaRallyt 2025, i mer snösäkra marker körs årets rally där Volvo Euro Cup, 1300 Rallycup och MAS Cupen gör årspremiär.

Där väntar 95km special fördelat på åtta sträckor där ingen används dubbelt och arrangörsnoter gjorda av Patrik Barth på BMsport oc...

Publicerad: 2025-01-14 20:39


Mer bilder, så ser Gazoo Racings Toyota GR Yaris Rally1 ut 2025.
© Toyota Gazoo Racing.Efter söndagens mörka videoklipp från Toyota Gazoo Racing kom pressbilder på bilen under måndagens senare hälft i ett utskick från Toyota Gazoo Racing. Där ses bilen i mer detalj med de ändrade luftintagen med anledning av att hybridpaketen plockas bort och inte samma kylning behövs.

Elfyn Evans,...

Publicerad: 2025-01-13 20:58


Sesks klar för 6 WRC-starter i Puma Rally1 för M-Sport, inleder i Rally Sweden.
© M-Sport.25-årige Lettländaren Martins Sesks och co-driver Renars Francis tar plats i en Ford Puma Rally1 för M-Sport i sex av WRC seriens 14 deltävlingar under 2025 års säsong. Årsdebuten för teamet sker redan i Rally Sweden under februari månad. Sesks kommer där ses i team med M-Sport Ford WRT´s ordinarie ...

Publicerad: 2025-01-13 20:46


Hankook inför WRC debuten, VM däcken har hårdtestats i ett år, nu redo för WRC & Rally SM.
© Toyota Gazoo Racing.Tio dagar kvar till WRC säsongen 2025 drar igång, det sker då med en ny däckleverantör. Sedan Hankook vann upphandlingen att från starten av 2025 leverera samtliga däck till WRC-seriens klasser och deltävlingar har de haft fullt upp - arbete som också kommer våra svenska Rally SM förarna till gagn n...

Publicerad: 2025-01-13 20:31


Del 7; Vem kör vad 2025, Roman siktar på VM-tävlingar och Norqvist ska kör på utan press.
© emotorsport.seJoakim Roman är ett känt namn, många har sett namnet i Rally Sweden - blir det nytt försök?
- Fjolåret blev ett mellanår efter de 25 raka åren i Svenska Rallyt plus alla andra tävlingar inklusive VM vi kört. Uppehållet berodde på flera faktorer, bland annat tröt orken och motivationen lite och d...

Publicerad: 2025-01-13 19:56


Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
© Drive VXO.Drive Group VXO AB har nöjet att meddela att Magnus Skeppstedt har rekryterats till den nyinrättade tjänsten som Head of Product Innovation and Sales. Magnus, som tidigare haft centrala roller hos BSR, Polestar och Designlight Scandinavian AB, kommer att vara en central person i företagets fortsatta...

Publicerad: 2025-01-13 17:16


Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
© Mille MotorsportJunior ERC vinnaren Mille Johansson tar nu nästa steg, priset för sin seger i den europeiska juniorserien innebär steget upp, som junior i WRC serien.

Fem deltävlingar i VM serien står på programmet för Mille ihop med Johan Grönvall, de kör nu den fyrhjulsdrivna Ford Fiesta Rally3, samma bilmodel...

Publicerad: 2025-01-12 22:07


Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken.
© emotorsport.sePetter Solberg sågs lämna den Svenska vintern över helgen för att besöka det pågående Dakarrallyt, i helgen har Petter setts i bivacken bland flertalets teams tält, allt från Prodrives Dacia läger till M-Sports Ford-tält - båda team han är väl bekant med sedan WRC tiden.

Spekulationerna kom snabb...

Publicerad: 2025-01-12 22:00


Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo.
© Hyundai Motorsport.Hyundai Motorsport nyttjar alla chanser att få lite extra träningsmil med bilarna utan hybridsystem inför säsongsstarten i Rallye Monte Carlo.

Med begränsade testdagar för teamen finns det dock sätta att komma runt problemet och ändå räkna mil, ett är att anmäla sig till tävlingar - ett annat är ...

Publicerad: 2025-01-12 20:20


Tidigare nyheter:
Drive Group VXO AB rekryterar Magnus Skeppstedt som Head of Product Innovation and Sales.
Mille visar designen på sin Junior WRC bil för 2025.
Solberg mot Dakarsatsning, gästar sina WRC vänner i bivacken.
Hyundai Motorsport rundade begränsningarna, fixade extra testdag inför Rallye Monte Carlo.
Tuff uppgörelse i Rally Sweden Historic, Östgård i Latvalas Celica och Tobias i Audi Quattro.
Toyota GR Yaris Rally1 i svart kostym 2025.
Jonasson totalvinnare i Mullsjö Cup 2 med Lancian.
MK Ratten har över 120 anmälda till snörik Finnskogsvalsen - HelmiaRallyt.
Så gick det i Mullsjö Cup 1.
10-talet namn klara för Race of Champions i Sydney - starkt norsk/svenskt deltagande.
Sesks överlägsen i hemmarallyt, uppvärmning inför Rally Sweden?
Larsen vann i MRF-debuten, Brynildsen och Solberg jagade - så gick det för Svenskarna.
Levin snabbast totalt i Hällerundan.
Dybeck snabbast från start till mål i Ilsboracet.
Del 6; Vem kör vad 2025, Sukkaåkande för Strömberg, Grahn i dubbel SM-satsning & Östlund går för Junior SM.
Rallysäsongen inleds på allvar, följ några av lördagens rallyn.
Paddon möter Svenskt i Race of Champions!
Spännande NM premiär att vänta, sex Svenskar i lördagens startlista.
Lördagens Hällerunda på spolad isbana, årspremiär för HMK´s Sprinserie.
Närmare 50 bilar för Hälsingeseriens premiär, Ilsboracet.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.