NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Arish Qutb Ahmad Khan.
© Arish Qutb Ahmad Khan.
Jari Ketomaa tvåa i Malaysian Rally 2016 - nu kör han full säsong.
FIA Asia Pacific säsong för Ketomaa och Blomberg i Mparts Mitsubishi R5.
PRESSRELEASE

Konstruktören bakom Mitsubishi Mirage/Space Star R5, svenska MPart AB kommer driva två bilar under årets säsong i FIA Asia-Pacific Rally Championship. Teamet kommer sköta en bil åt finska esset Jari Ketomaa, den andra för fjolårets Brittiske mästare i nationella klassen, Svenske Robert Blomberg.

Efter bilens framgångsrika debut, när Ketomaa avslutade som tvåa i oktober månads Malaysian Rally visade Mirage att den var idealisk för de tuffa och varierande krav som ställs i mästerskapet.

För MPart är godkännanden för att få tävla i de sex deltävlingarna för FIA APRC serien i bland annat Australien och Indien ett erkännande. Man har fått godkänt av mästerskapets organisatör att teamet Mitsubishi har rätt att kämpa om poäng tillsammans med de homologerade R5, R4 och NR4-bilarna i klassen AP4, MPart chef Tomas Weng förklarar:
- Asia Pacific Rally Championship ger ett stort skyltfönster för vår Mitsubishi, eftersom den tävlar mot bilar av samma typ som den annars inte skulle ha gjort i WRC, ERC och vissa inhemska mästerskap. Därför är det av stort intresse för oss att kunna konkurrera på lika villkor mot andra bilar av samma specifikation och därför kunna utmana om bra positioner och om mästerskapstiteln.
-Ett annat stor intresse för APRC är mot bakgrund av vårt resultat i Malaysia förra året. Det bekräftade att bilen är konkurrenskraftig, och om vi kan upprepa samma prestanda i andra tävlingar, då är jag övertygad om att vi kommer att kunna ta fler målgångar på podiet.

Samtidigt medger Weng att förra årets Malaysian Rally var en tuff tävling.

Ketomaa, är glad över utmaningen att köra en hel säsong i serien:
-Under alla mina år av tävlande, har jag aldrig kört en tuffare tävling än förra årets Malaysian rally. Att gå igenom det och avsluta som tvåa var en fantastisk prestation för oss som ett team och vittnar om hållbarhet och prestanda i bilen.
-Jag är oerhört motiverad inför Asia-Pacific mästerskapet. Jag skulle verkligen vilja vinna - och jag tror som ett team har vi chans att nå dit. Det är en mycket hög status på mästerskapet och att lägga en FIA titel på mitt CV skulle vara fantastiskt.

Ketomaa tillade att tävla i den här serien sänder ut ett viktigt budskap för MPart och deras bilar:
- Tomas och det team han har satt ihop i Sverige har gjort ett fantastiskt jobb. Därför, genom att tävla i FIA APRC serien kan man visa upp teamet som en viktig spelare i motorsporten och i nästa steg ha chansen att utvecklas globalt.

Blomberg och co-driver Lars Andersson kommer att köra samma Mirage som de använde med stor framgång i Storbritannien 2016:
- Tävlandet i Storbritannien förra året var en helt ny upplevelse för mig. Nu har jag gjort det och varit där. Nu är det dags för något annat och när Tomas sa att han övervägde en säsong i Asien-Pacific mästerskapet tänkte jag, varför inte! Jag tycker om nya utmaningar och jag har redan tillbringat en tid och arbetat i några av de länder där vi nu ska tävla.
- Mitsubishin har visat att det kan vara konkurrenskraftig i regionen, så jag hoppas att jag kan hjälpa Tomas att marknadsföra bilen där och tillsammans med Jari göra vårt bästa för att vinna konstruktörstiteln

De två MPart bilarna har nu lämnat Sverige och är för närvarande på en sex veckor lång resa till Nya Zeeland för första deltävlingen, Rally Whangarei som sker på östkusten av Nordön i slutet av april.


» Pressrelease från Mpart AB.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-03-16 22:00






Ogier inleder i Rallye Monte Carlo, hoppar över Rally Sweden.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier gjorde i år 10 av 13 WRC deltävlingar, en bit mer än han först tänkt. Tanken var att köra sju rallyn, men i jakten på mästerskap övertalades fransmannen att utöka sitt program.

Nu blir det inget mer sådant, med stark uppställning klarar sig teamet inför 2025 när Kalle Rovanperä är...

Publicerad: 2024-12-26 11:49


Volvo Euro Cup med 62 ekipage i listan till Finnskogsvalsen.
© emotorsport.seFörsta deltävlingen 2025 i Volvo Euro Cup är den 18 januari i Värmländska Torsby. Det kommer team från Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Österrike detta innebär att inte mindre än 20% av teamen i första tävlingen kommer utanför Sverige.

Eftersom vi blev över 60 startande i VEC så lottar VEC b...

Publicerad: 2024-12-26 09:17


53st Rally2 & R5-bilar runt om i Sverige.
© emotorsport.se Av de 1709 Rally2/R5-bilarna som rullar världen runt ses 53 bilar i Sverige, en liten ökning men bara två bilar fler än för ett år sedan. Nya bilar har kommit in men samtidigt har flera gått på export.

Följer mönstret från tillverkarna så är det Skoda Motorsport mest flest bilar, så även i Sveri...

Publicerad: 2024-12-26 09:02


1709st Rally2 & R5 bilar tävlar världen runt.
© emotorsport.seSnart nytt år, dags att göra en genomgång av populära Rally2-klassen, hur många bilar finns det egentligen. Vi har tittat runt bland tillverkarna för att få en bild av klassen, men det är svårt att få de exakta siffrorna då tillverkarna hanterar återuppbyggnad av hårt kraschade bilar på olika sätt.
...

Publicerad: 2024-12-23 20:08


Rallyklassikernas kalender 2025, så körs Klassiska & Historiska Rally Cuperna.
© emotorsport.seVeckan före jul kunde kalendern för Rallyklassikernas serier släppas, de båda vintertävlingarna med Hälsingerallyt och Örnskölden har varit kända ett tag, dit har både inbjudan publicerats och anmälan öppnat.

Klassikerna möter våren i Tranås när Team Skogsåkarna arrangerar Badhotelletrallyt den 1...

Publicerad: 2024-12-23 19:48


Svenska RallyCupen 2025 på gång, regler klara med uppdateringar i 4wd och Appendix K.
© Svenska RallyCupen.Svenska RallyCupen går mot sin 12:e säsong när vi tickar mot 2025, under december har vi haft möte med kommande arrangörer, tillsammans lade vi grunden till nästa år där vi optimerade regelverk och upplägg.

För fyrhjulsdrift har det blivit en justering gällande klassindelningen, bilar för Natione...

Publicerad: 2024-12-23 11:17


Avslöjande, nyheter och snack från Rallyradions uppesittarkväll.
© emotorsport.seUnder söndagskvällen hade Rally Live och rallyradio gänget klassisk uppesittarkväll med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen i studion. Från studion i Borås mötte man elva rallyprofiler som berättade om året och tankar inför 2025.

Reiersen i SM satsning och Rally Sweden.
...

Publicerad: 2024-12-22 22:44


Sju deltävlingar för 1300 Rallycup 2025 när de drar igång cupens 38:e säsong.
© emotorsport.seDet blir sju deltävlingar när 1300 Rallycup går in mot en ny säsong, cupen som startade redan 1987 är landets klart äldsta och gick tidigare under Suzuki Cup. I slutresultaten räknas fem bästa resultaten när året är slut och cupen ska summeras.

Cupen inleder den 18:e januari med Finnskogsvalsen h...

Publicerad: 2024-12-22 22:36


Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
© JC Raceteknik.21-årige Isak Reiersen gick från Rally4 till Rally2 när 2024 inleddes, då startade han i Rally SM och körde både Rally Sweden och Bauhaus Royal Rally of Scandinavia vid sidan om. För SM-säsongen blev det en bronsmedalj, i Rally Sweden 13:e totalt och åtta i Rally2 klassen och för EM-deltävlingen ble...

Publicerad: 2024-12-22 17:46


ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
© Anders Blomqvist.EM/ERC-serien går mot en vintertävling, precis som i VM vill man ge serien en mix av tre typer av underlag, Lettiska Rally Liepaja testade några år men fick ge upp vidare EM drömmar när vintern blev allt mer ostadig.

Sedan 2016 har det inte körts på vinterväg i EM-serien, men nu kan det bli ändri...

Publicerad: 2024-12-22 15:06


Tidigare nyheter:
Reiersen fortsätter med JC Raceteknik, Skoda Fabia RS Rally2 i SM och Rally Sweden.
ERC promotorn jagar vintertävling, Arctic Lapland Rally i sikte.
Hektiskt schema för Solberg, lägger till Race of Champions till Rally VM säsongen.
Kalendern justerad för Italienska grusmästerskapet.
Hyundai stuvar om i teamet inför WRC säsongen 2025.
VOC Mekonomen Rally summerar året och ser framåt!
Brinke gör WRC2 satsning, inleder med Rally Sweden.
Finnskogsvalsen ökar ut, ger 30 extra platser i startfältet.
Fler möjligheter att tävla i VOC öppnas kommande säsong.
Uppesittarkväll för rallyfantaster på söndag, 10 gäster berättar om året och framtiden.
Uppdatering från Jari Liitens garage, Skodan redo för tävling igen.
Flodin summerar rallyåret, tackar fansen och ser fram emot 2wd 2025.
Skoda Motorsport skruvar upp bonusprogrammet för snabba Skodaförare.
Irländaren McErlean tar andrasitsen hos M-Sport Ford WRT 2025.
Rachele Somaschini gör WRC2 satsning med Citroen.
Fyra deltävlingar för Nordiska Rally Mästerskapet, Snapphanerallyt i Sverige.
Munster klar för WRC-säsong med M-Sport Ford WRT 2025.
Så körs gruspremiären i Rally SM 2025, Älmhults Silverratten berättar om sträckorna.
Volvo Euro Cup utmanar övriga serier & cuper i landet i välgörenhet.
Calle Carlberg prisad som årets rookie i EM-serien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Nässjörundan 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Sierra Morena 04-06/04


Rally SM:
North Rally Boden 07-08/02


Rally VM - WRC:
Rallye Monte-Carlo 23-26/01


Svenska RallyCupen:
Vilda Ryd Racet 26/04




Foto:
MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 50.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.