NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Favoritseger i 1300 Rallycup.
PRESSRELEASE

Så var då sista drabbningen för året avklarat i 1300 RallyCup. 17 ekipage hade samlats vid Kvinnersta Lantbruksskola där hundraårsfirande SMK Örebro hade förlagt start, mål och serviceplats för sin Rikspokal. Generöst fick vi som vanligt starta bland de första. Bara några ungdomsåkare före. Sådant som vi i cupen uppskattar väldigt mycket. Den här gången hade vi ett trevligt tillskott i tävlingen i form av Rickard ”Svinto” Andersson, 2014 års vinnare som nu övertagit broder Roberts Mk1:a, byggt ny motor till den och renoverat växellådan. Men kört bilen hade han knappt hunnit med. För att undvika att ställa till det för de inblandade om den totala cupsegern valde han generöst att avstå från att tävla om poäng. Tror vi har talat om sportmanship i det här gänget tidigare…

Nu var det ju final och faktiskt elfte deltävlingen som skulle köras. Men den totala segern i cupen var långt ifrån avgjord. Hela fyra ekipage hade faktiskt möjligheten att bärga ”Bröderna Båges” vandringspris. Dessa var Ola Strömberg/Brittmarie Ålund som efter höstens tre raka segrar återigen hade tagit sig tillbaka till en knapp poängledning. Alldeles efter följde Joakim Rydin/Magnus Simensen. Men de hade dessvärre ett sämre läge då de bara kunde byta bort en 31 poängare mot bättre. Trea låg årets suveräne Robert Andersson/Carl-Gustaf ”Kapten” Karlsson som definitivt räknades som favoriter. De hade ju en 9 poängare att byta bort och kunde alltså utöka poängskörden rejält och nu med en tävling under bältet med nyinförskaffade Zoltan. En MK2a i mintcondition byggd av Stefan Sollenfelt och med motor från Kennet Jönsson. Fyra i tabellen och redan juniorcupsegrare låg Marcus Morén/Robin Hallman med absolut chans på pallplats i ”stora cupen”.

Avslappnad och trevlig stämning rådde ändå i gänget inför denna viktiga finaltävling men självklart kunde man skönja en viss fokusering inför starten.

SS1 var klassiska Seltorp med sina riktigt svåra kombinationer. Självklart ville alla göra sitt bästa och köra på max. Vilket innebar att både Strömberg och Andersson var väldigt illa ute efter ett krön med skarp sväng där hela cupresultatet hade kunnat få ett annat utseende. Turligt för dem båda så saknades den där stenen i diket som ofta sätter stopp för vidare framfart. Robert och Kapten var klart snabbast före sin brorsa Rickard med Daniel ”Finess” Johansson vid sin sida. Trea följde Ola o Brittmarie och fyra Mattias ”Laggen” Lagström/Rickard Forsell. Rydin var den som tappade mest av toppkvartetten. Men ingen visste varför.

Topp 6 efter SS1:
Robert A. 3,41,6
Rickard A. 3,43,4
Ola S 3,44,1
Laggen 3,44,8
Marcus M 3,45,1
Adam carlsson 3,45,4

Efter en mycket kort transport där inte mycket hann att kallna var det dax att starta anrika Dyltastigen vid Dylta herrgård. En stenhård grymt lömsk allmän väg. Nu körd åt ”fel håll”.

Återigen var det paret Robert/Kapten som var snabbast på den svårkörda vägen. De flesta av ”Sukkaförarna” klagade på att den upplevdes som väldigt hal, ja faktiskt även SS1. Kanske beroende på att vägbanan var väldigt hård samt med lite lösgrus här och där som dem som åker först alltid måste lära sig hantera. Laggen och Rickard var de som hanterade detta bäst av resterande och var bara imponerande nio tiondelar efter Robban. Ola och Brittmarie sladdade in hela två sekunder senare än sträckvinnarna. Tack vare cupens sinnrika sträckpoängsystem så kunde det konstateras att Robert och Kapten redan nu hade cupsegern i sin hand. Rydin åkte av vägen på ett lurigt ställe och nu kom förklaringen. En sviktande axeltapp gav med sig allt mer i den gamla men i övrigt mycket välbyggda MK1:an så vänster bakhjul ville gå sin egen väg. Bara för teamet att byta om till åskådarkläder och dra ut på SS 3 för att inse hur tokiga vi är att köra i vår cup.

Vi drar ställningen i topp tio efter SS2 också. För nu var det ju allvar:
Robert A. 9:38,6
Laggen. - 4,1
Ola S - 4,5
Marcus M - 6,4
(Svinto) - 8,3 (generatorproblem)
Robin Granfors - 16,2
Adam Carlsson (C) - 19
Andreas Abrahamsson - 20,7
Krister Morén - 23,7
Mikael Gille - 25,3

Nu var det “bara” för Robert och kapten att hålla ihop detta till mål. Men… sista sträckan var på hela 2,7 mil runt Järle. Vi tror hela byn var instängd pga rallyt. C:a 120 hushåll var berörda men arrangörerna var alltså otroligt väl bemötta och vi tävlande skall vara väldigt tacksamma för det. Heder åt er Järlebor!! För Ola och Brittmarie gällde att vinna sträckan med över 4,5 sekunder över Robert/Carl-Gustaf och vinna cuptävlingen för att ta hand om totalsegern. Alltså ingen omöjlig uppgift. Veteranen satte upp ett maxtempo men det var inte hundraprocentigt. Efter (tack o lov) sista vägbytet någon kilometer före mål trampade Ola bromspedalen i botten beroende på en brusten packning. Så det paret var glada de tog sig i mål helskinnade. Inte långt efter dök så Robert och Kapten upp i Ola´s backspegel vid tidskontrollen. Det visade sig att Robban och Kapten hade utklassat samtliga med en total 24:e plats med alltså över hundratalet startande efter sig. I princip alla med motorstarkare bilar. Med en sådan körning så förtjänar man att vinna. Och det gjorde de med besked. Ola erkände omgående att hans bromsproblem på slutet inte hade haft någon som helst inverkan på slutresultatet. Han var glad och tacksam att de ändå lyckades bärga andraplatsen.

Så 1300 Rallycups mästare blev tveklöst de mest välförtjänta, nämligen Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Den sistnämnde dessutom nu med TVÅ inteckningar i Co-driverpokalen. Han vann nämligen 2014 med ”Svinto”. Glada tvåor Strömberg/Ålund. Lite bittert för Junioprcupsegrarna Marcus Morén/Robin Hallman som hade läge för pallplats när Rydin bröt men en futtig poäng saknades. En placering högre på sista ss hade nog räckt. Men så är det med Cupens rättvisa poängsystem. Det är nog paret Rydin/Simensen väldigt tacksamma för idag. För duktigt körande C-förare Adam Carlsson/Dennis Norén gick det tyvärr överstyr på sista sträckan. Så ”Jane” behöver plåstras om ordentligt innan hon är redo för vinterns drabbningar i 2018 års cup. Vi räknar dock med att se dem på startlinjen igen. Slutresultat i tabellform hittar ni på www.1300rallycup.se

Rikspokalen slutade så här för topp 10:
Robert Andersson 26:54,1
Ola Strömberg -23,7
Mattias Lagström -28,5
Marcus Morén -37,1
Robin Norling -1:06,7
Krister Morén -1,06,8
Robin Granfors -1:07,8
Rickard Andersson -1:13,6 (inkl 40 sek trpt)
Mikael Gille -1:25,6
William Binbach -1:46,9

Efter prisutdelningen i Kvinnersta med sedvanligt mycket extrapriser så höll cupens förening sitt årsmöte där Ola Strömberg omvaldes till ordförande. Efter middag och ytterligare prisutdelning där självaste Suzuki Sverige med anledning av 30-årsjubiléet delade ut prischeckar med hyllning av i första hand totalsegrarna och juniorsegrarna så bar det av på ett intressant och uppskattat besök på ”Mitsubishifabriken” M-part och bröderna Weng. För oss Sukkaåkare ungefär som att få kolla på månraketer. IMPONERANDE är nog den kortaste sammanfattningen.

Nu tar vi paus några månader och vill med det tacka alla våra fantastiska arrangörer som år efter år välkomnar oss. Och vad vore cupen utan våra häftiga och engagerade sponsorer som tycker att vårt sätt bedriva vår älskade rallysport på är något bra.

TACK ALLESAMMANS!!

Vi hörs nästa år igen. 1300 rallycup. Mycket Rally för pengarna.


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Rally Hungary:[Resultat][Shakedown][Anslagstavla][Karta]
Targa Florio:[Resultat][Shakedown][Anslagstavla][Karta]

Publicerad: 2017-10-08 22:32






WebTV & Resultat från kvalet inför Rally Hungary.
© emotorsport.seImorgon eftermiddag inleds Rally Hungary med kvalet som sätter startpositionerna, sträckan Hajmasker används och mäter 6km. Grusvägen är både träning, kval och senare shakedown inför årets andra ERC-deltävling.

Redan klockan 11 går fria träningen igång för Rally2 klassen där resultaten kan följa...

Publicerad: 2025-05-08 20:23


100 åkare ut i Götenerundan, två sträckor dubbelt med Mega Rally Cup.
© emotorsport.seGötene MK kör på med Götenerundan som deltävling i Mega Rally Cup, 36km special där två sträckor går dubbelt, samtidigt inbjuds regularity och de åker tre gånger på sträckorna. Rallyt i år med start och mål vid Vättlösa Bygdegård för de närmare 100 startande.

Sex deltagare genom gemensamma 4wd kl...

Publicerad: 2025-05-08 20:19


Hallberg snabbast på shakedown inför Targa Florio - följ nu fredagens tävlande.
© Patrik Hallberg Motorsport.Italienska Targa Florio inleds fredag förmiddag, 09:34 går första sträckan igång av de totalt åtta för dagen på 73km. Kvällens avslutning går igång vid 19:05, en kort publiksträcka på ett par kilometer.

Rallyt från Palermo går helt på asfalt, under torsdagen gick shakedown där Svenska ekipaget me...

Publicerad: 2025-05-08 20:15


Följ Träning, kval och shakedown inför Rally Hungary imorgon.
© Torbjörn Carlberg.Sträckan Hajmáskér på 6km används som både träning, kval och shakedown inför ERC Rally Hungary. Vid klockan 11 startar fria träningen för Rally2 klassen där de tävlande får känna på underlaget.

Efter träningen öppnar sträckan för kvalet klockan 14:01 där de främsta EM-anmälda Rally2 ekipagen gör ...

Publicerad: 2025-05-08 18:56


Södras RS-serie kör vidare, nu Sturup Runt.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Södras RS-DM kör vidare med Sturup Runt där Svedala MK arrangerar, det är rallyspecial om totalt 37km varav 36 km är special. Uppdelat på 3 SP, á 4 varv som körs 3 gånger enligt banskisser är infon i inbjudan.

36 tävlande anmälda och fördelade över åtta av de tolv inbjudna klasserna, 13 deltagare...

Publicerad: 2025-05-07 22:17


Rally Uppland på gång, missa inte anmälan och bokning - ingen efteranmälan!
© emotorsport.seRally Uppland närmar sig med stormsteg, den 24/5 kör vi och det fylls på med anmälningar. Vägarna är fördelat med 46km allmän väg och 11km enskild väg med en fantastisk karaktär.

Det tävlas om poäng för Svenska RallyCupen, SuperCupen, Volvo Euro Cup, Klassiska Rallycupen, Historiska Rallycupen, U...

Publicerad: 2025-05-07 22:14


Sainz väntas kandidera om presidentposten inom FIA.
© emotorsport.seDen 12:e december är det val inom internationella bilsportförbundet - då ska förbundets högsta post sättas. Den som håller presidentposten idag är hårt kritiserade Mohammed Ben Sulayem som väntas ställa upp för omval - men han kan få konkurrens.

Ben Sulayem som tillträdde 2021 har varit drivande ...

Publicerad: 2025-05-07 22:11


Spänning utlovas i Götenerundan.
© emotorsport.seÅrets upplaga av Götenerundan ser ut att bjuda på en rafflande rallytävling. I 4WD-klassen har vi sex förare till start, där favoriten David Nattsson från Falköpings MK i sin nya Hyundai i20 får hårt motstånd – främst från rutinerade Stig Andervang, MK Rimo.

I klassen Trimmat 2WD har några intres...

Publicerad: 2025-05-06 20:35


Fyra Svenska ekipage, startfält, tidsplan och info inför Rally Hungary.
© emotorsport.sePå fredag förmiddag inleds träning och efter lunch kvalet för Rally2 toppen inför Rally Hungary, årets andra ERC-deltävling i Ungerska Veszprem. Rallyt inleds med en kort publiksträcka på fredagens kväll.
Efter det 12 sträckor på 19 mil där tre sträckor går dubbelt under lördagen och bildar närmare...

Publicerad: 2025-05-06 20:28


Veckoslutets anrika Targa Florio - Hallberg i spännande Rally4 klass.
© emotorsport.seTill helgen avgörs tredje deltävlingen i Italienska mästerskapet när Targa Florio från Palermo avgörs med 12 specialsträckor. Fredagen inleder med fyra sträckor dubbelt på 75km - lördagen fortsätter och avslutar med två sträckor dubbelt med de resterande 38km - allt på asfalt.

Svenskt i startfält...

Publicerad: 2025-05-06 20:19


Tidigare nyheter:
Missa inte anmälan till Rally Uppland, stänger på söndag!
Carlberg känner sig redo för en stor utmaning i Ungern.
Stark återhämtning för Mille Johansson i Rally Adriatico.
Jonna Eson Brådhe tillbaka i Rally SM, kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
TV-tablå för helgens Rally Hungary, 4 svenska ekipage kör om ERC poäng.
Varvloppet närmar sig, sträckbeskrivning och förlängd anmälan.
Karlströms seger i Silverratten gav full pott för Oilcenter Solång Motorsport i mästerskapet.
Patrik Hallberg körs resten av Italienska Asfaltsmästerskapet.
Toppform från alla tre förare – men dramatik kantade Silverratten.
Foto från Silverratten Legends.
Hänninen tvåa på testet inför Saudiarabiens WRC final.
Foto från Silverratten, del 2 - tre av lördagens specialsträckor.
Mille sexa totalt i Rally Adriatico, tvåa i klassen för förare under 25 år.
Tom & Andreas vann Silverratten efter stabil körning.
Så är läget i Rally SM tabellerna efter Silverratten.
Foto från Silverratten, del 1 från fredagens och lördagens första sträckor.
Karlsson snabbast till mål i Silverratten Legends.
Florin körde hem Eskilstunas Värmesprint.
Silverrattens SM vinnare i 2wd, Berg och Olofsson.
Följ Mille i Italienska Rally Adriatico.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 09-11/05


Rally SM:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - SM 29-31/05


Rally VM - WRC:
Vodafone Rally de Portugal 15-18/05


Svenska RallyCupen:
Rally Uppland 24/05




Foto:
Silverratten, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten Legends.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.