NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Favoritseger i 1300 Rallycup.
PRESSRELEASE

Så var då sista drabbningen för året avklarat i 1300 RallyCup. 17 ekipage hade samlats vid Kvinnersta Lantbruksskola där hundraårsfirande SMK Örebro hade förlagt start, mål och serviceplats för sin Rikspokal. Generöst fick vi som vanligt starta bland de första. Bara några ungdomsåkare före. Sådant som vi i cupen uppskattar väldigt mycket. Den här gången hade vi ett trevligt tillskott i tävlingen i form av Rickard ”Svinto” Andersson, 2014 års vinnare som nu övertagit broder Roberts Mk1:a, byggt ny motor till den och renoverat växellådan. Men kört bilen hade han knappt hunnit med. För att undvika att ställa till det för de inblandade om den totala cupsegern valde han generöst att avstå från att tävla om poäng. Tror vi har talat om sportmanship i det här gänget tidigare…

Nu var det ju final och faktiskt elfte deltävlingen som skulle köras. Men den totala segern i cupen var långt ifrån avgjord. Hela fyra ekipage hade faktiskt möjligheten att bärga ”Bröderna Båges” vandringspris. Dessa var Ola Strömberg/Brittmarie Ålund som efter höstens tre raka segrar återigen hade tagit sig tillbaka till en knapp poängledning. Alldeles efter följde Joakim Rydin/Magnus Simensen. Men de hade dessvärre ett sämre läge då de bara kunde byta bort en 31 poängare mot bättre. Trea låg årets suveräne Robert Andersson/Carl-Gustaf ”Kapten” Karlsson som definitivt räknades som favoriter. De hade ju en 9 poängare att byta bort och kunde alltså utöka poängskörden rejält och nu med en tävling under bältet med nyinförskaffade Zoltan. En MK2a i mintcondition byggd av Stefan Sollenfelt och med motor från Kennet Jönsson. Fyra i tabellen och redan juniorcupsegrare låg Marcus Morén/Robin Hallman med absolut chans på pallplats i ”stora cupen”.

Avslappnad och trevlig stämning rådde ändå i gänget inför denna viktiga finaltävling men självklart kunde man skönja en viss fokusering inför starten.

SS1 var klassiska Seltorp med sina riktigt svåra kombinationer. Självklart ville alla göra sitt bästa och köra på max. Vilket innebar att både Strömberg och Andersson var väldigt illa ute efter ett krön med skarp sväng där hela cupresultatet hade kunnat få ett annat utseende. Turligt för dem båda så saknades den där stenen i diket som ofta sätter stopp för vidare framfart. Robert och Kapten var klart snabbast före sin brorsa Rickard med Daniel ”Finess” Johansson vid sin sida. Trea följde Ola o Brittmarie och fyra Mattias ”Laggen” Lagström/Rickard Forsell. Rydin var den som tappade mest av toppkvartetten. Men ingen visste varför.

Topp 6 efter SS1:
Robert A. 3,41,6
Rickard A. 3,43,4
Ola S 3,44,1
Laggen 3,44,8
Marcus M 3,45,1
Adam carlsson 3,45,4

Efter en mycket kort transport där inte mycket hann att kallna var det dax att starta anrika Dyltastigen vid Dylta herrgård. En stenhård grymt lömsk allmän väg. Nu körd åt ”fel håll”.

Återigen var det paret Robert/Kapten som var snabbast på den svårkörda vägen. De flesta av ”Sukkaförarna” klagade på att den upplevdes som väldigt hal, ja faktiskt även SS1. Kanske beroende på att vägbanan var väldigt hård samt med lite lösgrus här och där som dem som åker först alltid måste lära sig hantera. Laggen och Rickard var de som hanterade detta bäst av resterande och var bara imponerande nio tiondelar efter Robban. Ola och Brittmarie sladdade in hela två sekunder senare än sträckvinnarna. Tack vare cupens sinnrika sträckpoängsystem så kunde det konstateras att Robert och Kapten redan nu hade cupsegern i sin hand. Rydin åkte av vägen på ett lurigt ställe och nu kom förklaringen. En sviktande axeltapp gav med sig allt mer i den gamla men i övrigt mycket välbyggda MK1:an så vänster bakhjul ville gå sin egen väg. Bara för teamet att byta om till åskådarkläder och dra ut på SS 3 för att inse hur tokiga vi är att köra i vår cup.

Vi drar ställningen i topp tio efter SS2 också. För nu var det ju allvar:
Robert A. 9:38,6
Laggen. - 4,1
Ola S - 4,5
Marcus M - 6,4
(Svinto) - 8,3 (generatorproblem)
Robin Granfors - 16,2
Adam Carlsson (C) - 19
Andreas Abrahamsson - 20,7
Krister Morén - 23,7
Mikael Gille - 25,3

Nu var det “bara” för Robert och kapten att hålla ihop detta till mål. Men… sista sträckan var på hela 2,7 mil runt Järle. Vi tror hela byn var instängd pga rallyt. C:a 120 hushåll var berörda men arrangörerna var alltså otroligt väl bemötta och vi tävlande skall vara väldigt tacksamma för det. Heder åt er Järlebor!! För Ola och Brittmarie gällde att vinna sträckan med över 4,5 sekunder över Robert/Carl-Gustaf och vinna cuptävlingen för att ta hand om totalsegern. Alltså ingen omöjlig uppgift. Veteranen satte upp ett maxtempo men det var inte hundraprocentigt. Efter (tack o lov) sista vägbytet någon kilometer före mål trampade Ola bromspedalen i botten beroende på en brusten packning. Så det paret var glada de tog sig i mål helskinnade. Inte långt efter dök så Robert och Kapten upp i Ola´s backspegel vid tidskontrollen. Det visade sig att Robban och Kapten hade utklassat samtliga med en total 24:e plats med alltså över hundratalet startande efter sig. I princip alla med motorstarkare bilar. Med en sådan körning så förtjänar man att vinna. Och det gjorde de med besked. Ola erkände omgående att hans bromsproblem på slutet inte hade haft någon som helst inverkan på slutresultatet. Han var glad och tacksam att de ändå lyckades bärga andraplatsen.

Så 1300 Rallycups mästare blev tveklöst de mest välförtjänta, nämligen Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Den sistnämnde dessutom nu med TVÅ inteckningar i Co-driverpokalen. Han vann nämligen 2014 med ”Svinto”. Glada tvåor Strömberg/Ålund. Lite bittert för Junioprcupsegrarna Marcus Morén/Robin Hallman som hade läge för pallplats när Rydin bröt men en futtig poäng saknades. En placering högre på sista ss hade nog räckt. Men så är det med Cupens rättvisa poängsystem. Det är nog paret Rydin/Simensen väldigt tacksamma för idag. För duktigt körande C-förare Adam Carlsson/Dennis Norén gick det tyvärr överstyr på sista sträckan. Så ”Jane” behöver plåstras om ordentligt innan hon är redo för vinterns drabbningar i 2018 års cup. Vi räknar dock med att se dem på startlinjen igen. Slutresultat i tabellform hittar ni på www.1300rallycup.se

Rikspokalen slutade så här för topp 10:
Robert Andersson 26:54,1
Ola Strömberg -23,7
Mattias Lagström -28,5
Marcus Morén -37,1
Robin Norling -1:06,7
Krister Morén -1,06,8
Robin Granfors -1:07,8
Rickard Andersson -1:13,6 (inkl 40 sek trpt)
Mikael Gille -1:25,6
William Binbach -1:46,9

Efter prisutdelningen i Kvinnersta med sedvanligt mycket extrapriser så höll cupens förening sitt årsmöte där Ola Strömberg omvaldes till ordförande. Efter middag och ytterligare prisutdelning där självaste Suzuki Sverige med anledning av 30-årsjubiléet delade ut prischeckar med hyllning av i första hand totalsegrarna och juniorsegrarna så bar det av på ett intressant och uppskattat besök på ”Mitsubishifabriken” M-part och bröderna Weng. För oss Sukkaåkare ungefär som att få kolla på månraketer. IMPONERANDE är nog den kortaste sammanfattningen.

Nu tar vi paus några månader och vill med det tacka alla våra fantastiska arrangörer som år efter år välkomnar oss. Och vad vore cupen utan våra häftiga och engagerade sponsorer som tycker att vårt sätt bedriva vår älskade rallysport på är något bra.

TACK ALLESAMMANS!!

Vi hörs nästa år igen. 1300 rallycup. Mycket Rally för pengarna.


» Pressrelease från 1300 Rallycup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-10-08 22:32






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.