Det är lördag och solen skiner. Målet är ett besök hos en av Sveriges Saabexperter! Det är inget överord minsann, vilken bilbyggare han är dessutom! Inte nog med det, han är en ytterst snabb tävlingsförare också. Hans namn är Göte Nygren och han kör för MK Kopparberg.
Vilka pärlor.
Väl framme har precis Göte kommit från ishockeyn.
– Jag har ett barnbarn som är en skicklig ishockeyspelare, berättar han stolt. Han öppnar porten och vi kliver in, vi får ta oss förbi en ljusblå Saab, fullständigt utrustad för rally. Och här står pärlan, en röd Saab Sport grupp 2 trimmad och i toppskick!
Bränsle och tändningen jätteviktigt.
– Det är två jätteviktiga parametrar, förklarar Göte och fortsätter.
- Man kan inte vara nog, noggrann. Jag blandar i mycket olja i bränslet, jag kör 1 på 20. Samtidigt får du lite högre kompression! Jag kollar tändningen varje gång innan tävling. Om en motor nyper kostar en kolvsats runt 7000 kr, du får också hona ur. Jag har en indikatorklocka, jag kör på det gamla sättet, på tvåans cylinder. 2,76 mm från övre dödläget, men jag har gått ner till 2,20–30, för att ha lite marginal.
Saabs tävlingsavdelning
Han öppnar ytterligare en dörr!
– Här ska du se, det här blir en riktig raritet.
Han pekar på den nyrustade röda Saaben. När man går omkring här skulle man nästan kunna tro att man befinner sig på Saabs tävlingsavdelning? Det bästa av allt är att denna Saab Sport med sina fyra Bosch extraljus, kommer att stå på garageuppfarten framför Ateljén på fulldubbade tävlingsdäck!
Rikspokalen 40 mil 1964.
Nu går färden i motsatt riktning, på orten dit jag ska finns en välkänd korvfabrik. Men också en rallyförare som kör en folkvagn. Hans namn är Lars Larsson och tävlingsbilen är en VW 1500 S grupp 2 trimmad. Han kör också för MK Kopparberg. Det roliga är att allt började i en VW 1500 som kartläsare 1964.
– Det var i Rikspokalen med start o mål i Örebro, en 40 mil lång tävling. En och en halvmeter snö och 20 grader kallt! Han som körde hette Inge Bergström och bilen var en VW 1500. Den gjorde ungefär 100km/h med dubbdäck! Då tävlade vi för SMK Nyköping.
Uppehåll på 40 år.
- Sen började jag tävla själv i en Volvo PV, under 1969-71. Då var det mycket OT-B tävlingar, med vändsträckor. Då åkte jag faktiskt ifrån Ola Strömberg, men det har nog både han och jag glömt!
Därefter höll Lars upp i ca 40 år, familj, hus, ekonomi o.s.v. – 2010 köpte han den här folkvagnen. Första tävlingen blev i Laxå 2011 och bilen har tidigare körts av Göran Larsson från Fagersta.
– Det brukar bli ungefär 9-10 tävlingar per år nu i Klassiska Rally Cupen.
Akvarell på ”stonepaper”.
Men det är ju inte bara bilar som visas. Inne i Ateljén har Karin nyproducerade verk i en ny teknik på ett papper som heter ”stonepaper”. Det är ett vitt slätt papper av kalkstenspulver. Pappret har en fantastiskt fin yta, men det ställer också krav på utföraren.
Välkommen till Ateljé Vallnäsvägen 2 i Örebro den 3-4 december, öppet mellan kl. 11–18.
Två rallybilar på garageuppfarten, Saab Sport 1964 och VW 1500 S 1964!
Publicerad: 2022-11-20 06:01